Hyviä kommentteja koiranomistajilta ottelu ajankohdasta, mutta tarkastellaampa järjestäjän näkökulmasta.
Yleensä koe-ja ottelutoimikunnalta ole varaa valita paikkaa, eikä aikaa kokeiden järjetämisessä, koska kokeiden järjetäjäksi saadaan vain yksi järjestäjä, joka sanoo milloin se voi kokeet järjestää. Tiedän , että kukaan ei ole viimevuosina ilmaissut haluaan järjestää Kalinka-haukkuja syyskuun lopulla-loka-marraskuulla.
Jotta ei tälläistä "tuloskatasrofia" jatkossa syntysi, niin nyt on jäsenistöllä syksy aikaa tehdä havaintoja hyvistä koepaikoista- ja maastoista ja etsiä näiltä paikoilta kokeenjärjestäjä. Ja myöskin, joku järjestön jäsenistä paikalliseen koetoimikuntaan ja ilmoittaa halukkuus koe- ja ottelutoimikunnalle. Toivottavasti niitä tulisi useita niin voisivat valita.
Valinnan helpottamiseksi esim. Jarmo voisi laatia listan missä päin suomea ovat laikanartut haukkuneet parhaat tulokset ja mihin aikaan vuodesta, joka helpottaisi paikan ja ajankohdan valintaa.
Nykyisellään Jarmon esittämät listat eivät mielestäni palvele ketään, kun ei tiedetä mihin aikaan koirat ovat tuloksensa haukkuneet. Myöskin kannattaisi tehdä lista KVA koirien tuloksista monella koe kerralla ne ovat valioituneet, niin näikyisi se todellinen taso varmuudesta nartuissa. Myöskin olisi syytä tarkastella monennellako koekerralla nartut saavuttavat ykkösen tuloksen. Eiköhän tälläinen tarkastelu avaa silmiä missä mennään narttujen tasossa keskimäärin. Siellä on todella vähän ns. varmoja koiria, mutta tuollainen lista nykymuodossaan antaa aivan virheellisen kuvan, kun ne tulokset ovat yleensä saavutettu hyvissä olosuhteissa ja hyvillä " vastapelureilla" ja antaa kokonaisuudesta virheellisen kuvan, veisi pohjan niiltä kehuilta mitä kuulee ja herkkä uskoisimmat uskovat. Toki siellä on hyviäkin , mutta vähän.
Itse olin järjestämässä järjestön kokeita monena vuotena, joten tiedän ne vaikeudet mitä niissä kohtaa.
Mm. arvostelijat ja valittajat ovat vuodesta toiseen yleensä samoja, heitä ei yleensä näy näissä kokeissa edes tuomareina.
Arvosteluja tulee vielä vuosienkin takaa mm. tänä kesänä arvosteltiin erästä koetta , ettei sinne mahtunut joku koira mukaan, vaikka se väite oli perätön. Väittäjä oli järjestön toimihenkilö, joten tuntuu todella ihmeelliseltä toiminnalta luottamushenkilöltä. Lisäksi eräästä kokeesta tuli 600€ tappio, erään kokeeseen osallistuneen henkilön toimesta, jonka minä jouduin henkilökohtaisesti korvaamaan omalla tavallani kun ko. henkilö ei sitä tehnyt, hänkin on muuten järjestön toimihenkilö. Tähän korvaus tapahtumaan loppui minun huumorintajuni kokeiden järjestäjänä ja lopetin. Siksi näen aina punaista kun tietyt henkilöt kirjoittelevat kokeista tiettyyn sävyyn myötätunnosta nykyisiä järjestäjiä kohtaan.