Vaikuttaa siltä, että jotkut käyvät aika kuumana astutusasian suhteen. Luulen, että tässä erityistä närää herättäneessä 1,5%:ssa on kaksi asiaa; ensiksi meidän koirilla, se menee yli väkisinkin lähes kaikissa yhdistelmissä(olen kokeillut muutamia kymmeniä kennelliiton sivujen kautta). Toisekseen se estää ns.linjasiitoksen, joka on ulkomailla yleinen, kun tiettyä ominaisuutta pyritään nopeasti parantamaan. Ehkä on hyvä näin kapeassa perimässä pysyä tietyissä rajoissa sekä ss%:n että yksittäisen koiran%:n suhteen. Nyt rajat vaan ovat niin tiukat, että minä en ainakaan saa hyväksyttyä yhdistelmää, joten en viitsi kysyäkään. Harmi vaan, että samalla terveysriskilaskuri jää testaamatta, se on mielenkiintoinen ja luulen kehityskelpoiseksi. Ei pidä haukkua sitä vielä, kunhan terveystietojen lähteet saadaan kuntoon vaikkapa terveyskyselyillä, laskurista voi tulla hyvä apuväline. Kirjaattehan sinne laskuriin purentaviatkin rakennevikoina. Jatkossa varmaan astutuspalstalle tulee päästää myös yhdistelmiä, joissa ei kaikki kriteerit täyty esim. maininnalla että se ja se asia on yli ohjearvon. Aina, kun tehdään muutoksia, joudutaan aluksi vähän tulilinjalle, mutta kyllä se siitä. Mielestäni itälaikajaos on tehnyt kovasti töitä, ja parempaan suuntaan ollaan menossa. Tiedotus on tehty tosin tiukalla aikataululla, mutta Laika-lehdestä saa ihan mattimeikäläinenkin selvän kuvan esim. terveysriskeistä.