"Sen verran ku sais Mejä sääntöjä mulkattua joku, että koiralta vaadittas hirv 1 ennen mejä kokeeseen osallistumista. Minusta se on järenköyhää käyttää ainakaan oikeissa jälestys tilanteissa sellasta koiraa mikä ei sitten irrallaan pelitäkkää. Se on aika turha siellä hihnan kanssa kirmata perässä jos hirvi ei olekkaan makuu kunnossa vaan könyää karkuun. Tietysti paikalle voi sitten tilata pysäyttävän koiran, mutta eikö se ole siinä vaiheessa jo helpompi jos koira pelaa kummallaki osa alueella niin yksi koira riittää. Pelkälle mejä kokeissa kävijälle ei minun mielestä voi laskea sen enempää käyttöpuolen arvoa kuin pelkässä näyttelyssä kävijällekkään."
Eikös tuolla logiikalla pitäisi olla näyttelyissä kävijöillekin sitten vaatimuksena se hirv1?
Itse tykkään mejäillä koirieni kera ja kokeisiinkin osallistua. Siltikään mejä-kokeilla ja mainitsemallasi käyttöpuolen arvolla ei ole mielestäni mitään tekemistä keskenään. Ei mejä-kokeessa menestyminen kerro mitään muuta kuin sen, että koira osaa jäljestää verijälkeä, eikä sen mun mielestä mitään muuta tartte kertoakaan. Mihinkään hirvimetsällä toimimiseen sitä on aivan turha sotkea, mejähän on avoin ihan jokaiselle puudelirodullekin. Eikä myöskään välttämättä mejällä ja käytännönjäljellä ole mitään tekemistä keskenään.
Eikä mejämenestyksellä tietenkään pidä ratsastaa pentuja teetettäessä (vielä vähemmän näyttelymenestyksellä), koska sehän ei meidän roduille ole rodunomainen koe. Mejä on yhtälailla hauskaa ajanvietettä koiralle ja omistajalle kuin näyttelytkin, väitän että koiralle huomattavasti mukavempaakin, kun se pääsee metsään aistejaan käyttämään. Ja kun suoraan sanotaan niin varmaan aika harva mejässä kävijä kuitenkaan sinne käytännönjäljelle lähtee, kyllä ne on just ne hirviporukan omat koirat mitä sinne yleensä lykätään perään, jos haavakko tulee. Jamppan kannattaa koiranettiä selailla niin huomaat, että on olemassa aika monta sellaistakin laikaa, joka pelittää niin mejässä kuin hirvelläkin, että ei ne kaikki mejää menevät ihan mitääntekemättömiäkään ole