Kirjoittaja Aihe: Petoeläin kohtaamisia..  (Luettu 158168 kertaa)

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
Vs: Petoeläin kohtaamisia..
« Vastaus #210 : 26.03.12 - klo:22:13 »
No pieni lukihärö. Jospa ministeriössäkin luettaisiin samoin niin saadaan ongelma pois päiväjärjestyksestä  ;D.
Onneksi ei itse tarvitse painiskella tuon ongelman kanssa omilla metsästysmailla.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #211 : 27.03.12 - klo:10:46 »
Juha:
Mitä miettisit jos aikoinaan Jerin ja susien kanssa olisit hirviä pyytänyt. Olisiko kylmännyt?

Eikö teillä ole se nuorempi Jeri. Menettekö susien reviirille hirviä jahtaamaan?
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #212 : 27.03.12 - klo:21:23 »
Kyllä vanha Jeri kävi kerran yhden suden perässä (jäi epäselväksi ajoiko sutta vai kulkivatko yhtä matkaa nuoren naaras suden kanssa), sittemmin ampuivat sen kunnan rajan toiselta puolelta. Joo, käytiin viime syksynä muutamia kertoja susireviirillä jahdissa. Ei ihan ydinreviiriä, mutta pantapaikannukset kertoivat että reviiriin kuitenkin kuului.

Kyllähän se varovaisuutta aiheuttaa ja huolta susialueilla metsästely, mutta kuitenkin suurempi vaara koirille on esim. liikenne tai jäät.

Hyrynsalmella olivat muuten viikonvaihteessa 17-18.3. pyytäneet kolme sutta.
Ja Kuhmon ja Ristijärven rajamailla olivat pannoittaneet susiparin helikopterin avulla.
« Viimeksi muokattu: 27.03.12 - klo:21:31 kirjoittanut Juha »
Nettilaikan jäsen

Poissa LeKa

• Jäsen
  • *
    • Tervasärkän Kennel
Koiraa valittaessa pitää tehdä valintoja, joskus ne ovat oikeita ja joskus vääriä..

Poissa Eero

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #214 : 28.03.12 - klo:15:49 »
En ymmärrä mikä Eviran biologi on keksinyt nimittää urosta sudesta puhuttaessa koiraaksi, linnuilla se on luontevaa esim. teerikoiras tai koirashaahka. Mutta että oikein koirassusi, ei helvetti, vai lieneekö toimittajan virhe.

heikkir

• Vieras
« Vastaus #215 : 28.03.12 - klo:17:24 »
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012032815381756_uu.shtml

Ja sitten minä heräsin siitä pahasta unestani, missä ilkeät susihukkaset ilmaantuvat kuin tyhjästä ja huvittelevat aikansa tunkeutumalla hävyttömän röyhkeästi ihmisten pihoihin (vrt Tornio helmikuussa) ja navettoihin ja tappamalla kotieläimiä. Ja aivan ihmeellisen kummallisella tavalla ne jälleen katoavat jälkiä jättämättä aivan kuin olisi köysillä taivahan tuulihin temmattu.

Ja olin herättyäni taas täällä turvallisessa arkimaailmassa, missä toimittajareppanat on palkattu hankkimaan lehdelle lukijoita ja mainostuloja ja kirjailemaan lehtiin mitä mielikuvituksellisempia susikertomuksia. Mutta missä sudet oikeasti pelkäävät kuollakseen ihmisasutuksia ja asustelevat syvällä salomailla ja ihmisasutusten ja karjasuojien lipeillä liikkuvat koiraeläimet todella ovatkin kesyjä koiraeläimiä elikkä suuria irtokoiria, jotka eivät juuri ihmistä pelkää. 

Poissa Teemu.S

• Jäsen
  • *
« Vastaus #216 : 28.03.12 - klo:18:32 »
Susiryhmä ottaa aktiivisesti osaa Suomen suurpetopoliittiseen keskusteluun. Susiryhmän tavoitteena on saada maahamme kestävän susikannan kestävä kansa. Yhteiskunnallisen toiminnan vastapainona susiryhmä järjestää tapaamisia, retkiä sekä yleisötilaisuuksia. Susiryhmä julkaisee lisäksi Suden Aika -jäsenlehteä. Sudensuojelutoiminta on avointa kaikille kiinnostuneille ja jokaiselle vapaaehtoiselle on tilaa ryhmässämme.

Toiminnan ja tiedottamisen pääpainona on tällä hetkellä susiin ja muihin eläimiin kohdistuvan salametsästyksen torjunta sekä myönnettyjen sudentappolupien asianmukaisuuden seuraaminen ja niihin reagoiminen.

