Kirjoittaja Aihe: Petoeläin kohtaamisia..  (Luettu 158068 kertaa)

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
Vs: Petoeläin kohtaamisia..
« Vastaus #105 : 01.02.12 - klo:18:55 »
Käsittääkseni yksittäisetkin sudet ovat arvioduissa susien lukumäärissä? Mutta niitä rktl ei tietenkään erikseen ala laskemaan, ei siitä mitään tulisi kun liikkuvat niin paljon. Mutta laumat ja parit on helppo laskea (siis vakituiset reviirit) ja lisätä niihin sitten yksittäisten susien lisä joka on 15 prosenttia koko susikannasta. En usko susien kohdalla OSAN metsästäjien havainnointilakkoon ryhtymisen näihin vakituisten reviirien löytymiseen merkittävästi vaikuttavan. Esim. ilveskantojen arvioinnissa varmasti tällä yleisön havainnoinnilla on paljon suurempi merkitys, kun ei tutkijat voi millään yksittäisiä ilvesreviirejä tietää, eivätkä he siihen pyrikään.
Nettilaikan jäsen

Poissa Burskutin

• Jäsen
  • *
    • Kennel Huntersheart
« Vastaus #106 : 01.02.12 - klo:19:29 »
Yrittäkää nyt ymmärtää että jos niitä havaintoja ei tule syystä tai toisesta.....ei tarkoita että susia ei olisi!

Poissa Kalevi

• Jäsen
  • *
« Vastaus #107 : 01.02.12 - klo:20:30 »
Juhalla liian vihreä pää ei se ymmärrä

Juurakko

• Vieras
« Vastaus #108 : 01.02.12 - klo:21:37 »
Ossaa sitä nähdäkin jos mies tulee pyssy selässä vastaan. Minä en kuulu ainakaan RKTL:n palkkalistoille, tuskinpa heikkikään. Mutta sanoohan nyt järkikin onko arviot oikeita RKTL:llä. Niin kuin aiemmin kirjoitin en näe mitään syytä miksi vääristelisivät tahallaan arvioita.

Sen sata kertaa nähnyt mikä on metsästäjien arvio alueiden suurpetokantoista ja itse innokkaampana metsään jalkautujana havainnut aivan muuta. Lähes joka alueilla innokkaimmat (esim. kettumiehet) tuntee todellisen tilanteen mutteivat viitsi sanoa ääneen ettei siellä niin paljon petoja ole, kun muut olisivat erimieltä... Suurin osahan metsästäjistä ei talvella jalkaudu ollenkaan metsään. Sitten pelataan niin asiantuntijaa...

En epäile etteikö esim. aaron alueilla ole susia, mutta niinhän RKTL:kin sanoo että siinä on yksi harvoista suomen tihentymistä.

No onhan se tunnettu ja tunnustettu tosiasia että RKTL arvioi vain MINIMIkannan joka on todennettu, ei siellä edes pyritä arvioimaan todellista kantaa. Sitten "kestävät" kaatosuositukset annetaan myös varovaisuusperiaatteella, tämä tulee selvästi esille MMM antamissa kaatolupamäärissä esim. karhun ja ilveksen osalta. Johan tämä kertoo aika tyhjentävästi RKTL:n kannan ilmoituksen tason!

Aika kovasti tuossa Juhan lausunnossa asetutaan keskivertometsästäjien yläpuolelle ja pidetään itseä koko suomen alueen ylivertaisena tietäjänä ja tulkitsijana, aika surullista itse asiassa!

Renni

• Vieras
« Vastaus #109 : 02.02.12 - klo:09:09 »
Yrittäkää nyt ymmärtää että jos niitä havaintoja ei tule syystä tai toisesta.....ei tarkoita että susia ei olisi!

Ei tuommonen ole tullut mieleenkään, vaikka 40 vuotta saloja jo rymynnyt. ;)

Poissa Burskutin

• Jäsen
  • *
    • Kennel Huntersheart
« Vastaus #110 : 02.02.12 - klo:09:40 »
Ei tuommonen ole tullut mieleenkään, vaikka 40 vuotta saloja jo rymynnyt. ;)

Eipä ole monella muullakaan, vaan tää on sitä nykypäivää..... ;).

Poissa LeKa

• Jäsen
  • *
    • Tervasärkän Kennel
Koiraa valittaessa pitää tehdä valintoja, joskus ne ovat oikeita ja joskus vääriä..

