Kirjoittaja Aihe: Kivääri  (Luettu 9687 kertaa)

Tikkamannekiinni

  • Vieras
Kivääri
« : 20.12.09 - klo:17:08 »
Terve! Pitäs järeämpi kivääri hommata olen ajatellu marlinin 45/70. kertokaa miten pelaa laukasu ja muuta?
miten pelaa nuo sakon tehdaslataukset hirvelle ja karhulle? tekeekö niillä mitään?

Poissa leo

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 384
Vs: Kivääri
« Vastaus #1 : 20.12.09 - klo:18:52 »
Oletko ajatellut vaihtoehtona 93/62 joko puoliautomaatti tai perinteinen vipulukko. Riittävä pyssy karhulle ja hirvelle. Panoksissa valinnan varaa. ter leo

Tikkamannekiinni

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #2 : 20.12.09 - klo:19:24 »
Olen kyllä. Mutta olen kiinnostunut tuosta pyssystä. 9.3 tahtoo puhaltaa läpi hirvistä ja minusta se ei ole hyvä.

Heino

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #3 : 21.12.09 - klo:08:30 »
Joo, minulla on 93/62 Tikka. Se huono puoli siinä on, että melkein poikkeuksetta luoti menee hirvestä läpi. Olen tänäkin syksynä ampunut tasan 10 hirveä ja muistaakseni kaikista on luoti mennyt läpi. Lihoja 93 ei pilaa ainakaan enempää kuin 308. Risuja ei kestä olla ampumalinjalla, olen kokenut sen karvaasti muutaman kerran, eli se on risuherkkä. Ehkä ei niin herkkä kuin 308, mutta kuitenkin herkkä. Aseessani on UR äänenvaimennin ja näin ollen pyssyllä on kyllä miellyttävä ampua, vain sievä töytäisy. Ehkä aseelle voidaan lukea vielä se hyvä puoli, että siinä pysyy kiikari paikallaan tosi hyvin. En ole moneen vuoteen kohdistanut asetta, aina ollut paikallaan. Vaikka kiikari on halpa/huono Tasco. Aseen huonoksi puoleksi sanoisin sen painon, ainakin puuperällä, niin kuin minulla on. Meidän pojilla on Sakon 308:t ja ne ovat paljon keveämpiä ja sirompia kuin minun aseeni. Panokset maksaa 63:n paljon enemmän kuin 308:n. Minusta kannattasi ostaa ase muoviperällä, olkoonkin kaliperi mikä hyvänsä. Muoviperällinen on paljon keveämpi kuin puuperällinen. Jos nyt ostaisin aseen niin ottaisin 308:n tai 63:n, muoviperällisenä. Minulle merkitsee melko paljon myös panoksien hinta, koska niitä menee yllättävän paljon syksyn aikana. 20 kappaleen laatikko maksaa 63:n suunnilleen 45 euroa ja 308:n noin 30 e. Minun 63:n on muuten Jerin kokeesta haukkuma ase.
« Viimeksi muokattu: 21.12.09 - klo:12:25 kirjoittanut Heino »

Rudolf

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #4 : 21.12.09 - klo:15:35 »
Pajon on nähty,koettu,testattu,käytännössä todettu metsällä sekä radalla, mutta enemmän on vielä kokematta/näkemättäkin!
Jos ns. "Suomalaista" Kivääriä Metsälle "(pelkästään)" ajattelisin niin Sakon FinnLight kaliberisa 308Win Rosterina ja oman maun mukaan ottaisin sen "jos saisi niin Laminaattipuutukilla" Muovinen toki hieman kevyempi!
Ja jos  Aseella tulisi ratatyöskentelyä myös tavallista enemän niin saman Firman joku Sporttisempi malli samassa 308Win kaliberissa !
Näin niin sanotusti "Kotimaisittain" toki vaihtoehtoja on monia, mutta jokaisella on omat mieltymykset ja itse ajattelen näin ja olen paljon näistä kirjoitellut näillekin sivuille?
Ja on maailmalla hyviä kaliberi ja asemalli vaihtoehtoja hyviäkin moneen tarkoitukseen lukuisia!
Myös yhdyn Heinon näkemyksiin sekä kokemuksiin!
Ja  .30 caliberissa löytyy latauskomponentteina sellaisia metsästyskäyttöön tarkoitettuja luoteja, jotka eivät tule läpi vaan luovuttavat kaiken liike-enerkiansa eläimen ruhoon (näin nykyisin vaihtoehtoja on)! ?
SIIS PALJON KUULLAAN JA LUULLAAN !
ELIKKÄ YHTÄ TOTUUTTA EI OLE vaan on erilaisia vaihtoehtoja KULLEKKIN SÄÄDYLLE sopivia ja vähemmän SOPIVIA!
Mutta JOULUPUKKIHAN VOI VIELÄ PELASTAA TILANTEEN ja tuoda Sen OMINAISUUKSILTAAN TÄYDELLISEN !?
Niinpä: HYVÄÄ JOULUA JA MENESTYKSEKÄSTÄ ERÄVUOTTA 2010 KULLEKKIN SÄÄDYLLE !
« Viimeksi muokattu: 22.12.09 - klo:18:18 kirjoittanut Rudolf »

