Pekka sinä toit hyvän ja jalon ajatuksen julki. Näin asia on minunkin mielestä. Mutta käytännössä ainakaan täälläpäin hirvikannan säännöstely ei hoidu kuvailemallasi tavalla. Olen ollut hirvenpyynnissä mukana kymmeniä vuosia, mutta en ole vielä tavannut yhtään hirviporukkaa, joka olisi oma-aloitteisesti lopettanut hirvenpyyn syyllä, että hirvikanta olisi ollut liian pieni. Nyt puhun vain meidän ympäristön hirviporukoista. Tiedä vaikka jossakin muualla päin Suomea metsästäjä tasolla kannan säännöstely onnistuisikin. Ainakaan täällä se ei ole toiminut koskaan ja uskon, että se ei tule koskaan toimimaankaan. Lupien myönnetyillä määrillä pitää hirvikanta säätää. Hirviporukat ovat kateellisia toisilleen. Eikähän se olekaan rehtiä jos meidän porukka lopettaa metsästämisen niin seuraavalla kankaalla metsästävä porukka jatkaa metsästämistä viimeiseen lupahirveen saakka. Hirvikannan säännöstely tulee suorittaa porukoiden kesken yhtenä rintamana. Samat hirvet ne ovat jotka juoksevat porukan alueelta toiselle.
Täällä päätettiin syksyllä yhteisestä säästämisestä Ylikiimingin ja Kiimingin riistanhoitoyhdistyksissä. Olin oman porukan A-miehenä tavallaan valmistelemassa tätä suurta palaveria, Oulujoen eräseuran puitteissa. Lopputuloksena lupia vähennettiin roimasti, mutta ei riittävästi. Olin sitä mieltä, että lupia tulisi vähentää edellisestä vuodesta 60-70 %, mutta kukaan muu ei kannattanut ehdotustani. Kaikki halusi metsästää enemmän. Nyt kun ylisuuret luvat on myönnetty ja metsästys käynnissä olen varma, että ne myös käytetään jos vain suinkin hirviä riittää. En usko, että yksikään porukka lopettaisi metsästystä kesken kauden, vaikka porukoita on tällä alueella ehkä noin 30. Jos yksittäisten porukoiden kontrolli hirvikantaan nähden toimisi niin ei olisi ollut hirvikannassa aallonpohjia koskaan aikaisemminkaan. Mielestäni juuri hirvikannan säännöstelytavassa, ammattitaidottomuudessa ja ahneudessa on aina ollut syy hirvikannan romahtamiseen, niin myös nyt.
Täytyy myöntää, että oikeita säästämisoireita on havaittavissa kertomallani alueella. Sillä nyt metsästetään lentolaskennan mukaan suunnilleen se määrä, jonka viimevuotinen jäävä kanta tuotti. Eli periaatteessa tällä alueella myönnetyillä lupamäärillä hirvikanta pitäisi pysyä samana viimevuotiseen verrattuna. Mutta pitää muistaa, että asia ei ole ihan näin yksiselitteinen.
Ethän Pekka tykännyt huonoa kun olen asiasta erimieltä. Tai enhän minä eri mieltä ole muusta kuin säännöstelytavan toimimisesta.