Kirjoittaja Aihe: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....  (Luettu 22983 kertaa)

Heino

  • Vieras
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #30 : 09.12.11 - klo:08:37 »
Ootpa PekkaL siisti metsästäjä. Kyllä ruutiaseilla metsästäjissä on paljon muitakin sinunlaisiasi, mutta on toisenlaisiakin. Muistattahan kun "Ikiruota" kirjoitteli niistä teerisaaliista, kahta aamussa, ilmeisesti soidinpaikalta. Jousella olisi nämäkin teeret jääneet tappamatta. Meitä on moneksi.
En minä ole vielä varma siitä jousihommasta, mutta ehkä aion kuitenkin yrittää. Kyllä se jollakin tavalla viehättää. Kun ikää karttuu niin entistä vähemmän arvostaa saalista. Elämykset tulevat tavoitellumpaan osaan. Luulen, että jousitilanteet antavat mahtavia muistoja, joita voi mietiskellä sitten vanhuuden päivinä.
Ei kai se jousimetsästys vaikuta millään tavalla hirvenpyyntiin. Hirviähän ei saa ampua jousella. Hirviä pyytäisin edelleen ruudilla.

Kelataanpa vähän keskustelun aihetta:
Metsästysajoilla säännöstellään riistakantoja ja se on ihan oikein. Kaikki tietävät, että jousi (en tarkoita jalkajousta) on saaliiden kannalta mitätön ase, joten sen käytön voisi sallia kanalintujenkin osalta aina sydäntalveen saakka. Mielestäni tämä olisi rehti ja tasapuolinen ajattelutapa. Tällaisella säännöksellä jousimiehet lisääntyisivät varmasti, eikä siinä pitäisi olla mitään valittamista. Voishan jousta käyttää, koska sillä ei saakkaan mitään, varsinkaan myöhäissyksyn ja talven kanalintuja. Monet pääsisivät tyydyttämään pyyntimiehen tarpeita vuosittain paljon pitempään. Kyllähän ne nytkin pääsevät ainakin jänis ja näätäjahdissa, mutta kanalinnut antasivat laajemmat mahdolisuudet.

Ei tämä jousijuttu ole ollenkaan huono asia. Minä ajattelin muutama kymmenen vuotta sitten jousimiehistä mahdottoman väheksyvästi eikä jousi saanut minua innostumaan tippaakaan. Nykyisin iän karttuessa, mieleni on muuttunut oleellisesti metästysasioissa. Ennen minulle oli hyvin tärkeä saaliin saanti, ei niinkään elämykset. Tapoin taidoillani riistaa liian paljon. Näin ollen ymmärrän metsästäjien monenlaisia mielipiteitä, koska niitä on ollut minullakin. Ei kannata heti hyökätä sitä vastaan, joka ajattelee asioita muulla tavalla kuin suuri metsästäjien massa. Pitää olla mahdollisuus tuoda julkisuuteen massasta poikkeavatkin ajatukset. Hyvä uudistus syntyy ideasta, sitten pohdinnasta, sitten toteutuksesta. Uusiin ideoihin pitää suhtautua enakkoluulottomasti, eikä pitää hulluna sitä, joka ehdottaa jotain uutta. Eihän massan tarvi lähteä ajatukseen mukaan jos katsoo idean huonoksi. Vai ollaanko täällä mainoksien orjia? Pelätäänkö tartuntaa? Ei varmasti, todellisuudessa.
Koska meitä on moneksi niin ei me väittelemällä muututa samalla tavalla ajatteleviksi. Keskustelut pitää olla terveitä, rehtejä ja toisia kunnioittavia, vaikka mieltymykset ovatkin erilaiset. Turhat toisten syyttelyt kannattaa lopettaa.