Aaro/Kele

• Vieras
« Vastaus #112 : 02.02.12 - klo:13:02 »
Kuunteleppa juha sannooko ruato-ronkaenen nähneesä pyssymiehiä.

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2012/01/susikiistat_karjistyvat_savossa_3211917.html

Metästyskauvella asseen kanssa hiihtely on minun mielestä ihan luvallista, sanopa omia etuja ajava rktl.n duunari mitä tahansa.
Varsinnii kun minä hiihtelen harrastuksena ja maksan ite siitä syntyvät kulut, kun taas suvenpaskan puristelija harrastelloo palakollisena ja valtio maksaa kelekan bensattkii muusta puhumattakaan.

Juurakko

• Vieras
« Vastaus #113 : 02.02.12 - klo:21:13 »

Tämä pohjoissavoa riivaava populaation kun saadaan siirtymään Juhan metsästysalueelle niin siinäpä se on ylvästä jalkautua näin keskitalvella koiran kanssa metsään toisin kuin kurjat keskivertometsästäjät!

Ei muuta kuin lämpimästi toivon kunnon sisutiheyttä sinnepäin ihan tasavertaisuuden vuoksi!

Poissa Eero

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #114 : 02.02.12 - klo:21:53 »
Ei kannata leimata toisia mielipiteitten vuoksi, vihreä pää on minullakin (etsin ja merkitsin kerran neljältä hehtaarilta 13 töyhtöhyypän ja 2 kalalokin ja yhen naurulokin pesän muokatessa, tuli niistä pesänympäryksistä vielä hitosti valvattia peltoon) ja melkein kaikilla metsästäjillä. Kovia luonnonsuojelijoita ollaan kaikki. Mutta RKTL on sen verran mielenkiintoinen laitos, että ei tule mitään ellei sillä ole jotain vastavoimaa tai sparraajaa tai kriittistä kumppania. Lumikeliä oli sen verran jo alkukaudesta, että ammattitutkijat olisivat voineet arvioida Ylä-Savon susikannan oikein. Nyt jo Kojolakin sanoo, että susia on riittävästi, 30. Aluksi puhuivat vaan parista pienestä laumasta, mistä se kolmas sinne tuli kesken talven. 10 suden laumaa ei voinut olla olemassakaan, kun passiin tuli 10 ja yks ammuttiin, varmaan virallinen tieto lauman maksimikoosta on nyt 9. Aina sama homma, joka puolella Suomea, kun metsästäjät alkavat itse aktiivisesti laskea susia( hiihdellä, jotta nähdään missä on minkä verran), tutkijat huomaavat, että muutkin on kartalla. Koillis-Savossakin kanta-arviot yllättävästi "tarkentuivat" noin viidestä sudesta 16-24 yksilöön talvella 05-06. Rktl voisi saada puolestani "tiedon julkistamattomuuspalkinnon" ,sen Kojolan palkinnon vastapainoksi, tiedon pimittämisestä; miksi Lounais-Suomessa auton alle jääneessä suden pennussa oli rabies-vasta-ainetta. Siellä jo luullaan niitä siirretyiksi eläintarhasta. Lähimmät rokotesyötit on kaakkoisrajalla. Kannattaisi kertoa julkisuuteen, jos niitä on esim. pesällä rokotettu.

Aaro/Kele

• Vieras
« Vastaus #115 : 02.02.12 - klo:23:00 »
Mie oon yrittäny ties kuinka kauvan selevittee paljonko rktl:n ylläpito maksaa valtiolle, käsittääkseni MMM toemii rahojen jakajana, mutta sieltä ei löövy semmosta hemmoo joka vois sannoo etes summittaisen arvion kuluista, suorista ja välillisistä, vallan kummallista tämmösenä tulosvastuun aekakaatena.

Kojola sano Iisalamessa, hirmu tivaamisen jäläkeen että susitutkimus maksaa noin 170-180tuhatta/vuos... ihan pokkana, sitähän ei usko porttilanhevosetkaa, mutta hyvä osotus miten ossoo valehella pokerikasvona.

Lopetin muutama vuos takaperin talakootyöt ko. instituutiolle, laskekoon minunpuolesta ihan ite kaikki elukat, kerta metästäjjiin tekemät laskennat ei kelepoo, ennenkun niitä on muokattu tutkimuslaetokselle mieluisaan suuntaan.

