Kirjoittaja Aihe: Millä kaliiberilla tulevan syksyn hirvet ja karhut kaatuvat, entäs pienriista?  (Luettu 82430 kertaa)

Poissa Retku

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 3
miten meinasit saada cal. 12 x 70 :seen (vaikka rihlatttu piippu) sellaiset kantoluvat jossa lukee että ase on kivääri? Haulikollahan me emme saa ampua ampumakoetta! Kyseistä kaliberia tuskin on tehty kivääriksi, enkä jaksa uskoa että kukaan viranomainen kantolupaa hakiessa sitä kivääriksi muuttaa!

Voin olla väärässäkin!

Rudolf

  • Vieras
En ole viitsinyt vaivata Poliisia sillä tiedän tältäkin osin heillä/meillä on kovia paineita mm. Kouluttaa Asekouluttajia ampumaseuroihin ja ym. vastaaviin järjestöihin minkä uudet aselait ym.tulevat vaatimaan, jotta nämä harrastuksemme tulevat jatkumaan super nopeissa lain ja ym.  muutos paineiden takia! Poliisihallituskin on paineiden alla järjestänyt asekouluttajakursseja kun ei ole ehtinyt koulutta paikallis Poliisiorganisaatiota (ajoissa) ja syksyn jälkeen vasta on luvassa Laajemmalti kautta Suomen näitä koulutustilaisuuksia Ampumaseurojen sekä niihin lukeutuvien Reserviläis/Metsästys-seurojen asekouluttajille(kunhan paikallispoliisiorganisaatiot on saatu koulutettua) ja koulutus ei ole suinkaan ilmaista vaan kustannukset ovat noin 110€ per koulutettava kaikkinensa(ja eipä taida riittääkään tämä summa) !
JA TÄSSÄ TAPAUKSESSA !
Siis tulkinta on yhtäkuin Rihlattu luotiase on Kivääri ja kaliberi sitten vaikka 12/76 varustettuna Suur-riistan pyyntiin kelvollisella Luodilla!
Laissa puhutaan RIHLATUSTA LUOTIASEESTA ja onko Haulikko jossa on rihlattu luotipiippu(vaihto sellainen) niin Kivääri vai HAULIKKO puhumattakaan YHDISTELMÄ piipuista?
Ja kaiken lisäksi ei ole aikaakaan ja resursseja rissata Viranomaisia sillä nautin osaeläkettä/käyn töissä/opiskelen työn ohella joten ei ole resusseja hoitaa näitä TOISARVOISIA ASIOITA, mutta ITSE ja pari "LAINOPPINUTTAKIN" on sitä mieltä jotta tässä on SELVÄ ns. "PORSAAN REIKÄ" eli laillinen HARMAAN ja VALKOISEN rajalla(ns. Todella PAHASTI VALKOISELLA ts.OK) eli TODELLA HANKALA TULKINTAKYSYMYS!
RIENAAJIA ja VIISAITA on lukematon määrä mutta itse kuitenkin paljon viranomaisten kanssa tekemisissä niin kiinnostaa nämä asiat/tulkinta kysymykset ns."viran" sekä oman tiedonhalun ja tietoisuuden takiakkin, mutta kiireitä/paineita on vain nyt aivan liikaa jos HALUATTE SELVYYDEN ja RATKAISUN kunnes itse kerkiän/uskallan ilman hämmennystä käydä kokeissa tällä VERSIOLLA NIIN TOIMIKAA ROHKEASTI/SUORITTAKAA KOE ko. Versiolla ei kai siinä pitäisi olla MITÄÄN ESTETTÄKÄÄN!
Minulla HIDASTE on se, jotta olen RAHATON osaeläkettä NAUTTTIVA TÄYSPÄIVÄINEN OPISKELIJA, mutta jos SPONSOREITA löytyy niin mikä jottei kunhan aikaa vain riittäisi moiseen sillä saattaisi joutua pienellä vakiolla käymään oikeuksiensa takia käräjillä?!
« Viimeksi muokattu: 08.08.11 - klo:18:45 kirjoittanut Rudolf »

mara

  • Vieras

Tuossa metsästysasetuksen tekstiä

Haulikkoa koskevat rajoitukset
Haulipatruunalla ladatulla haulikolla ei saa ampua hirveä, valkohäntäpeuraa, saksanhirveä, metsäpeuraa, kuusipeuraa, japaninpeuraa, karhua, villisikaa, hyljettä tai muflonia. (21.12.2000/1206)
Haulikkoa varten valmistettua luotia ei saa käyttää hirven eikä karhun ampumiseen.