Taitaa tämä jousiasia olla uutuuttaan vähän kummallinen, koska aiheuttaa näinkin paljon keskustelua. Ei varmaan aiheen aloittaja tarkoittanut saada aikaan näin perusteellista aiheen käsittelyä.
« Viimeksi muokattu: 09.12.11 - klo:09:49 kirjoittanut Heino »

Ryökkö

  • Vieras
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #31 : 09.12.11 - klo:10:26 »
Olen aina pitänyt jousella metsästäviä tasavertaisina ja kunnoittanut heitä erätovereina, mutta tämän Ryökön ylimieliset kommentit syövät kyllä pohjaa pois näiltä ajatuksilta. Tosin, kai niitä yksittäisiä k***päitä on tuliaseellakin metsästävissä.

Tunnen henkilökohtaisesti puolenkymmentä jouseen vaihtanutta, jotka ovat tehneet asevalintansa vallesmannin pakottamana ts. Jousi ei vaadi aselupaa. Tästäpä aiheesta nokkela voisi vääntää muutamankin vasta-argumentin, mutta itse en siihen lankea.
Ei oo vallesmanni munua aseen vaihtoon pakottanut. Olen yllyttänyt kaikkia kokeilemaan jousta, elä Amakan kokeile hienoa lajia jos asia on niin vasten mielinen, mutta yllytän sinuakin, se on tosi metsästystä. Mutta mitä ylimielistä minulta on tullut kirjoitettua? Ehkä olen kirjoittanut innoissani aika selvästi ajatuksia, niistä nyt kenenkään ei kannata loukkaantua.

Taetaa nuilla poejilla (Juha ja Ryökkö) olla tekemisen puutetta, kun nuin innolla provosoevat, sitähän tuo pettoen puolustaminen selevästi on.

Se on kumma kun joku luuloo löötäneesä omasta mielestä sen aenoon ja oekeen jutun niin sitä pittää ruveta markkinoemaan kaikille, ihan kun ovella veesoovat uskovaeset.

Mulle on ihan sama vaekka kulukoo metällä paljaenkäsin ja kuristaa sualiisa, mutta tuo markkinoenti ja ylivertaseks julistaminen tympäsöö.

Joskus uutenaollessa vihree tyttö moetti minua että "hirveetä kun sinä ammut eläimiä tehokkaalla kiväärillä" kysyin että olisko sitten parempi ampua heekkotehosella?
Kun se elukka tapetaan niin tarkotushan on tehä se noppeesti ja kivuttomasti.
Kuka tässä supeja on puolustanut, oli kyse siitä onko se niin paha kun luullaan. Hidas se ainakin on, tai sitte me ollaan ylivertaisia.  ;D
Pysytään asiassa ei henkilöidytä ja aleta suoltamaan kaikennäköistä riidan hakuista tekstiä. Pysytään asiassa. Minä en ole mitään kaupannut, tai oikeastaan olen, kaupan on ollut nykyista suuremmat riistakannat ja pidemmät metsästys ajat, näitä tavaroita minä uskallan kaupata ja nämä jäävät tuleville sukupolville, en kauppaa jousen risoja ja ruostuneita haulikoita niistä ei ole suurta iloa jälkipolville.

Kettua minä puolustan kyllä, mutta supeja en. Oon nähnyt, että osaavan koiran kanssa ketut napsii yhettömiin. 

Ei vaivuta synkkyyteen.  :)
« Viimeksi muokattu: 09.12.11 - klo:11:37 kirjoittanut Ryökkö »

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #32 : 09.12.11 - klo:13:09 »
Eihän se ruutiase tee kenestäkkään pelkkää "tappajaa". Itellä on mukana ruutiaseen lisäksi useimmiten kamera. Piti ihan Pekkaa lukiessa miettiä, millonkahan on viimeksi tullut ammuskeltua. Viime syksy taisi mennä kohistuslaukauksilla, toissa syksynä yks hirvi ja yks laukaus sorsasta ohi...
Hiljasta on ollu tänäkin syksynä. Kanalintuja on tullu enempi vaan kuvattua. Että semmonen tappaja se meikäläinen...

