Olen tässä syksyn aikana seuraillut tutkalla useamman koiran hakua. Kylmään metsään laitettuna laikat, 2kpl, näyttävät tekevän isonevaa rengasta isännän ympäri. Näillä hakulenkki on ajallisesti sopiva (15-30 min), mutta lähellä (100-400 m).
Muutama harmaan rodun edustaja näyttää hakevan ihan eri tavalla. Koira lähtee pian irtilaskun jälkeen hortoilemaan poispäin, isännästä välittämättä. Ennen pitkää hirvi jostain löytyy. Laikoilla lähihakuisuuden takia jää usein löytymättä.
Itse olen tänä syksynä yrittänyt jatkaa hakulenkkejä niin, että en ole lähtenyt kävelemään ollenkaan. Lenkit ovatkin jatkuneet. Eilen lähdin metsään koiran mukana pitkästä aikaa. Tulos oli, että koira pyöri 200m sisällä. Ei kyllä näkyvissä (koetta ajatellen hyvä asia), mutta ihan liian lähellä. Autolta irti päästyään teki heti yhden kilsan lenkin 30min (jäniksen perässä???), mutta kun lähdin mukaan lenkit heti lyhenivät. Liikuin hitaasti ja vain koiran ollessa näköpiirissä.
Kertokaapa hyvien laikojen omistajat miten koiranne hakevat ja miten itse toimitte. Koiran riistavietti on kyllä kohdallaan, yksi kaatokin on ja hyviä haukkuja useita.