Kirjoittaja Aihe: Millä kaliiberilla tulevan syksyn hirvet ja karhut kaatuvat, entäs pienriista?  (Luettu 83676 kertaa)

Kiväärimies

• Vieras
Minulla keikkuu tätä nykyä metsällä joko .300 H&H tai .375 H&H ja toisinaan myös .30-06 Sprg. Hollandeihin lataan itse, mutta nollakutosta en viitsi kun siihen saa niin hyviä tehdaspatruunoita, että lataaminen ko. kaliiperissa painottuu aivan harjoituslatauksiin.

Paras kaliiperi keskimäärin hirvihommiin on mielestäni 9,3x62. Minulla ei vain ole tällä hetkellä yhtään sellaista asetta joka siinä kaliiperissa olisi riittävän hyvä metsässä kannettavaksi... Kranttu kun olen. Haluttaisi uustuotanto Mauser 98 ko. kaliiperissa, mutta kun on riivattu aavistuksen hintava... >:(

Repe

• Vieras
Tuo 375 H&H kinnostaa koska itselläkin on tilauksessa Sako Kodiak ko. calinberissa. Mielellään otan vastaan toimivia lataus reseptejä järkevillä lähtönopeuksilla ladattuina. Tosin pienempikin halkaisija hirvijahtiin riittää, "nimimerkillä 6,5X55 SE dikkari."

Nelli

• Vieras
Riippuu vähän mielialasta millä niitä hirviä ampuu... ;) Viime syksynä M-44 7,62x53R ja toinen Browning BBR 30-06. Silloin tällöin tulee ammuttua Valmetin Petrallakin mutta nyttemmin koirahommissa mukavempi kantaa Mosin Naganttia ko on lyhyenmpi ja kevyt..
M-44 avotähtäimillä, Petrassa Aimpoint 9000L ja Browningissa Zeissin 6-24x56...
Pikkuelukale Sauerin 12 cal.

Näillä mennään!

tikkakoski

• Vieras
Tuo 375 H&H kinnostaa koska itselläkin on tilauksessa Sako Kodiak ko. calinberissa. Mielellään otan vastaan toimivia lataus reseptejä järkevillä lähtönopeuksilla ladattuina. Tosin pienempikin halkaisija hirvijahtiin riittää, "nimimerkillä 6,5X55 SE dikkari."
Äijä on lasketellut vanhalla Sakolla L61R 375H&H noita normalaisia ne ovat toimineet moitteetta noi federaalin vastaavat eivät niinkään hyvin.

heikkir

• Vieras
Eikö ne 308:n käyttäjät ymmärrä, että kehitys kehittyy ja varsinkin asetekniikassa.

Jos ennen vanhaan isät ampuivat hirvet ja karhut kuoliaiksi 308:lla niin tänäpäivänä on jo päästy siihen, että pojat ampuvat hirvet ja karhut vielä kuoliaammiksi paljon isoreikäsemmillä aseilla ja painavammilla kuulilla. Tämä on kehitystä.

Eräässä moneentuhanteen tutkittuun kaatoon perustuneessa selvityksessä todettiin, että hyvästä keuhkolaukauksesta 308:lla ammuttu hirvi menee 7 m pitemmälle kuin vastaavasti 9,3x62:lla ammuttu hirvi. Asiaahan se on 7 metriäkin.

Ja ennen kilpailtiin siitä mikä oli hyötysuhde kun riistaa jahdattiin, elikkä pienillä satsauksila pyrittiin saamaan paljon tulosta eli riistaa.

Nykyään kilpaillaan siitä kuka saa eniten rahaa palamaan vermeisiin: maasturit, erikoispössykät, erikoispatruunat, erikoiskiikarit, erikoiskuteet, erikoisjalkineet, erikoisviestimet,  erikoisgepsit ja kaikki muu kalusto. Jotenkin vaan vaikuttaa, että erämiestaidoissa on jotenkin menty vastaavasti takapakkia ?

Tähän on tultu, saa nähdä jaksako lama kääntää kehityksen pyörää ?

vostozno

• Vieras
Nyt on Marlin 45-70 kotona. Sillä ensi syksynä jahtiin

tikkakoski

• Vieras
Hyvähän se jos 2 kivääriä on, 308 hyvä yleis/rata sitten väljempi hirvel/karhulle, isossa 9.3-45 cal. on etuja joita pienellä ei saavuteta,toki jos vähemmän harrastaa eikä halua satsata niin varmasti hyvänä yleispelinä toi 308 menee. ;D
« Viimeksi muokattu: 26.04.09 - klo:17:35 kirjoittanut tikkakoski »