Supista sen verran, ettei sen haitallisuudesta liene kuitenkaan erimielisyyttä. Eihän se edes Suomen alkuperäisiin asukkaisiin kuulu.

Käppyrä

  • Vieras
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #33 : 09.12.11 - klo:13:46 »
Taitaa olla provoa koko aihe!! ;)

Poissa Juha

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 390
  • Minä ja Jeri
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #34 : 09.12.11 - klo:15:02 »
Ei ole provoa.

Mutta joo, selvyyden vuoksi kerron ettei ole minunkaan osalta supin haitallisuudesta riistakannoille erimielisyyttä, vain siitä oli minkä verran on haitallinen tai ts. kumpi on keskinmäärin haitallisempi yksittäinen supi vai yksittäinen kettu tai näätä. PekkaL:n ja junttieinarin metsästystottumukset kuulostavat ihan malliesimerkiksi kelpaavilta, tämä todistaa sen että kyllä ruutiaseiden käytölläkin voi metsästää riistakannat huomioiden. Mutta esim. pitempiä metsästysaikoja on hankala lähteä antamaan kun hyvin monet ampuu tehokkaillakin aseilla niin paljon kuin saavat.
Nettilaikan jäsen

Laikapoika

  • Vieras
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #35 : 09.12.11 - klo:15:28 »

 Nykyisin iän karttuessa, mieleni on muuttunut oleellisesti metästysasioissa. Ennen minulle oli hyvin tärkeä saaliin saanti, ei niinkään elämykset. 

Näinpä se menee, tykkään katella eläimiä metässä, enää ei saalis ole pääasia, onpa joskus tullu ajatus, jospa tätä alkais kameran läpi katteleen :D, vaatiihan sekin aikamoista taitoa. Kuitenkin pitää ymmärtää niitäkin joilla on saalis suuressa osassa tätä harrastusta, varsinkin nuorten metästäjien kasvoilla voi nähä sen täyttymyksen tunteen saadusta saaliista.

 Suosittu teeren kuvilta pyytäminen on aikamoista lahtaamista soidin- ja ruokapaikoilla, toivottavasti tähän tulee joskus lain puitteissa jonkinlainen kielto.

 

Poissa Amakan

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 244
    • Kennel Amakan
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #36 : 09.12.11 - klo:17:12 »
Ei oo vallesmanni munua aseen vaihtoon pakottanut. Olen yllyttänyt kaikkia kokeilemaan jousta, elä Amakan kokeile hienoa lajia jos asia on niin vasten mielinen, mutta yllytän sinuakin, se on tosi metsästystä. Mutta mitä ylimielistä minulta on tullut kirjoitettua? Ehkä olen kirjoittanut innoissani aika selvästi ajatuksia, niistä nyt kenenkään ei kannata loukkaantua.
Pikkaisen piti herneenpalkoja vetää kitusiin, kun ketjun aloitusviestissäsi  innoissasi nimittelit "tykeillä" eli haulikolla ampujia hulluiksi. Sellaiseksi en itseäni miellä enkä toivo kenenkään muunkaan mieltävän vain sen takia etten metsästä jousella.
Itse ammun rusakot, mikäli sellainen vain hollille sattuu, vastakin haulikolla, en usko, että laji sentakia kuolee sukupuuttoon. Kettua en ole vielä tähän päivään mennessä ampunut, mutta ammun jos paikka tulee. Muutamalle supille olen exoduksen tuottanut, mutta ruutia ei ole tapahtumaan tarvinut tuhlata, enkä siis edelleenkään metsästä jousella. Jossain vaiheessa saatan jopa taljan laittaakkin, mutta se on sen ajan murhe.
En missään nimessä paheksu mainitsemaasi käännytystyötä, toivon vaan että tyyli olisi toisenlainen.

