Juuri ja juuri ymmärrän että luokituksen laatimisessa on on huomioitu paljon eri asioita ja kokouksia oidetty ja käsiä läpsitty yhteen ja kahvia juotu, mutta mikä on tulos. Ohjeitten tekijät eivät itsekään tunnu ymmärtävän mitä ovat saaneet paperille. Lisäksi itketään että toinen on saanut b hyväksynnän ja toinen jonkun toisen, vähän niin kuin pikkupennut hiekkalaatikolla kun toisella on tikkari ja toisella ei.
Olen samaa mieltä tees:sin kanssa että mitä merkitystä on pennunostajalle sillä että yhdistelmän perässä on esim: XB, onko se joku laaduntae tulevasta koirasta. Entäs sellainen kasvattaja joka ei ota yhteyttä jalostusneuvojiin ja tekee pentueen, joutuuko jollekin mustalle listalle vai peräti erotetuksi järjestöstä jos siihen kuuluu. Itse olen ymmärtänyt että Suomessa saa vielä tehdä semmosia pentueita kuin itse haluaa, vai miten.
Sitten se rakentava ehdotus. Koska kerran on käytetty paljon aikaa tämmösen systeemin luomiseen, niin pitäisihän sillä olla joku merkitys. Eli itse jättäisin pois kaikki muut hyväksynnät ja jättäisin vain A-hyväksynnän. Nyt tulevalle pennun ostajalle se olisi laaduntae tulevasta pennusta. Eli jos sillä ilmenisi esim, terveydellisiä vikoja niin laikajärjestö ottaisi vastuun esim. jonkinlaisen korvauksen muodossa. Onhan pentueelle annettu asiantuntijoitten puolesta A-hyväksyntä, eli laaduntae. Näen jo nyt silmissäni kuinka kavattajat oikein kilpailisivat siitä kuka saa pentueelleen A-hyväksynnän. Koiria käytettäisiin tarkastuksissa, koekäynnit moninkertaistuisivat, näyttelyissä olisi tungosta jne. Myös pennun hintaan tämä vaikuttaisi aivan varmasti, eikä ainakaan alaspäin. Tässä myös eroittuisivat ne kasvattajat, jotka toisissaan haluaisivat kehittää rotua ja kasvattaa terveitä ja pelaavia itälaikoja
Tietenkään tällä hetkellä ei A-hyväksyntää moni pentue saisi, mutta eikös siellä järjestön suunnitelmissa ollutkin tarkoituksena kehittää rotua pitkällä aikajänteellä. Myös painotuksia laittaisin enemmän koetoiminnalle, jotta niitä vähintään AVO1 saataisiin laikoille enemmän. Ja tietenkin terveyspuoli on pidettävä vähintään samalla tasolla koetoiminnan kanssa, kun mietitään annetaanko pentueelle A-hyväksyntä. Ylipäätään koko luokitus systeemi olisi mietittävä kokonaan uusiksi.
Siinä sitä ois ajatelmaa aluksi...