Tuo metsästys tyyli riippuu täysin koiran ominaisuuksista ja metsästettävästä riistasta sekä tietysti vallitsevasta riista tilanteesta. Hyvin hakeva laika on yleensä aika tehokas löytäjä, eli haku nopeus on jotain aivan muuta kuin esim harmaalla. Tietysti paljon vaikuttaa onko koira tosiaankin ilma vai maa vainuinen tai käyttääkö molempia tapoja. Ilmavainuinen on yleensä huomattavasti nopeampi löytäjä verrattuna maa vainuiseen koiraan mutta täysin ilmavainulla pelaava koira on tietyissä sää olosuhteissa melkein mitääntekemätön. Laika yleensä kuitenkin hakee samaan tyyliin kuin esim pystykorva eli kiertää erilaisia haku lenkkejä eikä niinkuin osa jämpteistä, että painetaan alueista läpi kuin pikajuna eikä palata takaisn ukonluo. Jotkut työntää noita jälkkivainuisia suoraan jäljelle, mutta sitä ei kannata pennunkanssa harrastaa. Jälkeä voi kyllä reenata mutta mieluiten sitten liinassa, ja niin että annat pennun "löytää" sen jäljen.
Tärkeintä on olla itse pilaamatta sitä koiran hakua kävelemällä liian innokkaasti, eli kun haet pennun niin tuosta 4-5kk iässä metsään (hirvettömälle alueelle) istuskelemaan kannon nokkaan ja annat pennun touhuilla. (ase tietysti mukana jos sattuu haukku iskemäänpäälle) Jos liikut koirankans metsässä niin silloin kun koira hakee niin pysyt itse paikoillaan ja odotat koiran takaisin hakulenkiltä, sitten taas liikkeelle kun koira on ottanut yhteyttä. Jos satut saamaan hakevan laikan niin hakulenkit noin linnuntietä mitattuna on siinä 800m-3km sinusta. Kun koira on hakenut jonkun alueen niin turhaa sinne on koiraa sitten enää iskettää eli pieni suunnan muutos jne jne. Tuosta kävelystä vielä, että pentu koiraa ei tarvi kovinmonta kertaa eksyttää isännästä niin loppuu se hakeminen kokonaan.
Itse olen nuo hakemattomat koirat laittanut suosiolla multiin tai sitten jonnekkin riista rikkaille alueille, meillä kun on nuo hirvet tapettu olemattomiin ja esim supit myös eli ei tule ukolla käveltyä ne hirvet metsästä esiin, se on koiran työ ne ehtiä.
Tällä hetkellä on tuo laika sellainen, että ei hauku kuin karhua ja hirveä, esim linnut ei kiinosta enää yhtään vaikka niitäkin pentusyksynä haukkui.
jos hirviä haukutan niin silloin löysään koiran autolta irti ja seurailen gps:ää mitä tapahtuu, ei se koira isäntää siellä kaverina tarvi. Karhua taas yleensä haetaan liinassa mutta joskus myös vapaasta hausta jos ei jälkeä löydy mutta oletus karhun oleilusta alueella on.
Edellisen pelaavan laikankans sitten pyydettiin vesilinnuista lähtien kaikkea, eka saalis oli tavi ja koiralla ikää 5kk , tuo koira haki helkkarin hyvin nartuksi tyhjässä maastossa 800m-2km ukosta , tuon kans liikuin metsässä eli ainakun koira palasi hakulenkiltä niin matka jatkui ja osittain myös hakulenkin aikana. Lintujakin saatiin joku haukkuun mutta tuo haku oli niin laajaa, että monesti kerkesi lintu haukusta karata, hirviä haukkulta ei rampannut ukonluona. Tuonkaan koirankans ei tarvinnut kävellä jos ei halunnut, eli lähti metsään kun löysäsi autolta. Tuon koiran kohtaloksi koitui kuitenkin sairaus ja elämä päättyi 2vuotiaana.
Sitten on ollut noita löysemmillä riistaverillä varustettuja joille ei minun tarhassa tila riitä.
Sitten vielä sellainen asia, että kannattaa se eka hirvi kaataa puhtaaseen seisonta haukkuun, ja ei passiketjuja ympärille ollenkaan. Sen ekan kaadon kanssa ei tarvi hätäillä jos koiralla riistaveret kunnossa. Tuo nykyinen koira (yhteisomistuksessa) haukkui ekankerran hirveä noin 7kk iässä, siinä menikin sitten 13h yhtäkyytiä ilman yhtään yhteydenottoa. Viime syksynä meni karhunperässä rapiat 1,5 vuorokautta ja kilometrejä kertyi aika rajusti (2.5 vrk oli reissussa). Tuolle koiralle ei ole ikinä ammuttu yhtään mitään haukkuun, eikä ehkä ammutakkaan muuta kuin karhu jos tilaisuus tulee.
Sitten vielä sellainen asia, tuota hakua ei voi koiralle opettaa sen voi kyllä itse pilata. Ja tuo sitkeyskin on koirasta kiinni, joku koira sitkastuu sitten kaatojen myötä toiset ei koskaan. Myös laikoissa sitten on näitä ylisitkeitä yli 1vrk haukkujia jotka ei anna kiinni.
Eli huonoimmillaan se laika ei mene oikeastikkaan 100m ukkoa kauemmaksi ja saattaa jopa 15min haukkua hirveä ennenkuin tulee tarkastamaan onko isäntä tallessa ja parhaimmilaan vetää vertoja mille tahansa koirarodulle ja on jopa ehkä parasrotu metsästykseen.
Riistarikkailla alueilla ei tule tapahtumia puuttumaan jos vain on veret koiralla kunnossa.
en kyllä tiedä oliko tuosta nyt mitään apua sinulle mutta tulipahan kirjoitettua.
Ps: kunhan jamppa ajelet tänne meille päin niin tuohan yksi hiasellinen niitä supeja tännekkinpäin niin on koirille viihdykettä
Eikös ne siirrä noita ahmojakin niin miksei sitten supeja, sittei tiedä vaikka paikallinen RHY antaisi erikoismaininnan moisesta tempusta.
ehkä jopa vuoden riistateko palkinnon.