Kirjoittaja Aihe: Koiran jalostus  (Luettu 16094 kertaa)

heikkir

• Vieras
Vs: Koiran jalostus
« Vastaus #30 : 21.10.11 - klo:23:01 »
Siksi juuri kierrän ja kerään että voin ( alkuperäinen tarkoitus josta se homma lähti) mahdollisimman pitkälle itse väistää sudenkuopat. Käyttökoiran kyseessä ollessa juuri näyttelyarvostelut kuten sanoin ei minuun uppoakaa ellen ole itse nähnyt koiraa. ( tuossa aikaisemmin juuri koetin selittää jota heikkir ei ilmeisesti ymmärtänyt)
Minä en ole vailla mitään " yleisempää" arvostusta. Pyytentönkään en ole ( kuten monet esittää olevansa ja hakevat " yleistä" arvostusta ;)). Olen lähtenyt siitä että ota tai jätä. ;) Molemmat kelpaa minulle. Muistelmissa ( aikanaan) paneudutaan sitten enemmän näihin aikavälin henkilökuviin ja yksityiskohtiin :)

Okei, siis ei pyyteetön. No kukapa meistä täällä ajassa sitä nyt täysin 100 % pystyisi sanomaan olevansa ? Suoraa puhetta ja se on hyvä. Itse en todellakaan ole noita kaikkia edelläolleita kuvioita ymmärtänyt. Mutta mikä se sitten tässä loppujen lopuksi on se ikiroudan pyyde ?  Omien kasvattien myyntikö ja markkinointiko ja siis rahako  ? Oman itsensä ja toimintansa kehuminenko, siis henkilökohtainen ylpeyskö ?  Toisten kasvattien sairauksien, vikojen ja puutteiden osoitteluko, siis kateusko ? ilkeyskö ?  pahantahtoisuusko ?  Vai mikä ?  Ei meistä kukaan varmastikaan ole noista ominaisuuksista täysin vapaa. Mutta eiköhän tässä kuitenkin tämän erinomaisen kiehtovan ja alkukantaisen koirarodun kehittäminen aina parempaan suuntaan pitäisi olla aina etusijalla inhimilliseen pienuuteen ja matalamielisyyteen nähden.

Uge

• Vieras
« Vastaus #31 : 23.10.11 - klo:12:52 »
kasvattajat voi lopettaa jo pentu laatikolla ne arat itälaikan pennut.kerran haettiin yhdestä pohjoisen kennelistä pentu ja koira oli jotenkin aran ja säikyn oloinen.kasvattaja väitti että pentu aavisti että sitä tultiin hakemaan.koirasta tuli täysi kaheli ,arvaamaton ihmisille ja toisille koirille.yritti se vähä hirviäkin haukkua mutta ei siitä mitään tullu.haku täysi nolla.löivät monttuun.

heikkir

• Vieras
« Vastaus #32 : 24.10.11 - klo:00:48 »
Ai niin, olinpas minä tyhmä. Se jäsenhakemus ja sen hyväksyminen se on se Ikiroudan pyyde. Ja sitte vaihtokauppaa niihin terveystietoihin ?  Vai oliko se omakeräämiin näyttelyhavaintoihin ?

No jokatapauksessa aivan kohtuullinen ja asiallinen pyyde ja vastavuoroinen kauppa sinänänsä, ei kait siinä mitään.

Mutta selvää varmaan on, että kehän laidalta vaivihkaa tehdyt omat näytelyhavainnot ja omaan muistikirjaan merkityt henkilökohtaiset mieltymykset on tietenki aivan kokonaan eri asia, kuin koirien terveystiedot. Ja vielä enempi se on eri asia kuin käyttökoirien koetoiminta- ja muut käytännön toimintatulokset.