Rudolf

• Vieras
Hyvähän se jos 2 kivääriä on, 308 hyvä yleis/rata sitten väljempi hirvel/karhulle, isossa 9.3-45 cal. on etuja joita pienellä ei saavuteta,toki jos vähemmän harrastaa eikä halua satsata niin varmasti hyvänä yleispelinä toi 308 menee. ;D
Jos vähemmän harrastaa ?
Eiks silloin .30 kaliberinen puolla paikkaansa JOS ENEMMÄN HARRASTAA ja jos vielä monipuolisesti ammuntaa sekä metsästystä jopa "kilpailumielessä" niin on ainakin KUSTANNUSTEHOKAS!
Harvapa innokas Metsämieskään niitä KAHUJA ja KAFFELI PUHVELEITA elämänsä aikana paria enempää kellistää!
Ja sen kerran kun se KARHU osuu kunnolla kohille se kaatuu .30 :selläkin aseella!
AFRIKASTA voi sitten vaikka vuokrata Suurempi reikäisen kiväärin jos siellä pari kertaa tulee käytyä?
Kotimaiset SARVIPÄÄT kyllä kaataa  ja kaadetaan etupäässä .30 :sillä!
Eihän se Kivääreissäkään niin ole kuin ei ole linnunpöntöissäkään, että mitä ISOMPI REIKÄ niin kaikki linnut siinä pesii pienimmästä kolopesijästä isompaan vaan maltillinen reikä saa laajinta kannatusta!
Toki se isompi reikäinen puoltaa paikkaansa tietylle riistalle, mutta onkohan se järkevää ostaa toinen ase paria KARHUNKAATOA varten, jos on jo ennestään .30 kaliberinen kivääri tai vastaava! 8)
Taitaa vain olla isolla ja komialla elvistelyä ? 8)

PS. Vielä tuolla tämän jälkeen olevaan MOHAWKIN viestiin yhtyen sekä viitaten empä itsekään käytä linnun pyynnissä(.30cal kivääriä) ja samoin samasta syystä on käytössä 222rem tai  .22LR näihin lintuhommiin kiväärinä.
Ja tuolla edempänä jo kirjoitin näistä sekä risuasiolla vetoavillekkin siellä on asiaa. Risujen takaa ja risujen takana olevaan riistaan ei tule ampua vaikka olisi isompikin HOLE aseessansa!mm.Kirjoitus tänään ilmestyneessä Jahti lehdessä mm. (Aseen käsittely metsällä sivu67)!
Voisimpa kertoa esimerkin, jossa aseena oli yli 9mm:n luodilla varustettu kivääri ja maali noin 100m:n päässä!
Aikaisemmin ammuttu samalta etäisyydeltä samaan maaliin ja kasa pieni halkaisija 6-8cm !
seuraavalla sarjalla noin 500mm ja eikös ihmettelemään minkä vuoksi? Tovin tutkittuamme vaikka mitä miksi?
Ja selviää seuraavaa jotta luodit ovat osuneet piipun suusta irtoamisen jälkeen esteeseen, joka on muuttanut niiden suuntaa! Luotina lähes 20g metsästys luoti! Ja tarina on totta ja samalla meni minulta tämän kokemuksen myötä tämä usko Raskaan ja hitaan luodin risu ylivoimaan, jos sitä vähän olikaan! Itse olen ainakin kokemusten kautta oppinut kaikkein eniten näistä ase ym. asioista!  TS. Maailmalla liikkuu paljon niinsanottua uskon ja luulen juttuja? Joihin olen oppinut suhtautumaan hyvin kriittisesti!
"Vähäiset" edut ovat pitkälti muualla kuin (RISUISSA) varsinkin täällä kotomaassa!
Eikä se isompi reikä sitä vapinaa poista, jos sitä ampumatilanteissa esiintyy toheloi sitä kumminkin reiästä huolimatta ! 8)

« Viimeksi muokattu: 02.05.09 - klo:07:43 kirjoittanut Rudolf »

tikkakoski

• Vieras
Vähempi harrastava(pakollinen 3 viikonloppua hirvitornissa kökkimistä jotta saa lihaa pakastimeen) joka ei halua kuin sen 1 aseen on 308 OK valinta, sillä kun pärjää radalla,linnulla,peuralla ja hirvellä, viellä kun päälle 3-9x40 kiikari on kompromissi paketti kasassa ei hyvä mutta auttava kaikkiin, toki ekaksi aseeksi 308 on hyvä ostos halvat paukut,yleiskäyttöön sopiva, mutta jos erikoistuu hirvelle ja karhulle on parempiakin vaihtoehtoja kuin 308, varsinkin koirapyynnissä itse arvostan raskasta vakaata kuulaa joka ei pikku korresta heti muuta suuntaa sekä jaksaa juntata konehuoneeseen pahastakin luuosumasta,molemmat löytyvät kaapista pieni(308 rata,lintu,peura)sekä iso(458 hirvi,karhu) nämä mukavasti täydentävät toisiaan.     ps.Elvistelystä ei ole kyse käytäntö opettanut, maku asia näistähän voi vängätä pää asia jotta jokainen löytää mieluisan pelin ;D
« Viimeksi muokattu: 27.04.09 - klo:15:15 kirjoittanut tikkakoski »

TaraP

• Vieras
308 tuli hankittua menneellä viikolla sillä olisi tarkoitus koettaa.  Se kokemus mitä minulla on metsästyksestä niin lopen sillä kaliiberilla ei ole niin suurta merkitystä, kyllä perän takana se tärkein tekijä.  Jos ristikko kirjoittaa liikaa tai on muuten hätäinen eikä ymmärrä omia rajoituksia/taitoja,  niin huonoja osumia saa selitellä. Toivottavasti itse en sorru siihen.  Taitaa se ympäristön paine ja hirviporukan naljailut vaikuttaa turhan paljon näihin epävarmoihin laukauksiin ja niiden syntymiseen, ainakin joidenkin kohdalla. 