Ratkaisevaa on se että onko ase haulikko, siis hallussapitoluvassa. Haulikkoa varten valmistettu luoti voi olla periaatteessa laillinen, mutta käytettäessä haulikossa ei ole laillinen.

heikkir

  • Vieras
Mitä kaliiberia käytät tulevana syksynä hirvi- ja karhujahdeissa, entä lintumetsällä?
Itse ammun linnut 308:lla ja hirvihommissa toimii 9,3 x 62. Vielä en ole karhujahtiin päässyt, mutta toiveissa olis piakkoin päästä itä-suomeen. Siellä tietysti tuo isompi ase olis karhukaliiberina ihan ok, koska siihen saa ainakin tuon 18,5 gramman luodin.

Paljon on varmaan kehitystä sitte isä-vainaan päivistä tapahtunut ase- ja patruuna-rintamalla ja varallisuuttakin maalimaan kertynyt hankintoja varten.

Kuitenkin itellä edelleenkin käytössä vanha varma ja luotettava yleiskaliiperi 308 ja lyijynokkahamppari 11,7 g / range 8g ja päällä II-sarjan leuppari 3-9x 40. Linnut, sorsat, hanhet, hirvet, karhut, kaikki. Peruskauraa, suht halpaa ja toimivaa.

Kun reenaa ja metästää yhdellä ja samalla aseella, niin siitä tulee kuin ruumiinosa, aina tietää miten ja missä asennossa on ja mistä laukaus parhaiten lähtee, kun tosissa tarvis tulee.

Ei tarvitte erikseens miettiä matkoja, silmäetäisyyksiä, ennakoita, ruutimääriä, korotuksia, latauksia, luotinpainoja eikä mitään erikoishifistelyitä. Pahimmissakin puskissa löytyy aina se klubiaskin kokoinen aukko, kun aikansa tiirailee, eikä kohdistuksissakaan tarvitte sen isompaa lappua.

Luotia tähän kaliiperiin löytyy joka kyläkaupasta joka lähtöön, samate latausvermeitä, harjoottelu on halpaa ja tehot riittää hyvin, kun tuikkaa se tärkeimmän eka laakin oikiaan paikkaan.

Porukassa on kyllä tietenki monenmoista muutakin kaliiperia eikä siinä, ittekukanenki tavallaan, täytyy vain aina muistaa, että laittoipa aseeseen ja muihin varusteisiin kuinka paljon rahaa hyvänsä, niin saaliseläimen kuolema aiheutuu vain ja ainoastaan oikeaan kohtaan ammutusta osumasta, ei koskaan siitä, minkälaisilla varusteilla ollaan liikenteessä.

Itse en kyllä ole huomannu merkittäviä kaliiperista johtuvia eroja kaatotehoissa taikka mössölihoissa. Kaikki kämmit on aina johtuneet huonosta tilanteenarvioinnista ja huonosta eka laukauksesta.


Rudolf

  • Vieras
JOOO Itellänikin on "VAIN 308WIN" virallisesti käytössä näihin hommiin ja mielestäni se riittää kyllä KAIKELLE KOTIMAISELLE RIISTALLE mitä kiväärillä tulee metsästettyä ja kaiken lisäksi toimii PYSÄYTTÄÄ/TAPPAA Karhun ja Hirvet VALLAN MAINIOSTI siinä missä MUUTKIN SALLITUT Kaliberit NÄIHIN HOMMIIN ! Kyse onkin enemmän AMPUJAN TAIDOISTA sekä käytetystä Patruuna KOMPINAATIOSTA kaikkine KOMPONENTTEINEEN !
Eli se on sama MILLÄ KALIBERILLA Ns. MÖHLII eli huonoja OSUMIA Tms. niin TULOS ON SAMA !
Ja olen nähnyt ja tutkinut eri VÄLJYYKSILLÄ/ENERKIA tasoilla ammuttuja mm. Hirven Ruhoja niin kyllähän .30 cal luodit(joilla on paljon Ns. korvaavia) hyviä ominaisuuksia kuin isommilla väljyyksillä pärjäävät siinä missä Isompireikäisetkin Tähän Kotimaisen Ns. "SUUR-RIISTAAN" sillä Kaffelipuhvelit ja (muu SUUR-RIISTA ulkomailla) on sitten ERIKSEEN !
Taitaapa tämä teksti jäädä Ns. viimeiseksi Tästä/näistä Kaliberi VÄÄNNÖISTÄ sillä olen kijoittanut näillekkin PALSTOILE lukuisia kirjoituksia näistä aiheista ja tämä tuntuu OLEVAN LOPUTON SUO aina joku VÄÄNTÄÄ/KÄÄNTÄÄ samaa aihetta minkä olen(jotkut muutkin ovat) jo todenneet sekä siitä kirjoittaneet! Ilmeisesti kun tulee mukaan keskusteluun vasta nyt EIKÄ OLE LUKENUT palstojen AIKAISEMPIA KIRJOITUKSIA sekä KAIKKIEN MUIDENKAAN KOMMENTTEJA mitä on KIRJOITETTU Ko. AIHEESTA ?!
Tai on sitten Ns. muuten vain PATOLOKINEN JÄÄRÄ?!
Esim. 308Win on turvallinen valinta siinä missä muutkin sallitut kaliberit, jos kaikki muu eli TAITO, TAUSTA, PATRUUNA ja HARKINTA ovat Ns. KUNNOSSA !
SILLÄ NÄITÄ TAITOJA EI KORVAA SUURINKAAN TYKKI!
Eli ei se SUURI PELI ja ISO REIKÄ vaan se miten osaa/taitaa käyttää näitä VEHKEITÄÄN/VARUSTUKSIAAN parhaimman LOPPUTULOKSEN HYVÄKSI ?
Ja on myös niinkin ettei VARA VENETTÄ KAADA tässäkään tapauksessa, mutta kokonaishyöty on Ns. Markinaalinen Kaliberin osalta!Todettakoon myös, että MONIKÄYTTÖISYYS KÄRSII Suurissa ja Raskaissa.
Jännittäviä hetkiä sekä turvallisia LAUKAUKSIA erittäin VAATIVAN/MIELENKIINTOISEN "Harrastuksen" parissa!

