Asetun ehdolle Laikajärjestön puheenjohtajaksi.
Olen sotkamolainen, parhaassa isässä oleva, aktiivinen metsästäjä. Metsästystä olen harrastanut jo yli 30 vuotta, enemmän tai vähemmän koiria apuna käyttäen. Vuosien varrella harrastus on tuonut mukanaan metsästysseuratoiminnan ja Metsästäjäliiton järjestötoiminnan. Olen onnekseni päässyt katsomaan asioita muutoinkin kuin ”perinteisen metsästäjän” silmin. Välillä on hyvä katsoa asioita myös toiselta puolen pöytää.
Koiraharrastus on elämäntapa ja kotonamme on aina ollut koiria: ajokoiria, sekarotuisia koiria ja nyt viimeiset kahdeksan vuotta laikoja. Harrastus vaatii aina aikaa ja samalla tukea perheeltä. Tässä tapauksessa taustat ovat kunnossa ja kyseessä on koko perheen, ellei jopa koko suvun yhteinen harrastus
. Laikajärjestön jäsenenä olen ollut vuodesta 2005 ja niistä viimeiset viisi vuotta mukana hallitustoiminnassa. Hallitustyöskentely järjestössämme on siis tullut tutuksi. Lisäksi toimin toisena ve-laikojen jalostusneuvojista.
Pidän tärkeänä, että puheenjohtaja on toimelias, tasapuolinen ja oikeudenmukainen, tähän tähtään myös omassa toiminnassani. Avoin keskustelu ja aito kiinnostus asioihin ovat mielestäni avain asemassa yhteistyön onnistumiseksi. Ja yhteistyötä tarvitaan: niin jäsenistön, hallituksen kuin toimikuntien kesken. Hallituksen tehtävänä ei ole jalostaa koiria, vaan luoda parhaat mahdolliset edellytykset rotujemme jalostus- ja muille toimikunnille tehtäviensä hoitamiseksi.
Jos tulisin valituksi tehtävään tekisin parhaani, että yhteistyö järjestön sisällä tiivistyy ja että pystyisimme luomaan järjestöstämme ulospäin entistä myönteisemmin kuvan.
Puheenjohtajan tehtävä on minulle haaste ja samalla hieno mahdollisuus olla vaikuttamassa rotujärjestömme tulevaisuuteen. Kipparin tehtävässä onnistumiseksi iso merkitys on myös miehistöllä: hallitus yhdessä puheenjohtajan kanssa luotsaa järjestöä eteenpäin. Olen valmis vastaanottamaan tämän haasteen. Toivon, että tulen valituksi ja uskon, että saamme kasaan tehokkaan työryhmän.
Jukka Tuikka, Sotkamo