Juu voihan se olla, että ihan turhaa touhua on. Ja niin kauan, kun ei ukot haista tai näe niitä hajujälkiä, joita koira seuraa, niin vaikea se on kenenkään sanoa varmuutta asiaan.
Ite oon tuon ajatellut niin, että jokainen nenänkäyttötreeni, mitä tehdään koiran kanssa on sille hyvä treeni. Aika paljon paremmin tuntuu nuo haistelu/ajattelutreenit väsyttävän koiraa, verrattuna vaikka juoksuttamiseen. Uskon, että kun noita treenaillaan, niin hommaan keskittyminen paranee ja kestävyys sekä maltti siihen touhuun kehittyy. Sitten vielä koitan hajutreenit aina tehdä niillä riistanhajuilla, joille toivon koiran menevän muutenkin. Karhun ja sian jälkiä nyt aktiivisen liikkumisen aikana liinataan mahdollisuuksien mukaan. Nyt on kerran viikossa päästy jommankumman jälkiä haistamaan ja paria sataa metriä ollaan vähintään treenattu. En usko, että tuosta haittaakaan olisi. Päästiin liinaamalla laittamaan sikoja liikkeellekin, josta kaadolle asti liinaamalla saatiin kanssa ihan palkitseva treeni. Matkalla vielä liinahaukku 10m päähän puskassa jurottavaan sikaan
Ja sen, minkä koen tuossa ehkä parhaimpana asiana on, että itse oppii. Olen tuossa oppinut kyseisen koiran jäljen merkkauksesta tosi paljon ja siitä, että milloin ollaan jäljellä ja milloin ei. Olen oppinut luottamaan koiraan todella paljon paremmin. Jäljen seuraaminen on parantunut valtavasti viimeisen vuoden aikana. Toki asiaan vaikuttanut varmasti aikuistuminen isolta osin. Mutten näe mitään syytä olla vahvistamatta tätä ominaisuutta, minkä toivoisin olevan vahva ja jokaei varmasti tällä yksilöllä se vahvin osa-alue ole luonnostaan.
Se, että luonnollisia jälkiä ei välttämättä tule eteen kovinkaan usein, on pistänyt tekemään noita villasukkajälkiä. Niistä en tiedä, kuinka luonnollinen haju on tai yhdistääkö lainkaan sitä oikeaan elukkaan. Kuitenkin koira noita selkeästi merkkaa ja hyvin jälkiä ratkoo, joten tuolloin treeni nenänkäytölle varmasti on toimiva. Syksyllä pitää alkaa opiskelemaan jäljellä koiran käytöksestä sitä, milloin se kannattaa liinasta löysätä irti. Usein tuli aiemmin löysättyä liian aikaisin, jolloin vajaa kiinnostus jälkeen aiheutti jäljen hävittämisen ja säheltämisen, jolloin koira sekä isäntä olivat totaalisen pihalla touhusta. Nyt viimoisella sian jäljellä asiaa mietinkin ja ehkä olisi onnistunut jopa. Mutta se jää syksylle se kokeilu.
En tiiä muuten mikä siinä on, mutta tuo oma koiraa on mennyt noin 90% ainakin hirvenjäljistä ensin takajälkeen. Siellä käynyt sen pari sataa metriä ainakin, jonka jälkeen ympäri ja toisesta suunnasta sitten löytö...
Nyt vetämään laikaa soutuveneen perässä.