On aika raukkamaista selkäänpuukottamista väittää empatianpuutteeksi sitä, että haluaa antaa kaikille Suomen Luonnon alkuperäisille eläinlajeille elämisen oikeuden. Kyllä susihyökkäyksessä koiransa menettänyttä metsämisestä kohtaan voi tuntea suurtakin empatiaa, ilman että on välittömästi valmis ampumaan Suomesta pois kaikki sudet.
Tämä susikeskustelu on toden totta aina kuumentanut tunteita. Itse olen yrittänyt asian tiimoilta pysyä kokoajan suhteellisen neutraalina. Nyt alkaa tosin kieltämättä veri jo kiehumaan, ei edelleenkään itse susiin, vaan joihinkin typeriin kommentteihin tälläkin palstalla ja tämä heikkir nyt viimeisenä älynjättiläisenä tuli esiin. Ihan vain vinkkinä: Mikäli luetun ymmärtämisessä on noinkin pahoin puutteita, neuvoisin pidättäytymään lukemisesta kokonaan. Yritän nyt kuitenkin senkin uhalla että verisuonet pullistuvat päässä lopullisesti, vääntämään asian sinullekkin rautalangasta:
-Susi kuuluu ja on aina kuulunut Suomen luontoon
-Kukaan, minä mukaanluettuna, ei ole hävittämässä sutta Suomen luonnosta
-Susihysterian lietsomisessa itse susilla ja etenkin niiden viimeaikaisella käyttäytymisellä on merkittävän suuri osuus
-Koiria kuolee milloin mihinkin, sille emme voi mitään
-Mikäli koiran tappaa susi, ei sillekkään voi mitään. Oman käden oikeuden käyttäminen on kuitenkin arveluttavaa ja tutkintaan menee, mikäli susi ei satu olemaan pihamaalla ammuttaessa.
No sitten tuleekin pointit, joihin halusin alunperinkin puuttua:
-Sudet eivät kuulu lenkkipoluille, talojen ja koulujen pihoille eivätkä taajamiin. Näitä on esiintynyt viime aikoina huolestuttavan runsaasti. Asiaan pitäisi saada jouheva ratkaisu
-Ihmisillä on paikoitellen AITO hätä omasta, lastensa ja omaisuutensa turvallisuudesta, sillä suden tiedetään aikojen saatossa hyökänneen myös ihmisen kimppuun. Tätä pelkoa on helppo väheksyä takkatulen loimusta jallupullon äärestä ja se kertoo omaa karua kieltään nykyisestä ajattelutavasta.
-Karhuille on kaatolupia: mikäli karhu käy penkaamassa roskalaatikon: se ammutaan. Tämän kaltaisissa tilanteissa sutta suojellaan viimeiseen asti poronhoitoaluetta
lukuunottamatta (vrt. kaatoluvat: poronhoitoalue 18 - muu suomi 2)
Kunnioittaen pyydän, ettet sinä heikkir tule tästä edespäin vääntelemään sanomisiani.
PekkaL:lle tiedoksi että vastuu ja korvausvastuu eivät ole sama asia, hyvänä esimerkkinä metsien hirvivahingot: valtio korvaa kyllä, mutta vastuuta kannansäätelystä se ei ota, vaan se vastuu on annettu metsästäjille.
Susikantaa ei hoida mikään taho korpilakia lukuunottamatta.
Toinen esimerkki: mikäli koira aiheuttaa vahinkoja on omistaja paitsi korvausvastuussa, myös oikeudellisessa vastuussa vahingoista. Näin ollen omistaja tulee vastata koirastaan jo ennen vahinkojen sattumista.