Lähen riistakolomiolle, ilpon jälille, srva toemintaan, täätän hirvihavainto kortin, jne jne. ihan samana päevänä kun mulla on käjessä MMM:n kanssa tehty soppari 40€/h ja samat edut kun rktl:n kenttähenkilökunnalla, kuletuskalusto varusteet, km-korvaakset, ym.

Poissa Eero

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #116 : 03.02.12 - klo:00:10 »
Pöytyän epäonnisesta susijahdista antoi tiedotteen yllättävästi MMM, ja vielä yllättävämmin siinä uutisoitiin tapahtuneen törkeä metsästysrikos. Luvan myöntäjätaholle tämä asia kuuluisi vasta sitten, kun luvan käyttö etenee heille. Lausunnossa oli vahva RKTL-soundi, (koska heidän pannoittamansa susi ammuttiin), metsästäjiä mustamaalattiin tarkoituksella ja rankimman päälle, oli siinä kyllä omaa vikaakin. Huomasitteko, pojilta otettiin mikrofoni pois ja sen jälkeen lausuntoja antoi vain poliisi, joka sanoi, että asiaa tutkitaan ja tutkinta on kesken. Mielestäni rktl on kuin häntä, joka heiluttaa koiraa.

Poissa LeKa

• Jäsen
  • *
    • Tervasärkän Kennel
Koiraa valittaessa pitää tehdä valintoja, joskus ne ovat oikeita ja joskus vääriä..

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #118 : 03.02.12 - klo:11:43 »
Juurakolle: Metsästäjäliittohan se korottaa itsensä muiden yläpuolelle. Minä pidän itseäni epäluotettavampana tutkijana kuin RKTL:ää ja siksi tyydynkin uskomaan siihen. Se tietää joka metsässä on. Esim. Juurakko pitää taas itseään ikävä kyllä viisaampana kuin ammattilaisia.

RKTL on keskeltä, puolueeton taho. Edelleenkään en ole kuullut yhtään kunnollista perustelua miksi vääristelisi/pimittäisi tahallaan tietoja? Metsästäjien harhaluuloja mielestäni. Eihän siinä ole järkeä jos jossain metsästäjä näkee uuden lauman niin että heti korjattaisiin julkisia arviota, täytyy se kuukausi pari katsoa onko varmasti oma laumansa vai onko ne vain jostakin naapurilaumasta harhailijoita.

Metsästäjät vääntää toiseen suuntaan ja vihreät toiseen suuntaan. Ja ne jotka on keskellä leimataan molempien keskuudessa. :) Silloin kun Tunturisusi perusti sivut niin kävin alkuun kirjoittelemassa joskus siellä, mutta minut potkittiin sieltä ulos kun olin kuulemma susituholainen tms.
Nettilaikan jäsen

Jari K

• Vieras
« Vastaus #119 : 03.02.12 - klo:18:13 »
Mie oon yrittäny ties kuinka kauvan selevittee paljonko rktl:n ylläpito maksaa valtiolle, käsittääkseni MMM toemii rahojen jakajana, mutta sieltä ei löövy semmosta hemmoo joka vois sannoo etes summittaisen arvion kuluista, suorista ja välillisistä, vallan kummallista tämmösenä tulosvastuun aekakaatena.
.

RKTL toiminta kaikkine karvoineen maksaa n 23,8 milj € / vuodessa. Asia selviää ko pläkki os. http://www.rktl.fi/www/uploads/pdf/tae_2012.pdf

Tosta summasta itse riistantutkimukseen 1,92 milj € ja Kala- ja riistavarojen arviointiin ja tilastointiin 5,2 milj €. Eri toimintoihin käyettävät määrärahat eivät ole juurikaan muuttuneet viime vuosina ... Työllistävää se näyttäs olevan myös - riistantutkimus 24 htv/v ja kannanarviointiin & tilastointi 72 htv/v. Mukana siis myös kalapuoli.

Onko summa paljon vai vähän, riippuu katsojasta. Minusta koko valtakunnan tasolla käytettävä summa ja henkilöpanos nimenomaan riistantutkimuspuolelle ei päätä huimaa, ottaen huomioon metsästäjäin ilmanen talkootyö. Jos ois valtoo suuntaisin osan kalantutkimuksen resursseista riistapuolelle, koska tuo keskustelu mm peto- ja hirvipolitiikasta velloo ja koskettaa niin monia ihan tavan tallaajia enemmän kuin kalapolemiikki konsanaan.