Hyvää Jahtikautta ja Syksyä toivottaa Rudof

« Viimeksi muokattu: 12.08.11 - klo:22:51 kirjoittanut Rudolf »

heikkir

  • Vieras
Tosimahtava jätkä tuo ruutolhvi. Sillä kaikki lopettaminen on  aina vaikiaa, tupakinpolton lopettaminen on erittäin vaikiaa, mutta nettikirjoittelun lopettaminen on kaikkiista vaikeinta ja nyt ruutolhvi on  lopettanut sen ainaki jo 10 kertaa. 

::) :) ;) ;D

Rudolf

  • Vieras
Eli se NETTIKIRJOITTELUN LOPETTAMINEN on Esim, näistä Ns, paheista mulle kaikkein HELPOIN LOPETTAA, sillä Tupakan POLTON olen lopettanut lähes 40Vuotta sitten(3-4 Sikaria on kyllä tullu vedettyä sen jälkeenkin Mutta?)
"EN KAIPAA VÄTTÄMÄTTTÄ TÄTÄKÄÄN PALSTAA"(Ts. Mukava Foorumi ja ikävä voi TULLA nyyh!) vaan olen kirjoitellut OMAKSI ILOKSENI sekä TIETOA JAKAAKSENI sillä kaikki on VAPAAEHTOISTA myös se keskustelu minkä HALUAA JAKAA SAMAN HENKISTEN KANSSA!!??

Eli kaiken kaikkiaan mukavia ja asiantuntevia henkilöitä täällä Laika foorumilla kukin omalla OSAAMIS SEKTORILLAAN  joten?

JATKAKAA
« Viimeksi muokattu: 09.08.11 - klo:05:40 kirjoittanut Rudolf »

Akkahirven kennel

  • Vieras
 Itsellä on Sakon 308 win ja toimii hyvin yleisaseena. Harjoituspaukuilla voi ampua lintua, lapuan naturalis/mega hirvimetsällä ja lapuan mega toimii karhumetsällä. Hyvin on vielä 308:lla karhukin menny nutulleen.

AhVa

  • Vieras
Tikka M590 308 käytössä sekä lintujahdissa, että hirvimettällä. Linnuille käy liukas Sako range ja hirville Lapua Naturalis.

Rikinä

  • Vieras
Empiiristä tietoa on CZ 6,5*55se:stä, Tikan Lsa-55 308:sta, Sakon 30.06:sta, sotavaltion 7,62*53R:sta ja tältä syksyltä Sakon 338LM:stä. Kaikilla onnistuu hirvenkaato periaatteella "laaki ja vainaa" - ohiampumis-ominaisuudetkin on melekolailla samat. Käyttömukavuudessa komppaan Repeä; 6,5*55SE on aika luonnikas ase hirvenpyyntiin.
Tuo 338LM:n eduksi Barnesin TSX-luodilla ladattuna sanoisin sen, ettei tuollainen 15cm halkaisijalta oleva mänty hirveästi haittaa luodin matkantekoa  ;D ja hirvi merkkaa osuman aina selkeästi.
Harkituilla laukauksilla ei tule pahaa jälkeäkään ruhoon.

Sen mitä lintuja pyytelen hoidan vanhalla 112 Valmetilla ja vielä vanhemmalla 243 Sakolla.