Ootpa PekkaL siisti metsästäjä. Kyllä ruutiaseilla metsästäjissä on paljon muitakin sinunlaisiasi, mutta on toisenlaisiakin. Muistattahan kun "Ikiruota" kirjoitteli niistä teerisaaliista, kahta aamussa, ilmeisesti soidinpaikalta. Jousella olisi nämäkin teeret jääneet tappamatta. Meitä on moneksi.
En minä ole vielä varma siitä jousihommasta, mutta ehkä aion kuitenkin yrittää. Kyllä se jollakin tavalla viehättää. Kun ikää karttuu niin entistä vähemmän arvostaa saalista. Elämykset tulevat tavoitellumpaan osaan. Luulen, että jousitilanteet antavat mahtavia muistoja, joita voi mietiskellä sitten vanhuuden päivinä.
Ei kai se jousimetsästys vaikuta millään tavalla hirvenpyyntiin. Hirviähän ei saa ampua jousella. Hirviä pyytäisin edelleen ruudilla.
Kelataanpa vähän keskustelun aihetta:
Metsästysajoilla säännöstellään riistakantoja ja se on ihan oikein. Kaikki tietävät, että jousi (en tarkoita jalkajousta) on saaliiden kannalta mitätön ase, joten sen käytön voisi sallia kanalintujenkin osalta aina sydäntalveen saakka. Mielestäni tämä olisi rehti ja tasapuolinen ajattelutapa. Tällaisella säännöksellä jousimiehet lisääntyisivät varmasti, eikä siinä pitäisi olla mitään valittamista. Voishan jousta käyttää, koska sillä ei saakkaan mitään, varsinkaan myöhäissyksyn ja talven kanalintuja. Monet pääsisivät tyydyttämään pyyntimiehen tarpeita vuosittain paljon pitempään. Kyllähän ne nytkin pääsevät ainakin jänis ja näätäjahdissa, mutta kanalinnut antasivat laajemmat mahdolisuudet.
Ei tämä jousijuttu ole ollenkaan huono asia. Minä ajattelin muutama kymmenen vuotta sitten jousimiehistä mahdottoman väheksyvästi eikä jousi saanut minua innostumaan tippaakaan. Nykyisin iän karttuessa, mieleni on muuttunut oleellisesti metästysasioissa. Ennen minulle oli hyvin tärkeä saaliin saanti, ei niinkään elämykset. Tapoin taidoillani riistaa liian paljon. Näin ollen ymmärrän metsästäjien monenlaisia mielipiteitä, koska niitä on ollut minullakin. Ei kannata heti hyökätä sitä vastaan, joka ajattelee asioita muulla tavalla kuin suuri metsästäjien massa. Pitää olla mahdollisuus tuoda julkisuuteen massasta poikkeavatkin ajatukset. Hyvä uudistus syntyy ideasta, sitten pohdinnasta, sitten toteutuksesta. Uusiin ideoihin pitää suhtautua enakkoluulottomasti, eikä pitää hulluna sitä, joka ehdottaa jotain uutta. Eihän massan tarvi lähteä ajatukseen mukaan jos katsoo idean huonoksi. Vai ollaanko täällä mainoksien orjia? Pelätäänkö tartuntaa? Ei varmasti, todellisuudessa.
Koska meitä on moneksi niin ei me väittelemällä muututa samalla tavalla ajatteleviksi. Keskustelut pitää olla terveitä, rehtejä ja toisia kunnioittavia, vaikka mieltymykset ovatkin erilaiset. Turhat toisten syyttelyt kannattaa lopettaa.
Taitaa tämä jousiasia olla uutuuttaan vähän kummallinen, koska aiheuttaa näinkin paljon keskustelua. Ei varmaan aiheen aloittaja tarkoittanut saada aikaan näin perusteellista aiheen käsittelyä.