Kirjoittaja Aihe: itälaika lintukoirana  (Luettu 23879 kertaa)

janne123

• Vieras
itälaika lintukoirana
« : 07.11.11 - klo:12:19 »
eli siis onko kokemuksia kellään pienriistan ja linnun pyynnistä laikan kans.täällä olevat jutut tuntuu olevan pelkästään karhu ja hirvi hommia.ite olen suunnitellut haukkuvaa koiraa siihen tarkotukseen ja en haluais mitään räksyttävää pystäriä pihalle louskuttaan.ainakin täällä olevista jutuista  päätellen laika menis vähän perhe ja seurakoiranaki..??

Poissa Keimou

• Jäsen
  • *
  • -Riistavietin Hopi- -Huntersheart Illusia-
Vs: itälaika lintukoirana
« Vastaus #1 : 07.11.11 - klo:14:10 »
Ehkä narttu sopis paremmin tohon lintu puolelle. Oma narttu haukku pentuna jonkin verran linnulle mutta väheni kyllä ensimmäisen hirvikaadon jälkeen. Kyllä vieläkin jonkin verran haukkuu mutta ei kyllä mielenkiinto kovin kauaa riitä linnulle. Länsilaika vois olla ehkä sun tarkotukseen sopivin vaihtoehto

Poissa Ukonkuiva

• Moderaattori
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 07.11.11 - klo:14:14 »
Meillä on kuusivuotias ve-laika, joka haukkuu edelleen lintua, ihan niin hyvin että mehtämies saa linnun reppuun asti.

Heino

• Vieras
« Vastaus #3 : 07.11.11 - klo:20:41 »
Käyppä Janne123 katsomassa "metsästyskeskustelu" osiosta sellainen aihe kuin "Ruskan kultaamilta eräpoluilta" Heinon kirjoittamana. Laikku koira josta kerron on 5-vuotias itälaikauros. Sille on ammuttu hirviä 66 kpl, näätiä en muista määrää ja sorsia. Kyllä laika toimii muullekin riistalle kuin hirvelle ja karhulle. Minusta laika ei ole yksistään suurriistakoira, ei alkuunkaan. Miten lie tulevaisuudessa jos ei pidetä jalostuksessa huolta laikojemme moniriistaisuudesta. Kyllä laika on hieno koira. Se on helposti ohjattavissa sille riistalle mille isäntä haluaa. Se on erinomainen palveluhaluinen isännän miellyttäjä. Näyttää, että se nauttii siitä kun saa isännän hyvälle mielelle. Kyllä me Laikun kanssa olemme monesti aivan hykerrelleet onnessaan, kun määrätyn riistan pyynti on onnistunut.

Oli se tänä syksynäkin jännä homma kun hirvenpyynti oli jo täydessä vauhdissa. Syksyn kuluessa olimme Laikulle ampuneet jo useita hirviä. Eli se oli syysloman aikaan. Päätin lähteä Laikun kanssa lintumetsälle hirvenpyynnin lomassa. Käskin Laikun hakea metson ja sanoin vielä varmuudeksi, että ei hirviä. Laikku säntäsi hakulenkille, mutta ei mennytkään niin pitkälle kuin hirvimetsällä. Haku oli sumppeampaa, aivan selvästi lintujen hakua. Olen oppinut näkemään milloin se hakee lintua ja milloin hirveä. Sitten alkoikin komea teerihaukku, mutta lintu oli vanha enkä päässyt haulikkohollille. Laikku ei mennyt hirvelle kun oltiin lintumetsällä. Näin Laikku halusi miellyttää minua ja ilmiselvästi nautti siitä. Tai saattohan asia olla niinkin, että se tiesi, että ei isäntä tule kuitenkaan ampumaan hirveä jos nyt otan hirven haukkuun, koska hän käski hakea metson. Ajatteli, että nautitaan nyt vaihteeksi linnun pyynnistä. On vaikea kuvitella, että jokin toinen rotu toimisi niin, että pystyisi metsästämään toisena päivänä hirviä ja taas toisena lintuja.
« Viimeksi muokattu: 07.11.11 - klo:20:44 kirjoittanut Heino »