Reilu parikymmetä vuotta sitten oli jo tutkimuksia isomman kaliberin eduista ei kait ne silloiset tulokset ole mihinkään muuttuneet. Mutta minulle rittää tällä erää tuo 308

ps.
 ???Itse en käyttäisi 308 linnunpyynnissä, 5,7 riittää vallan mainiosti eikä jää niin epävarmaa oloa siitä minne kuula menee.

Poissa kp

• Jäsen
  • *
Syksyksi pitäisi varmaankin hankkia uusi hirvi- ja karhuase vanhan 308:n tilalle. Kaliberi tulisi olemaan 9,3x62 tai 338 win mag. Onko kellään kokemuksia 338 win mag:ista esim. paukkujen hinta ja luodin käyttäytyminen ja lentorata verrattuna 9,3x62?

ariasseri61

• Vieras
Syksyksi pitäisi varmaankin hankkia uusi hirvi- ja karhuase vanhan 308:n tilalle. Kaliberi tulisi olemaan 9,3x62 tai 338 win mag. Onko kellään kokemuksia 338 win mag:ista esim. paukkujen hinta ja luodin käyttäytyminen ja lentorata verrattuna 9,3x62?

Tsiigaa tuolta ballistiikkaa, helppo vertailla eri kalipereja. http://www.norma.cc/#

Paukkujen hinnalla metsästykseen ei mitään merkitystä, ei varmaan kukaan niin paljoa ammu riistaa, että siihen talous kaatuisi.
Rata ja harjoitusammunta kyseisillä kalipereillä tulee kyllä senverran hintoihinsa, että suosittelen hankkimaan, jos ei jo ole, latausvehkeet. On muuten hauskaa puuhailua harrastuksen lisänä ja säästö järeämmillä paukuilla melkoinen.

Jamppa

• Vieras
338 tullut useampi syksy metästeltyä ja muutama hirvi kaadettua. 338 win mag tuntuu jääneen vaille huomiota tässä 9,3 huumassa, vaikka kyseessä on melkoisen monipuolinen kaliberi. Tehdas paukkujen hinnat ovat kyllä hirmuiset ja valikoima sekä saatavuus olematonta. Itse lataamalla saa kaiken hyödyn irti.

Rudolf

• Vieras
338 tullut useampi syksy metästeltyä ja muutama hirvi kaadettua. 338 win mag tuntuu jääneen vaille huomiota tässä 9,3 huumassa, vaikka kyseessä on melkoisen monipuolinen kaliberi. Tehdas paukkujen hinnat ovat kyllä hirmuiset ja valikoima sekä saatavuus olematonta. Itse lataamalla saa kaiken hyödyn irti.

"Varmat" valinnat!
Jos yksi metsästys kelpoinen Kivääri Caliberi niin silloin varsinkin kotomaassa .308Win tai 6.5x55Swed mauser!
Ja jos haluaa sijoittaa enemmän Valuuttaa Lintu, Rata, Metsästys/Hirvi ja Karhun metsästykseen sekä haluaa Yleis Speciaalin joka hommaan niin silloin Caliberit  .222Rem, .308Win ja .338Win Mag Omasta mielestäni parhaat valinnat Ko. tehtäviin näin Suomalaiselta ja hieman Kansainväliseltä pohjaltakin katsoen!
Siis tämä JÄÄRÄ ja omasta mielestäni mm.Teknisten arvojen ym. pohjalta "AINOA" oikea RATKAISU järkevästi ajatellen!
Jotkut tietävätkin miksi olen tätä mieltä ja kommenttinikin tältä osin jää tähän!
Enkä palaa aiheen osalta enää asiaan, mutta jotka haluavat kyllä saavat esittää omia kantoja näilläkin palstoilla joita milenkiinnolla seuraan jatkosssakin!
Ja vielä Jampan tekstiin palatakseni caliberiin .338Win Mag saa Hylsyjä sekä(mielenkiintoisia luoteja kokeilla itseladaten) monipuolisesti Maailmalta edullisemmin kuin esim. 9.3x62:seen joten itseladaten hyvä ja monipuolnen vaihtoehto Isolle Lihalle!
Metsästyspatruunoiden hinnat tahtovat olla tehdasladattuina kalliita tätänykyä kaikilla kivääri calibereilla!
« Viimeksi muokattu: 16.05.09 - klo:11:23 kirjoittanut Rudolf »

Teeri

• Vieras
 Rudolf mites turkin pojan vaihto piippu haulikko rihla hässäkän hirvi laillisuus asiat meni? ihan mielenkiinnosta kyselen kun kukaan ei ole enää niistä puhellut?