urtsi

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #5 : 21.12.09 - klo:17:47 »
Minä olen käyttänyt Tikan Masteria kal.9,3/62
Kaikin puolin tyytyväinen./vois olla lyhyenpi
Tuota läpi menemistä ihmettelen!! !
 Itse ihmettelin aikoinaan ,kun ei aina mene läpi vasastakaan vaikka on näinkin" järeä"ase.
Patruunana käytän Norman Oryx 18,5g
Nättejä tatteja 22-24mm

Rudolf

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #6 : 21.12.09 - klo:17:56 »
Minä olen käyttänyt Tikan Masteria kal.9,3/62
Kaikin puolin tyytyväinen./vois olla lyhyenpi
Tuota läpi menemistä ihmettelen!! !
 Itse ihmettelin aikoinaan ,kun ei aina mene läpi vasastakaan vaikka on näinkin" järeä"ase.
Patruunana käytän Norman Oryx 18,5g
Nättejä tatteja 22-24mm
Niin kuin em. tekstissä kirjoitin niin kussakin väljyydessä on ominaisuuksiltaan valittavissa tyypiltään sellaisia LUOTEJA jotka täyttävät lähes juuri ne ominaisuudet jotka me siltä "vaadimme" (haluamme)!?
Huom! OMINAISUUKSILTAAN!
ORYX on HYVÄ muttei paras on maailmassa muitakin HYVIÄ ja PAREMPIAKIN VAIHTOEHTOJA, mutta hintakin voi olla sitten TOINEN!
Tärkeintä itse kullekkin ovat ne OMAT KRITEERIT, mitkä voivat koostua niin monista asioista sekä erilaisista FUNKTIOISTA, kuten TOIMIVUUS hintaansa ym. NÄHDEN!
« Viimeksi muokattu: 21.12.09 - klo:18:26 kirjoittanut Rudolf »

ariasseri61

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #7 : 21.12.09 - klo:18:47 »
Rudolf on täysin oikeassa, luotivalikoimaa löytyy yllättävän paljon tästäkin maasta, ja itselataamalla niistä varmasti löytyy luoti, jonka hakemalla oikeat lataukset, saa varmasti mieleisekseen.

Enkä sitä läpimenoa kyllä pahana asiana pidä, koska luoti,joka kovemmassa osumassa pysyy kasassa, menee pehmeiltä paikoilta, ilman luuosumaa yleensä poikkeuksetta läpi. Kaksipuolinen ilmarinta keuhkoon on varmasti nopea ja tehokas kaataja.            Totuus näissäkin asioissa on se,ettei oo suuresta kalusta hyötyä, jos sitä ei osaa oikein hyödyntää ja käyttää.

Laikapoika

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #8 : 21.12.09 - klo:20:35 »
Kokemusta minulla kahdesta aseesta valmet petra 3006 ja tikka 308.
petran hukkasin muutamia vuosia sitten, raskas ase kantaa, lukot helisee ja tarkkuudessakin toivomisen varaa kun ammutaan pienempää riistaa.

Molemmissa aseissa olen käyttänyt samoja luoteja ja merkillepantavaa on ollut tikan parempi kaatoteho.
Samanlaisista osumakohdista pakolaukat huomattavasti lyhyempiä.
Kai se on rihlauksellakin oma merkityksensä.
Luoti menee yleensä aina läpi, varsinkin kun tähtäilee hieman lavan taakse.
Kivasti sieltä sitten veri kuohuu varvikkoon.

