Tervehdys kaikille! Olen uusi palstalla ja toivoisin asiallista keskustelua aiheesta.
Meillä on ollut hoidossa muutamia kertoja itälaika uros ja olen hurahtanut totaalisesti tämän yksilön, ja sitä kautta koko rodun ajatusmaailmaan ja luonteeseen.
Pentuja olisi kivasti laikajärjestön sivujen mukaan tuloillaan mutta ymmärtääkseni pentuja myydään ensisijaisesti metsästäviin koteihin.
Kysynkin siis; miten itälaika sopii ainoastaan kotikoiraksi lapsiperheeseen?
Näkeekö pennuista mikä yksilö on parempi mettällä kuin toinen vai onko pennun valinta aina hakuammuntaa?
Turhautuuko laika jos ei pääse toteuttamaan itseään metsälle mitä se on jalostettu tekemään?
Tämä yksilö mihin olen tutustunut ei omistajan mukaan metsälle käynyt ja meillä ollessa nauttii täysin siemauksin sisällä olosta ja lasten kanssa touhuamisesta.
Olen miettinyt myös, että olisin valmis tarjoamaan kodin nuorelle, rauhalliselle ja lapsirakkaalle aikuiselle koiralle mikä ei syystä tai toisesta sovellu metsälle tai ulkona asumiseen.
Tähän liittyen kysyisin, että onko täällä kellään kokemusta ulkokoirasta, josta on tullut sisäkoira lapsiperheeseen ja mitä haasteita asia on mahdollisesti tuonut tullessaan?
Kuinka paljon itälaika tarvitsee päivittäin liikuntaa? On toki yksilöllistä tämäkin mutta... Lapsiperheen arki on joskus hektistä ja saattaakin olla ettei tunnin lenkkiä kerkeä joka päivä koiran kanssa heittää.
Pistääkö se talon remonttiin mikäli pidempi lenkki jää joku päivä tekemättä?
Te kellä on koirat ulkona, niin käytättekö koiria päivittäin myös kävelyllä tai mettällä juoksemassa?
Tarha meillä olisi mahdollista rakentaa keväällä mutta katsotaan nyt.
Olisin kiitollinen vastauksista. On se vaan hieno rotu