Mietittiin tohtiiko kahta toisilleen tutustumatonta uroslaikaa päästää yhdessä irti. Tuleeko näille tappelu, Jeri on kuitenkin jo 6,5kk ja kokoakin on lähes 60cm (ei enää ihan pentu). Heino puhutteli Laikun ja kielsi koskemasta Jeriin ja menemästä hirville. Laikku totteli, vaikka näki ettei se halunnut Jeriä vierelle ja mukaan mutta pentu liehitteli totutteli ja Laikku piti päänsä, murahteli mutta ei koskenut, käsittämättömän kuuliainen. Koko reissulla vain kerran ärähti penikalle. Laikku on aika karski luonteinen ja se ei hyväksy helpolla laumaan, mutta kun isäntä on johtaja niin sitä totellaan. Hirvenkin jäljetkin oli, mutta hirvi sai olla rauhassa.
Tuossa Ryökön mainitsemassa ei minun mielestä ole mitään ihmeellistä, eihän tervejärkinen
aikuinen koira, saa tehä tuon ikäiselle pennulle mitään sellaista joka vahingoittaisi koiraa, varsinkaan
kun koirat ovat irrallaan.
Jos pennulle ei tehoa aikuisen koiran murahtelu ja ilmeet, sitten käytetään vähän kovempia otteita, kuitenkaan
vahingoittamatta pentua.
Minulla ei tarvi puhutella näistä asioista omia koiria, niillä on nämä asiat selviä luontaisesti.
Oisko nämä niin "viisaita" että tietävät toimintatavat ilman puhuttelua....
Näissä koirahommissakin on paljon mielikuvituksen tulosta, osa koirista nauraa, laulaa jne.
Paljon on opittavaa vielä koirista, minullakaan ei ole kokemusta kuin kahdesta rodusta, laikasta ja
karhukoirasta,lisäksi pari seropia siihen sekaan.
Kaikki olleet lisäksi uroksia.
Laikoja ja karhukoiria on ollut molempia kaksi, oppimisesta sen ´verran voi sanoa että minun karhukoirat
ovat olleet huomattavasti oppivaisempia monissa asioissa.
Toivottavasti kuitenkin jokainen on tyytyväinen opettamaansa koiraan, onhan sanonta "sellainen koira
kuin isäntä", joka pitänee suurelta osin paikkansa.
Minulla on laika jäänyt tänä syksynä eläkkeelle, jalka ei kestä laukata, 20pv elokuuta käytiin
metässä ja hirvi löytyi ensimmäisellä hakulenkillä, vähän aikaa haukkua josta karkko, sitten taas
haukkua ja matka jatkui vajaan kilometrin, jonka jälkeen koira tuli ontuen pois.
Kesällä on menty lenkillä ravia, sitä kestää kohtuullisesti mutta laukkaa ei yhtään.
Koira jäi varhaiseläkkeelle reilun 6v iässä.