Hyvähän se jos 2 kivääriä on, 308 hyvä yleis/rata sitten väljempi hirvel/karhulle, isossa 9.3-45 cal. on etuja joita pienellä ei saavuteta,toki jos vähemmän harrastaa eikä halua satsata niin varmasti hyvänä yleispelinä toi 308 menee.
Jos vähemmän harrastaa ?
Eiks silloin .30 kaliberinen puolla paikkaansa JOS ENEMMÄN HARRASTAA ja jos vielä monipuolisesti ammuntaa sekä metsästystä jopa "kilpailumielessä" niin on ainakin KUSTANNUSTEHOKAS!
Harvapa innokas Metsämieskään niitä KAHUJA ja KAFFELI PUHVELEITA elämänsä aikana paria enempää kellistää!
Ja sen kerran kun se KARHU osuu kunnolla kohille se kaatuu .30 :selläkin aseella!
AFRIKASTA voi sitten vaikka vuokrata Suurempi reikäisen kiväärin jos siellä pari kertaa tulee käytyä?
Kotimaiset SARVIPÄÄT kyllä kaataa ja kaadetaan etupäässä .30 :sillä!
Eihän se Kivääreissäkään niin ole kuin ei ole linnunpöntöissäkään, että mitä ISOMPI REIKÄ niin kaikki linnut siinä pesii pienimmästä kolopesijästä isompaan vaan maltillinen reikä saa laajinta kannatusta!
Toki se isompi reikäinen puoltaa paikkaansa tietylle riistalle, mutta onkohan se järkevää ostaa toinen ase paria KARHUNKAATOA varten, jos on jo ennestään .30 kaliberinen kivääri tai vastaava!
Taitaa vain olla isolla ja komialla elvistelyä ?
PS. Vielä tuolla tämän jälkeen olevaan MOHAWKIN viestiin yhtyen sekä viitaten empä itsekään käytä linnun pyynnissä(.30cal kivääriä) ja samoin samasta syystä on käytössä 222rem tai .22LR näihin lintuhommiin kiväärinä.
Ja tuolla edempänä jo kirjoitin näistä sekä risuasiolla vetoavillekkin siellä on asiaa. Risujen takaa ja risujen takana olevaan riistaan ei tule ampua vaikka olisi isompikin HOLE aseessansa!mm.Kirjoitus tänään ilmestyneessä Jahti lehdessä mm. (Aseen käsittely metsällä sivu67)!
Voisimpa kertoa esimerkin, jossa aseena oli yli 9mm:n luodilla varustettu kivääri ja maali noin 100m:n päässä!
Aikaisemmin ammuttu samalta etäisyydeltä samaan maaliin ja kasa pieni halkaisija 6-8cm !
seuraavalla sarjalla noin 500mm ja eikös ihmettelemään minkä vuoksi? Tovin tutkittuamme vaikka mitä miksi?
Ja selviää seuraavaa jotta luodit ovat osuneet piipun suusta irtoamisen jälkeen esteeseen, joka on muuttanut niiden suuntaa! Luotina lähes 20g metsästys luoti! Ja tarina on totta ja samalla meni minulta tämän kokemuksen myötä tämä usko Raskaan ja hitaan luodin risu ylivoimaan, jos sitä vähän olikaan! Itse olen ainakin kokemusten kautta oppinut kaikkein eniten näistä ase ym. asioista! TS. Maailmalla liikkuu paljon niinsanottua uskon ja luulen juttuja? Joihin olen oppinut suhtautumaan hyvin kriittisesti!
"Vähäiset" edut ovat pitkälti muualla kuin (RISUISSA) varsinkin täällä kotomaassa!
Eikä se isompi reikä sitä vapinaa poista, jos sitä ampumatilanteissa esiintyy toheloi sitä kumminkin reiästä huolimatta !