Laikapoika

  • Vieras
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #37 : 09.12.11 - klo:17:29 »
Sanoikohan Ryökkö kirjoituksessaan että "on hulluutta ampua tykeillä" ei kai siinä ketään nimitelty :).
Tätäkään palstaa ei kannata kovin kirjaimellisesti lukea, siitä saattaa saaha mielen pahaksi...

Muuten aamulla lähin metille, ensimmäinen kettu juoksi tiellä ja palatessani iltapäivällä oli toinen menny auton jälkien yli.
Täällä ei nämä elikot ole kuolemassa sukupuuttoon.

Ryökkö

  • Vieras
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #38 : 09.12.11 - klo:19:41 »
Pekka oot oikeassa, joillain alueella kettuja on jopa liikaa ja siellä säästö kuurille ei kannata mennä. Tällaisella alueella olisi mahtava metätä, kateeksi käy.

Eikö se ole kumma kun tämä meidän yhteinen harrastus nostattaa niin kuohuvia tunteita? Se kai merkkaa sitä, että sen henkinen voimavara on todella merkittävä. Toivottavasti tuo EU pysyisi kaukana näistä meidän harrastuksista, olen sivusta pieniä vihiä saanut, että ainakin ajokoira puolella pyörii mustia pilviä, liekkö EU:n taholta liikkeelle laitettuja vai mistä. Jos ajuri puoli kielletään niin äkkiä on laikatkin kiellossa. Nämä on tummia ajatuksia ja siksikin riista kannat pitää olla hyvät ja metsästäjät vastuun tuntoisia, näin ei synny aihetta. Forssin Jari ajokoirajärjestön johdossa varmaan tietää noista tummista pilvistä mistä vihjaillaan. Aihe taas karkasi aika kauas.   :)

Heino

  • Vieras
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #39 : 13.12.11 - klo:08:31 »
Aikaisemmissa kannanotoissa puhuttiin metsästyksen vaikutuksesta riistakantaan. Nyt tämäkin asia on tutkittu ja julkistettu kuin tilauksesta. Nimittäin Petri Lampilan väitöstyö sivuaa myös tätä aihetta. Toimittaja Pekka Rahkon julkaisu oli eilisessä Kalevassa. Laitan tähän perään suoria launauksia jutusta:

Otsikko:
"METSÄSTYS SELITTÄÄ KANNANVAIHTELUA.
Metsästyksen vaikutus metsäkanalintujen kannanvaihteluihin ei ole vähäpätöinen seikka. Metsästyksen merkitystä kanalintukantojen aaltoilussa tutkinut Petri Lampila havaitsi, että metsästyspaine selitti hyvin kanalintujen kannanvaihtelua Kainuussa."
Varsinaista tekstiä:
"Lampila tutki myös metsästyksen vaikutuksia kanalintukantoihin. Metsäkanojen katoon on usein ehdotettu syyksi metsien rakenteen muuttumista.
Tutkimusalueella Kainuussa kanta ei taantunut tarkastellulla jaksolla 1989-2003. Kaikkien metsäkanalintulajien kannat vaihtelivat, mutta ilman selvää trendiä. Lampila havaitsi, että lintujen runsauden ja poikastuoton selittäminen maiseman rakenteella osoittautui vaikeaksi.
Sen sijaan metsästyspaine selittää Lampilan mukaan hyvin kanalintujen kannanvaihtelun. ""Metsästyksen vaikutus kannanvaihteluihin sivuutetaan usein, mutta se ei ole vähäpätöinen"" Lampila sanoo.
« Viimeksi muokattu: 13.12.11 - klo:08:33 kirjoittanut Heino »

Poissa pauli

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 862
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #40 : 14.12.11 - klo:15:39 »

