Hieno lukea varsinkin nuorien laikojen onnistumisista. Haluaisin kuitenkin muistuttaa nuorten koirien omistajia ja kokemattomia hirvikoirankouluttajia, että välttäkää turhaa haukuttamista ilman kaatoja varsinkin jos koiralle ei vielä ole ensimmäistäkään kaatoa saatu. Laikan saa sillä turhan haukuttamisella helposti pilattua, meillä kuitenkin on laikakannassa vielä aika vähän sellaisilla riistaverillä varustettuja koiria, että niitä haukutettaisiin ilman kaatoja käyttövalioiksi. Ja tarkoitan tässä nimenomaan laikoja, muissa roduissa on enemmän sellaisia yksilöitä, jotka haukkuu vaikka kaatoja ei ikinä saataisi.
Itsellä oli käsissä lupaava itälaikanarttu, joka haukkui hirveä ensimmäisen kerran jo puolen vuoden vanhana, haki jo vuoden parin iässä upeasti kilometrin säteellä ja useamman kymmenen minuutin lenkkejä, pisin haukku kesti yli 7 tuntia ja uskalsi haukkua pimeässäkin. Kaatoja ei valitettavasti koskaan saatu, koska liityin hirviporukkaan vasta viime syksynä ja sitä ennen vierailtiin vain satunnaisesti hirviporukassa. Eli haukutin koiralla hirviä ihan huvikseni, kun se siitä näytti nauttivan ja olihan se itellekin hienoa katsottavaa, kun käsissä oli ensimmäinen ihan itse koulutettu metsästyskoira.
Sitten viime syksynä koiran ollessa 3,5-vuotias tuon 7 tunnin haukun jälkeen tapahtui jotain. Koira ei ole sen jälkeen haukkunut enää kunnolla. Tänä syksynä on ollut muutama kahden tunnin haukku, mutta koiraa ei selvästikään enää kiinnosta hirvi samalla tapaa kuin ennen. Moni sanoi minulle, että ei koira lopeta yks kaks hirven haukkumista, jos sillä on pennusta lähtien ollut noin kova into asiaan, mutta niin vain näytti käyvän. Viime vuonna luulin haluttomuuden johtuvan valeraskaudesta ja koira steriloitiin keväällä. Asialla ei kuitenkaan saavutettu toivotunlaista lopputulosta. Kaikki muutkin terveydelliset seikat on suljettu pois ahkeran eläinlääkärillä ravaamisen jälkeen. Koiran hakukin on entiseen verrattuna surkeaa, ulottuvuus n 200-300m. Eli muistakaa: se KAATO on TÄRKEÄÄ saada mahdollisimman pian, kun koira on syttynyt hirveä haukkumaan. Itse ainakin pidän seuraavan koiran kohdalla siitä huolen.