Mites on mennyt länkkäreillä lintuhaukut tälle syksylle? Omalla 1,5-vuotiaalla nartulla on alkanut haukku irtoamaan erittäinkin hyvin, mutta lintuperhana kun ei meinaa millään pysyä siinä kahta-kolmea minuuttia kauempaa. Haku on ollut vähän päivästä riippuen n. 100-400 metriä, tosin sunnuntaina otti metson haukkuun yli 900 metrin päästä ja hakkuuaukion reunalta sain katsoa kun lintu otti 300 metrin päässä siivet alleen, kun olin haukkua lähestymässä. Paljon on tyhjiä haukkuja ollut, eli ilmeisesti koira ei osaa katsoa mitä se lintu touhuaa, milloin ottaa siivet alleen, vaan jatkaa hajun perusteella haukkua puun juurella. Äänestä kyllä huomaa, milloin on lintu oikeasti ollut haukussa, on rytmi ja korkeus ihan eri, kun vertaa sitten tyhjän haukkuun. Yhden teeren olen koiralle saanut lyhyen haukun päätteeksi tiputettua, mutta toivottavasti kauden edetessä saisi linnun pysymään haukussa pidempäänkin.
Ongelmia on tuo haun epätasaisuus, sillä aina välillä käy niin, että koira pyörii lähelläja itse törmään lintuihin karkottaen ne (itse menen todella rauhallisesti, n. km tunnissa, välillä pysähdellen ja aina pyrin menemään vastatuuleen). Samoin välillä koira hakee niin vauhdilla, että linnun löytäessään suoranaisesti hyökkää sitä kohti ja karkottaa sen heti pitkään lentoon. Tätä olen pari kertaa päässyt suon laitamilla todistamaan, kun koira on 200-300 metrin päässä työskennellyt ja linnut karkottanut kerralla heti kilometrin päähän. Samoin seuraaminen on huonoa, sillä karkosta ei edes oikein pyri seuraamaan lintua, vaan jää jälkeä haistelemaan. Nyt ollaan käyty kahden viikon aikana noin neljä kertaa viikossa metsässä ja harvemmin peräkkäisinä päivinä, tosin nyt viikonloppuna tuli molempina päivinä ryyhellettyä kun ilmatkin suosi.
Toivoisin kuitenkin, että kokeneemmat länkkärillä lintua metsästäneet antaisivat kommentteja ja mahdollisesti ehdotuksia miten toimintaa koiran kanssa saisin paremmaksi. Näin nuoren koiran omistajana kaikki vinkit ovat tärkeitä ja tervetulleita. Toki koira on nuori ja oppii kaiken aikaa, mutta olisiko jotain, mitä itse voisi tehdä paremmin?