Heino

• Vieras
« Vastaus #4 : 07.11.11 - klo:20:59 »
Joo, kyllä se valitettavasti niin on. Laika on liian suuri kokoinen ja ääninen rohvelo koira siihen tarkoitukseen. Mutta kyllä niistä muutamat ovat ihan kelvollisia siihenkin hommaan. Ainakin suomen pystykorvan rakenne sopii lintukoiraksi paljon paremmin kuin laikan. Lintukoirana laikalle rakenne on melkoinen rasite. Mutta, mutta sopii kysyä onko suomen pystykorvasta hirvimetsälle? Vastaavasti sinne sen rakenne ja muutkin taipumukset sopivat paljon huonommin kuin laikan linnulle.
Laika on kaikin puolin erinomainen näätä ja sorsakoira. Sinne sen rakenne sopii mahtavan hyvin. Näätämetsällä ei juuri Suomessa ole sellaisia lumia, että laika ei kykenisi kulkemaan. On se niin jalkava koira, ihan mahoton menijä.
« Viimeksi muokattu: 07.11.11 - klo:21:05 kirjoittanut Heino »

Haba

• Vieras
« Vastaus #5 : 08.11.11 - klo:03:09 »
Länsilaika on tappovekotin linnunpyynnissä, yhden koiran kokemuksella, aina ei tarvi asettakaan ; )

Heino

• Vieras
« Vastaus #6 : 08.11.11 - klo:07:53 »
Laikojen linnunhaukkutaso voidaan arvioida haukkukokeiden tuloksista. Tuloksien perusteella harva laika on hyvä lintukoira. On tietenkin joitakin laikoja joita ei ole syystä tai toisesta käytetty kokeissa. Mutta tuloksillahan mitataan hirvihaukkutaipumuksetkin, milläpä muulla.

Ryökkö

• Vieras
« Vastaus #7 : 08.11.11 - klo:08:32 »
Minä kyllä oon Heinon kanssa samaa mieltä. Laikalla pystyy ja on mukava lintuja metsästää, mutta ei mikään parasmahdollinen tähän hommaan. Eikä tämä pois sulje laikan moniriistaisuutta. Laika on onneksi suuri koira ja sillä on kova ääni, mutta näistä ominaisuuksista se kärsii lintu haukuissa.
Irma tahtoo taas tahallansa vääntää keskustelun intoksi, aikas veijjari.  ;D  ;D

Heino

• Vieras
« Vastaus #8 : 08.11.11 - klo:09:32 »
Joo, ja toinen kasvattaa elämänsä ensimmäisestä laikasta kaikkien aikojen suomenennätyskoiran, sekä avo, että voittajaluokassa. Onkohan siinäkin jokin ero, vai onko se sattumaa? Niin, ja toinen lisäksi elää ammatikseen luonnosta, onko sekin sattumaa? Kyllä siinä eläintuntemus kasvaa vängelläkin. Kyllä tämä taisi mennä nyt mahottomaksi itsensä kehumiseksi. Kyllä ne koirien suvut ovat jotka tekevät koirista metsäkoiria.  :) :) :) :) :) :)
« Viimeksi muokattu: 08.11.11 - klo:09:40 kirjoittanut Heino »

Heino

• Vieras
« Vastaus #9 : 08.11.11 - klo:10:03 »
En minä mikään itälaika-asiantuntia olekaan, enkä väitäkkään niin. Minä vain yritän ottaa itselle mahdollisimman hyvän pennun ja kasvattaa siitä itseäni varten mahdollisimman hyvän metsäkoiran. Nimenomaan metsästystä varten. En kokeita varten.

Akkahirven kennel

• Vieras
« Vastaus #10 : 08.11.11 - klo:10:18 »
Mulla on 11 kk ikäinen itälaikanarttu. Haukkuu erittäin hyvin lintua (samalla tavalla kuin pystykorva), haukkuu myös karhua, hirveä, jänikset saalistaa supit, myyrät, ym.. Kyl miusta laika soveltuu niin lintu- kuin suurriistakoiraksi.
Mielipiteitä on yhtä monta kuin on koiran omistajaakin. Niinhän se menee, et toinen tykkää äidistä ja toinen tyttärestä.

Ryökkö

• Vieras
« Vastaus #11 : 08.11.11 - klo:10:22 »
En Irma aliarvioi tietouttasi.
Sitä en saata olla miettimättä, miksi vain 4 koiraa on jonkinlaisen lintutuloksen haukkunut, se on vähän se. Varmasti useampikin on haukkunut teillä lintua. Mutta tämä ei ole koirien huonoutta ja tässä tullaankin juuri siihen ettei laika ole se paras mahdollinen rotu linnulle. Itälaikalla voidaan metsästää lintua ja sitä kannattaa jalostaa linnulle.

"Sitä paitsi suomen ennätykset ei merkkaa minulle mitään koiran jalostuksessa. Suvut sitäkin enemmän ja siksi ne ennätykset ei olekaan minulle itseisarvoja, koska pisteet ei periydy. Moni muu asia sen sijaan periytyy ja siellä on toivottavia ja ei toivottavia asioita."