93:sta ei ole kokemusta, mutta kai sillä jonkinlaiseen risukkoon pystyy töytäsemään kun käyttää yli 20gramman luotia.
Näin minulle on ainakin useampi koiramies kehuskellut.
 

Poissa leo

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 384
Vs: Kivääri
« Vastaus #9 : 22.12.09 - klo:18:24 »
Kuulin pari tapausta, kun metsästäja oli ampunut hirveä 30 m päästä lavalle. Kuitenkin hirvi oli jatkanut menoa ja jäänyt haukkuun. Metsästyskaveri oli ampunut toisenkerran ja hirvi oli kaatunut tähän laukaukseen. Ihmettelivät miksi hirvi ei kaatunut esimmäisellä laukausella. Nylkiessä hirveä tämä ensimmäinen laukauksen luoti löytyi lavasta nahkan alta. Luoti oli ollut luusssa kiinni. Ampumapaikalla ei ollut puita tai risuja esteenä. Panos Norman. Vastaavanlainen tapaus sattui, jossa ampumamatka oli ollut 70 m. Hirvi kuitenkin kimposi noin 15 km, josta seurue sai kaadettua. Nylkiessä luoti nahkan alla. Panos Lapuan Mega.
Voiko olla että kyseisissä panoksissa oli latausvirhe. Ensimmäisen tarinan kertoja oli syksyllä ampunut kuusi hirveä samoilla panoksilla. t leo       

Repe

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #10 : 22.12.09 - klo:18:46 »
On täysin mahdollista että joissakin lataus erissä voi esiintyä "lataus"virheitä.
Ovat kylläkin harvinaisia mutta aina silloin tällöin niitä tulee ilmi. Jos epäilee että kyseinen lataus erä jollakin tavoin "normaalista poikkeava" kanttaa olla yhteydessä joko patruunan valmistajaan tai maahantuojaan. Ottavat tälläiset epäilyt yleensä vakavasti ja tutkivat asian ja usein jopa korvaavatkin erehdyksensä jollakin tapaa, mikäli tuote on virheellinen.  On myös patruunan valmistajan etu että tuote toimii ja on luotettava kuluttajankin silmissä. Vaikka laadun tarkkailu olisi kuinka hyvää tahansa aina voi jokin mennä pieleen. Eritysesti calinberissa joilla on suuri hylsyn tilavuus ja sitä kautta suuri ruutimäärä voi tälläinen epäkurantti lataus olla jopa syypää aserikkoon ja sitä kautta ampujalle vaarallinen.

Balaven

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #11 : 23.12.09 - klo:00:16 »
Aikanaan tuli sakolaisena vastaan samanlainen tapaus.Supistus/sulkuvälivirhe tai todennäköisemmin latausvirhe.

Rudolf

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #12 : 08.01.10 - klo:23:22 »
Kivääri/ruutiase yleensäkin vaatii säännöllistä huoltoa ajoittain ja jos se on tapana suorittaa vain kerran Vuodessa kunnolla niin siihen ois oiva aika NYT ns. Perushuolto ennen HARJOITUS sekä METSÄSTYS kautta 2010 !
Hyvin huollettu ASE tuottaa minimaalisesti ns. Niitä IKÄVIÄ YLLÄTYKSIÄ ?!!
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:14:57 kirjoittanut Rudolf »

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Kivääri
« Vastaus #13 : 10.01.10 - klo:09:41 »
Itselläni harjotus on neljä laukausta karhutauluun kolmen vuoden välein ja parikymmentä kutia hirvitauluun vuosittain. Loput hirven kylkeen ja toivottavasti ensi syksynä karhunkin kupeille :).

Moinen tussarointi on ajan haaskausta ;).
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Repe

  • Vieras
Vs: Kivääri
« Vastaus #14 : 10.01.10 - klo:15:08 »
No minä sitten varmaan kuulun tuohon "tussari" ryhmään kun tulee noita harjoitus laakeja tulee vedettyä sellainen 5000-6500kpl per vuosi. Meidän heikompi lahjaisten kun tarttee harjoitella ettei taidot ruostu ja vehkeet "vierasta".