PekkaL:lle. Et kai todella ajattele niin, että hirviporukat itse säästävät lupiaan ja näin säästävät hirvikantaa. Tämä on liian naivi ajattelu tapa. Kateus ja ahneus on suomalaisella pahinta lajia. Ja taitamattomuus, nämä on nähty, toinen väittää että hirviä on paljon (on kerran kaynyt metsässä ja sattunut silloin törmäämään) ja toinen tietää totuuden kannasta. On monia syitä miksei porukkakohtainen säännöstely toimi.
Kyllä vain ajattelen, meillä on aikanaan perustettu ns.iso yhteislupa, viime syksynä tehtiin päätös hirviluvista seuraavanlainen. Tihentymäalueille,missä on näitä taimikkotuhoja, myönnettiin lupia enemmän.
Sitten täällä on iso Lapiosuon kaira(suojelualuetta), sinne alueelle siirrettiin hirviluvista 26 aikuisen ja 18 vasan pyynti. Näitä hirviä pääsi pyytämään vasta sitten kun oman seuran/seurueen hirvet oli kaadettu.
Tämä oli vähän sellaisen hirvipankin tyylinen.
Alue on tosi kairaa, siellä ei gepsit eikä kännykät jokapaikassa kuulu, hirviä ei saa hakea moottoriajoneuvolla kun lumen aikaan.
Eipä sinne moni lähtenyt ja näin meillä säästettiin nämä hirvet oottamaan tulevia vuosia.
Toimiva systeemi.
Jos teilläpäin on kateus iskeny metästykseenkin, silloin ei varmasti voi tehä hyviä päätöksiä,
Kateushan on tyhjentäny järviäkin kaloista.
Hirviporukan johtajallakin on asioissa iso vastuu, omassa porukassani olen useampana vuotena kieltäny vasan ja naaraan ampumisen ns. samaan läjään.
Tällä ollaan säästetty useita tuottavia naaraita.
Tästä luonnon tasapainosta.. minulle on joskus vanhemmat hirvenpyytäjät kertoneet ajoista jolloin
ei hirviä täällä ollut, joskus sattui satunnainen kulkija ja sen perässä hiihtelivät ”viikkokausia”.
Muistan myös aikoja jolloin meilläkään ei ollut kun yhden hirven pyyntilupa.
Jonkinlainen tulokas se hirvikin on, vallannut alueita vähän samaan tyylin kun supikoira.
Vanhaan aikaan ei ole paluuta, metistä pitää saaha tuloja, niitä hakataan ja uutta tainta pistetään tilalle. Hirvet syövät taimet, saahaan korvaukset, istutetaan uudet taimet ja lopuksi aletaan hirvikantaa verottamaan. Se vaan menee siten, että meillä on valta ja vastuu puuttua joiltain osin
tähän luonnon kiertokulkuun, aika näyttää mihin kaikki johtaa...