Kirjoittelempa minäkin tähän vähän kokemuksiani. Varmaan jos verrataan 1 kettu, 1 minkki ja 1 supikoira, niin silloin on selvää, että supi on tehottomin saalistaja, mutta ainakin meillä niitä on valtavasti, eikä niitä saa tapettua yhettömiin mitenkään. Varkaudessa ja lähi alueella on ainakin kaksi luolakoira harrastajaa joilla molemmilla on vuosittaiset saaliit yli 150 supin muutamalla harrastajalla vähän vähemmän. Mm. yksi meidän hirviporukan kaveri on laskenut  ajokoiransa tänä vuonna meidän hirvimaiden sisällä olevalle järvin väliselle kannakselle  5 kertaa ja saanut 13 supia ja parhaana päivänä 4 ja sen jälkeen vielä sai jäniksen. Samalta alueelta hän sai viime syksynä 19 supia ajokillaan, lisäksi minä tarkistin alueen luolat keväällä joissa oli yhdessä asukkaat, jotka eivät tässä luvussa mukana. Supi on todellinen seliytyjä ja lisääntyjä, parhaata pesästä olen saanut 14 pentua ja
näyttää ettei se välttämättä kuole edes kapiin.  Kapisia lähes karvattomia tapaa usein vielä kevättalvella, joten ne eivät ainakaan ole kylmyyteen kuolleet. Mitä tämä tälläiset määrät johtuu, niin yksi selitys on , että monilla aluilla ei saa metsästää, esim. taajamissa joissa niitä jopa syötetään ja jotkut maanomistajat eivät anna maitaan kaivella. Henkilökohtaiset supimäärät on vuosittain siinä 15-25 paikkeilla nykyään, mutta silloin kun oli vielä luolakoira niin ne olivat lähes sadan luokkaa. Tällekkin vuodelle olen saanut kuivata puukon terää muutaman kerran hirvijahvissa supin verestä. Kieltämättä ei asia paljon naurata, koirat eivät tiedä mitä pitäisi todellisuudssa metsästää.

Sitten lintutiheyteen samoilla alueilla, niin se on todella heikko. Minullakin oli n. 10 vuoden tauko, jolloin en ampunut yhtään metsälintua, mutta nyt viime ja tänä syksynä ammuin molempina syksyinä yhden ukkoteeren omasta milestäni palkkioksi riistanhoitotyöstä. Saaman aikaan kun supit alkoivat lisääntyä 70-luvulla niin lintukannat hupenivat. Näillä alueilla ei juuri kukaan metsästä kanalintuja. Minäkin ammuin ko.teeret,  koska ehkä kovalumisten talvien ansiosta terillä meni paremmin ja supeilla huonommin. 

Tutkijat saavat varmaan millaisia tuloksia tahansa, varmaan jos tulisivat tänne tutkimaan supien ulosteita niin metsälintujn ouus ruokavaliosta on varmaan olematon.

Tänne saa kuka tahansa tulla millaiten koirien kanssa tahansa ja milloin tahansa talkoisiin niin saalis on taattu.
 
 

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #41 : 14.12.11 - klo:17:34 »
Luin tuon Kalevan jutun. Tulin siihen tulokseen, että luontotoimittaja oli kyllä ottanut vähän journalistisia vapauksia tutkimusta tulkitessaan. Jo otsikon valinta oli aikasen tarkoitushakuinen.

En väitä, että metsästyspaineella ei olisi mitään merkitystä, mutta kyllä uskon muiden tekijöiden vaikuttavan enemmän. Kun tutkimusta tehdessä on paljon muuttuvia tekijöitä, voi toimittaja poimia sieltä itselle "mieluiset" asiat ihan otsikoksi asti.

Jos tutkimuksen tekee soidinsuon laidalla, voi helposti todeta teerien vähentyvän kauden edetessä. Onneksi suuri osa ainakin kokeneemmista linnuista vaihtaa maisemaa. Sen olen todennut monta kertaa, että metsästyskauden loputtua ne palaavat taas omille reviireilleen. Jos syyssoitimelle tulevia teeriä silloin laskee, voisi helposti luulla niiden kaikkien tulleen ammutuksi.