Lisätietoja: Heidi Kettunen, sähköposti: kettunen.heidi [ät] hotmail.com tai susiryhma [ät] luontoliitto.fi

Aaro/Kele

• Vieras
« Vastaus #217 : 28.03.12 - klo:21:41 »
Suattaapi olla että en kerkii käämään jatkossa laekajärjestön keskustelupalstalla niimpaljo kun tähänasti.

Aattelin ruveta kahtelemmaan nuita luontoliiton sivuja, siellä kirjotettaan luultavasti enempi metästyksestä ja koerista.
Minä kirjaavun sinne jollakii vetävällä nimimerkillä esmerkis "hukka heekki" taekka sitten laetan oekeen kuvan jossa oon suven kans ja alla lukkoo jotta minä ja sus.

Ps:Elekee laettako ennee terveesiä yv:nä pistäkee sp:iin niin tulloo luettua.

Poissa Eero

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #218 : 29.03.12 - klo:18:08 »
Luulen, että susiryhmän taso ei ole noussut sitten Lumiaron Rikun jälkeen, Rikukin puolituttu mies, kertoi muutama kuukausi sitten luontoillan tietoiskussa vanhoja myyttejä ilveksistä, sellaista voi tuottaa ylelle "nisäkäsharrastajaksi" itseään tituleeraava: Jankutus no1, ilves on yksineläjä, täyttä paskaa meillä ne on 4-5 kpl laumoissa. Lähde on ollut kuuskytluvun eläinkirja, harvassa kannassa on pitänyt olla yksin. No2 Saalistaa lyhyellä spurtilla, meillä ajattavat metsäkauriita saarista toiseen kilometrisotalla, tosin luovuttavat jäniksen jahtuun umpitureikossa vajaan sadan metrin jälkeen. No3 Ei syö jäistä lihaa, höpöhöpö, kun on nälkä niin todistettavasti syö niin jäistä kun olla voi. Yhtä typerä väite kuin on että Lapin mies ei syö haukea. Toivottavasti susiryhmä välttyy kompastelemasta niihin kolmimetrisiin kaulaliinoihinsa.

Poissa Eero

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #219 : 29.03.12 - klo:18:20 »
heikkir:lle, entäs jos onkin ihan vaan susi, mitenkäs sitten suu pannaan. Itse olin kerran jahdissa, jossa eläin oli käynyt, ennen motitusta, oven ali kuivalantalassa ihan talon pihassa. Naapuripassimies sen ampui, ja tavallinen susi se oli, ei mitään koiraan viittaavaa, vähän yli 20-kiloinen normaali edelliskesän pentu.

Poissa LeKa

• Jäsen
  • *
    • Tervasärkän Kennel
Koiraa valittaessa pitää tehdä valintoja, joskus ne ovat oikeita ja joskus vääriä..

Oralake

• Vieras
« Vastaus #221 : 31.03.12 - klo:17:25 »
En tunne Tikkusta henkilökohtaisesti, mutta nostan hänelle pipoa  :) Puhuu asiaa vaikka en kannata salametsästystä. Kyllä se hukka menettäis henkensä minunki edessä jos koiria hättyyttelis ja suot on syviä  :-X Toivottavasti "suojelijat" huomioi seuraavan lauseen: Huvikseen hän ei susia sano tappavansa.
http://www.hs.fi/msn/kotimaa/Sudentappaja+T%C3%A4m%C3%A4+yhteiskunta+teki+minusta+sen+mit%C3%A4+olen/a1305558939306

Jari K

• Vieras
« Vastaus #222 : 31.03.12 - klo:19:22 »
Mielestäni on typerää "uhota" yms pullistella suden tapolla vaikka kui ois tarve. Kukin tekee mitä tarve on tilanteessa, muttei niistä huuella netissä. Tuskin yksikään tämän palstan "suentappajista" on edes nähnyt sutta livenä luonnossa.

Joten - teot enempi mietteitten kun puheitten mukaan.

Poissa LeKa

• Jäsen
  • *
    • Tervasärkän Kennel

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #224 : 04.04.12 - klo:07:30 »

Rupeaahan sieltä tulemaan todellista tietoa miksi niitä puolikesyjä susia liikkuu meilläkin niinkuin venäjälläkin, eivät välttämättä ole koirasusia.
Tällälaillahan saadaan metsästäjät ja luontoaktivistit vastakkain, kun toiset kasvattavat ihmisiin tottuneita "ongelma" susia  ja toiset ampuvat niitä.