Terveystiedot kai tässä tarkoittaa erityisiä koirien perinnöllisiä, merkittävästi käyttöä, jalostusta ja elämää haittaavia sairauksia. Ja käyttö-ja jalostusarvo-ominaisuudet tarkoittaa koiran omia ja sen periyttämiä toimintataipumuksia niissä rodunomaisissa tehtävissä, jotka rodulle on rotukirjoissa määrätty.

Usiammat sadat ihmiset on sen jäsenhakemuksen kuitenkin jättäneet ja yleensä se on käsittääkseni mennyt sukkana läpi ilman senkummempia.

Ja Ikiroudallakin tämä jäsenyys on käsittääkseni joskus ollut. Vai onko, en minä tiedä. Mutta mikä siinä nyt sitten tökkää. Kyllä näissä järjestön jäsenissä ja toimihenkilöissä aivan varmasti on kaikenlaista inhimillistä vikaa. Mutta net vaan kaikkine vikoineenkin sen järjestön kuitenkin muodostaa ja sitä ylläpitää. Sääntöjen mukaan.

Mutta onko Ikiroudalle koskaan muljahtanut mieleen selainen kysymys, että miksiköhän se hänen jäsenyysasia on muodostunut niin  vaikeaksi ? Oisiko siinä omalla käytöksellä, omalla toiminnalla, omalla asenteella ja omilla kirjootuksilla jotakin osuutta tässä asiassa ??

O_K

• Vieras
« Vastaus #33 : 27.10.11 - klo:12:00 »
Kyllä järjestössä / jaostossa ollaan tasan tarkkaan selvillä mitä terveys tietoja minulla on Hämäläisen, Kaltiokummun, Luukkosen ym. ajoilta. Joukon jaoston vedon ja pitkän Idän suuriistakoirien puheenjohtajuuden ajoilta. Kentältä reilun kahdenkymmenen vuoden ajalta. Itälaikan omistajien varmaan vuosikymmenten saatossa kymmenien tuhansien yhteyden ottojen, kysymysten ja ilmoitusten perusteella. Totesin aiemmin että viime kuukausina on tullut tietoja ja kysymyksiä jopa muistakin lakaroduista. Ilmeisesti ihmiset kokee että asioita salaillaan laajemminkin.

Eikö teistä kumpikaan ole ollut rotujärjestön jäsen tuona aikana, kun olette saaneet kerättyä korvaamattoman aineiston itälaikojen terveystiedoista?? Eli miksi nyt pitää päästä jäseneksi, ennen kuin annat tietosi järjestölle? Kuulostaa jonkinsortin kiristämiseltä!

Kirjoituksestasi käy ilmi, että Jouko on ollut jaoston vetäjänä. Eikö olisi ollut aiheellista jo silloin antaa itälaikojen terveystiedot rotujärjestön käyttöön?

ps. Näitä kirjoituksia seuranneena epäilen, ettei keräämilläsi terveystiedoilla ole mitään käyttöä. Rotujärjestön kun pitää perustaa tietonsa faktoihin, eikä yksittäisen ihmisen keräämiin mutu-juttuihin  ::)

Käppyrä

• Vieras
« Vastaus #34 : 27.10.11 - klo:19:04 »
Tuota samaa minäkin olen ihmetellyt!! En minä ainakaan pääse kyllä mihinkää porukkaan mukaan jos en muuta tee kuin arvostelen, kiristän ja vielä ilmoitan etten tarvi kyseistä organisaatiota mihinkään...

Minulle ainakin välittyy sellainen kuva ettet todellakaan halua tähän sakkiin kun lukee noita kommentejasi. Esim. Tuolla päänäyttely2012 topikissa olevat. Ei kait sitä kukaan riitelijää halua samaan jengiin! 8)

Minä kuulun monenlaiseen järjestöön, organisaatioon, seuraan, yms. Ja jokaiseen olen mennyt nöyränä ja koittanut viedä sinne mennessäni jotain. Enkä kiristämällä että " jos pääsen saatte jotain"!

Ps. Joskus on aina syytä vilkaista peiliin.. Minäkin vilkaisin juuri!! ;)