Poissa Juha

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 390
  • Minä ja Jeri
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #42 : 14.12.11 - klo:17:54 »
Joo, meki saatiin etelästä viime kevättalvena kapisia elukoita. Pesässä elävät niin voivat tareta yllättävänkin hyvin. Mutta ei varmaan täällä pohjoisempana selviä. Mutta jännä miten viisaita ovat, kun kapisen elukan jättää haaskaksi sitä eivät syö millään (paitsi itekin kapiset), mutta terveet kyllä syövät heti.

Nimenomaan tämä on selitys että mistä niitä riittää ettei kaikilla alueilla saa metsästää. Mekin viime kevättalvena sivumpana oleville jahtialueille ajellessa tavattiin jälkiä ja jäljitettiin vanhan ladon alle. Isäntä sanoi ettei saa ottaa pois, 8 kpl niitä siellä kuulema oli :)

Saako siellä pauli siis ilman lupaa metsästää seuran jäsenen mukana ja onko useitten jälkien löytyminen kevättalvella ihan varmaa joka aamu? Mielenkiintoinen tarjous seuraavaa hiihtolomaa ajatellen. On nimittäin etelän pyyntialueellani mennyt siihen että enää yleensä ei kuulu eikä näy jälkiä ja siitä ei olisi kuin noin 100 km käydä joku päivä varmoilla apajilla :)



Junttieinarin kommenttiin liittyen, minäkin olen havainnut metsästys paineen alaisilla soidinpaikoilla saman jutun. Mutta olen tulkinnut sen niin päin että ne tosiaan tulee ammutuksi, mutta teeri liikkuvana lintuna myöhäissyksyllä ja talvella levittäytyy linturikkaimmalta alueilta ja näin soidinpaikat saavat vahvistusta kevääksi.
« Viimeksi muokattu: 14.12.11 - klo:17:58 kirjoittanut Juha »
Nettilaikan jäsen

Poissa pauli

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 862
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #43 : 15.12.11 - klo:11:46 »

Luvan kanssa ei ole ongelmia, riittää kun on mukana vain sellainen henkilö , jolla on lupa alueisiin. Mielellään ottavat mukaan, riskiä miehiä, nimittäin kaivamaan. Kevättalvella se onkin vähän haasteellisempaa hommaa, kun ensin umpihangessa jälittää ja sitten kun löytää piilopaikan niin ovat ovat yleensä kallioreijissä tai kivikoissa lohkareiden alla joskus maapesissä. Ensinnäkin paikallistaminen vaatii melkein aina luolakoiran ja en jälkeen jäisen maan kaivaminen tai kivikasojen purkaminen ja pitkillä rasseilla yrittää saada karvoihin kiinni joilla saa vedettyä ulos. Joskus saa helpostikkin, mutta yleensä teettää todella töitä ja joskus on jätettävä sikseen.
   

Poissa LeKa

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 488
    • Tervasärkän Kennel
Vs: Jousimetsästys, riistakantojen pelastus....
« Vastaus #44 : 15.12.11 - klo:12:55 »
Mielellään ottavat mukaan, riskiä miehiä, nimittäin kaivamaan. Kevättalvella se onkin vähän haasteellisempaa hommaa, kun ensin umpihangessa jälittää ja sitten kun löytää piilopaikan niin ovat ovat yleensä kallioreijissä tai kivikoissa lohkareiden alla joskus maapesissä. Ensinnäkin paikallistaminen vaatii melkein aina luolakoiran ja en jälkeen jäisen maan kaivaminen tai kivikasojen purkaminen ja pitkillä rasseilla yrittää saada karvoihin kiinni joilla saa vedettyä ulos. Joskus saa helpostikkin, mutta yleensä teettää todella töitä ja joskus on jätettävä sikseen.
   

Pitää paikkansa.. Laajasta maapesästä elukoita otettaessa ei joskus kaheksankaan miestä kaivamassa ole olleet liikaa   ;)
Koiraa valittaessa pitää tehdä valintoja, joskus ne ovat oikeita ja joskus vääriä..