Kyllä tähän ketjuun tosiaan vielä epäselviä kysymyksiä ja kriittisiäkin näkökantoja mahtuisi.
Itse olen tässä pohtinut, että miten saisimme lisää luotettavaa tietoa virheellisistä koirista? Onko käytössämme olevat keinot riittäviä ja onko terveystiedon antaminen tavalla tai toisella liian vaikeaa tai koetaanko se liian vaikeaksi. Pitäisikö esimerkiksi sähköisiä menetelmiä jotenkin kehittää, että saisimme lisää dataa, en tiedä?
Kerta toisensa jälkeen törmää viittauksiin pienestä piiristä tai oman edun tavoittelusta. Mietin tässä, että hälvenisikö tällaiset luulot sillä, että jalostusfoorumi olisi tosiaan avoin tilaisuus kaikille. Siellä ei edelleenkään välttämättä tongittaisi yksittäistä koiraa, vaan luotaisiin niitä pelisääntöjä, joiden perusteella laskuria käytettäisiin. Laskuriin sinällään on helppo tehdä muutoksia. Olen ymmärtänyt, että kaavoja luomalla voimme määrittää esimerkiksi sen, että mikäli joku tietty koira löytyy sekä uroksen, että nartun puolelta vaikka kauempaakin, hyppäisi se se "heti silmille" ja aiheuttaisi hylkäyksen. Oleellista kuitenkin on, että laskuri on, ja sen tulee olla, tasapuolinen ja toistettava. Tässä foorumissa olisi sijaa keskustelulle, jonka jälkeen siellä tehdyt linjaukset vietäisiin laskuriin.
Tuntuu vähän siltä, että sitä mitä ei tunneta, pelätään. Tämäkin on aivan luonnollista. Kyllähän näitä ennakkoluuloja, joita yhteiskunnassamme on ollut, on hälvennyt avoimuuden kasvaessa. En vain voi olla palaamatta siihem liittyykö tässä terveysriskilaskuriasiassa ennakkoluulot siihen, että tietokannassa epäillään olevan joku virhe, vai siihen, että vastassa on joku tuntematon peikko, jota pitää varmuuden vuoksi pelätä ja syrijiä. Luulisin, että tietämättömyys on ehkä se suurin ongelma.
Tästä tietämättömyydestä minun pitääkin siten katsoa peiliin, koska kyllähän tällainen keskustelu laskurista olisi voitu käydä aikaisemminkin. Parempi kuitenkin myöhään kuin ei milloinkaan.
Haastakaa, kysykää. Yritämme vastata parhaamme mukaan. Toivoisin, että haasteita tulee etenkin sieltä, jotka ovat haasteita virallisesti esittäneet mm. vuosikokoukseen. Täällä jokainen voisi punnita argumenttejä ja vastaargumenttejä ja luoda oman kiihkottoman näkemysken asiasta.