Nyt en Irma ymmärrä miten voit väittää ettei pisteet ole periytyneet. Miten kävi Idänsuurriistakoira kokeissa, minkä koiran jälkeläinen sen voitti Jerin tekemällä SE tuloksella 99p? Kuka oli tämän vuoden SM kakkonen, minkä koiran jälkeläinen? Kuka voitti tässä vuosi tai kaks sitten Eraus haukut? Mikä on tapaus Laikku? Mikä on koira Porrasnoron Riku? Jerivits? Yms.... Jos väität ettei Jerin suku ole tuloksia periyttänyt niin ihmettelen. Nämä koirat osaa. Näistä asioista on mustaa valkoisella, ei huhu puheita.
Minun pentu on vielä huhu asteella vaikka kaatoja on tullut ja kuvia on, mutta tärkein mittari koetulos puuttuu, mutta eiköhän sekin ajan kuluessa ilmesty kirjoihin ja kansiin.

Ei intetä enää.

Minä taas pyrin tässä vastaamaan kysyjälle sillä  (ei ihan vähäisellä kokemuksella) mitä tietoa minulla on kysyjän esittämästä kysymyksen aiheesta eli itälaika lintukoirana.Yleisiesti ottaen pidän lintua haukkuvan itälaikan hyviä puolina hakunopeutta, löytökykyä ja tarkkaa merkintää. Ei myöskään räksytä pihassa tyhjää.
Tämä on totta. Ja soveltuu se laika lintukoiraksi, mutta parempiakin siihen lajiin on.
« Viimeksi muokattu: 08.11.11 - klo:10:30 kirjoittanut Ryökkö »

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 08.11.11 - klo:10:29 »
suurin osa laikoista haukkuu lintuja ensimmäiset kaks vuotta mutta sen jälkeen kiinnostus alkaa siirtyä muuhun riistaan.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

martta

• Vieras
« Vastaus #13 : 08.11.11 - klo:11:14 »
Mielenkiintoinen aihe, koska itsekkin itälaikaa ettimässä/ottamassa juurikin lintukoiraksi... :)

Ryökkö

• Vieras
« Vastaus #14 : 08.11.11 - klo:11:32 »
Se neljä koiraa +1 kasvatti  ( 2 laikojen mestaria)on prosentuaalisesti melkoisen suuri osuus itälaikojen lintutuloksista ryökkö. ;)
Heino myös väitti ettei pystykorvasta ole hirvenhaukkujaksi. Sekään ei pidä paikkaansa vaan pystykorvissa on erittäin hyviä hirvenhaukkujia jopa kaksoisvalioita ( lintu+hirvi).

Mestarit, ykköset ja kakkoset vaihtuu. Pisteet on aina sen päivän summa, maasto+ hirvet+ tuomarit ( eikä aina sitäkään, kuten näyttää nyt tuolla SM:ssäkin tapahtuneen). Uroksia kyllä aina löytyy.Pisteet ei todellakaan merkitse jalostuksessa mitään. Muut asiat vaikuttaa paljon enemmän. Najaa en vaihtaisi esimerkiksi viiteen 100 pisteen urokseen. Itse ajattelen koirat aina jalostus/ käyttökoirina, en piste määrinä.

Jos 4+1 tuloksen omaavaa on mielestäsi kova prosentti laika populaatiossa. Tämähän taas tarkoittaa sitä maalaissilmin katsoen, että laika on täysin olematon lintukoira. Voin ajatella vain tämän näin, että sinulla on ollut ilo omistaa näitä muutamaa harvinaisuutta. Toki tähänkin pitää todeta ettei AVO 3, 2 tai huono avo 1 tee koiraa vielä huipuksi. Eli totean ettei laika ole samalla viivalla kuin parhaat lintukoira rodut.
Tämä kai on selvää?

Anteeksi martta ja muut kommentoin hieman hirvi asiaa, mutta jääkööt tämä viimeiseksi.

Osa koirista tekee koe tuloksen kovalla varmuudella ja tähän ei olosuhteet paljoa vaikuta. Osalle tarvitaan tuuria ja juuri oikean laiset hirvet. Kuten koetuloksista voidaan nähdä. Luettelemani Jerin suvun huippu yksilöissä on tämä asia kunnossa. Aika tulos varmoja koiria. Mutta nämä ei kuulu tähän keskusteluun. Ja tähän pitää todeta, että on muitakin sukuja jotka periyttävät ja ovat varmoja. Hatun nosto tästä SM-kisoissa loistaneelle Uralin kennelille, 2-koiraa on kova saavutus SM-kisoissa, tähän on joka kennelin pyrittävä. 

Pystäristä on hirvikoiraksi, mutta vain erittäin harvoista yksilöistä.

Tämä menee jo turhien asioiden vatvonnaksi.