Kirjoittaja Aihe: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä  (Luettu 31212 kertaa)

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #45 : 12.10.10 - klo:18:25 »
Itse enemmän olen huolissa siitä, että toistuvasti käytetään sellaisiakin koiria joilla on purentavika ja jotka ovat pereyttäneet näitä samoja vikoja jälkeläisillekin.

tees

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #46 : 13.10.10 - klo:13:20 »
Itse olen eniten huolissani siitä, että jopa järjestön hallituksen jäsenet pennuttavat 0 koirilla.
Tämä on erittäin huono esimerkki, koska hallitus nauttii jäsenien luottamuksesta.
Tietenkin on hyvä että on niitä ulkomuodollisesti hyviä ja terveitä koiria, mutta käyttöpuolen pitää olla tärkein jalostusta ohjaava tekijä.

Käytännössä kasvattajat tekevät mitä huvittaa ja jalostusneuvonnan kautta menee ehkä alle 10% kannasta
Mikä on tarkka luku sen varmaan osaa sanoa jalostusneuvoja.

Poissa Juha

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 390
  • Minä ja Jeri
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #47 : 13.10.10 - klo:15:50 »
Joo, kyllä käyttöpuoli pitää aina olla ykkösasiana! Ihmettelen vain kuka hullu niitä huonoja koiria ostaa... Ja sitte jotku vielä puhuu ettei laikasta ole hirvikoiraksi siinä missä muista roduista.

Väittäisin että miltei joka ikisestä tulee hyvä haukkuja kun on edes melko hyvät suvut. Esim. jos edes toinen vanhempi on tosi hyvä pelikoira ite ja ominaisuuksien periyttäjäkin, niin silläkin jo pääsee alkuun. Mutta ei auta jos on 2 mva:ta ja puutteelliset riistaveret kummallaki.

Itsellä suurin syy siihen miksi otan seuraavan koiran nimenomaan itälaikasta on se, että siitä tulee kokemuksieni mukaan lähes 100 % varmuudella pelaava hirvikoira kun vain muistaa ottaa riistaverisestä suvusta ja isäntä osaa perusjutut mettäkoiran koulutuksesta.
Nettilaikan jäsen

Poissa kakarinsuo

  • Länsilaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 637
  • Ihmeitä ei pidä odottaa, niitä pitää tehdä
    • kakarinsuo
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #48 : 13.10.10 - klo:21:56 »
Olen yksi, en tiedä onko muita 0 koiralla(länsilaika) astutuksen tehneitä hallituksen jäseniä. Suurin ja ainoa syy tähän on tuon uroksen kansalaisuus eli asustaa nyt Virossa ja syntynyt Venäjällä. Uroksella tulos villisialle, vanhemmilla ja esivanhemmilla mm. tulokset villisialle ja karhulle, esim. yksi jälkeläinen  koko Venäjän huippu niin karhulle kuin villisialle.
 Näitäkin yhdistelmiä pitää olla jotta rotuja viedään eteenpäin eikä pyöritä ympyrää. Katsotaan miten käy, mutta yksi narttu ainakin tulee omaan tarhaan.
Näissäkin  tapauksissa tuo ABC luokitus tai länsilaikojen pisteytys kertoo vain osa totuuden. Mutta parempi sekin kuin ei mitään.
Yleensäkin näissä arvioissa tulevasta on se koiran jalostus tai Helsingin pörssi, kaikilla on suunnilleen samat tiedot käytössä(joillain on lisäksi sisäpiirin tietoa), mutta pitää osata hakea ja tulkita oikein se ratkaiseva tieto.
Harri Mäkinen

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #49 : 14.10.10 - klo:07:55 »
Itse olen eniten huolissani siitä, että jopa järjestön hallituksen jäsenet pennuttavat 0 koirilla.
Tämä on erittäin huono esimerkki, koska hallitus nauttii jäsenien luottamuksesta.

Jos olet eniten huolissasi vain siitä, että järjestön hallituksen jäsenet pennuttavat 0 koirilla, mutta itse omistat KVA:n niin voithan asettua ehdokaksi seuraavaan hallitukseen ja antaa erittäin hyvän esimerkin omilla jalostuskriteereilla.
« Viimeksi muokattu: 14.10.10 - klo:07:57 kirjoittanut ivi »

Teeri

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #50 : 14.10.10 - klo:08:06 »
Joo, kyllä käyttöpuoli pitää aina olla ykkösasiana! Ihmettelen vain kuka hullu niitä huonoja koiria ostaa... Ja sitte jotku vielä puhuu ettei laikasta ole hirvikoiraksi siinä missä muista roduista.

Väittäisin että miltei joka ikisestä tulee hyvä haukkuja kun on edes melko hyvät suvut. Esim. jos edes toinen vanhempi on tosi hyvä pelikoira ite ja ominaisuuksien periyttäjäkin, niin silläkin jo pääsee alkuun. Mutta ei auta jos on 2 mva:ta ja puutteelliset riistaveret kummallaki.

Itsellä suurin syy siihen miksi otan seuraavan koiran nimenomaan itälaikasta on se, että siitä tulee kokemuksieni mukaan lähes 100 % varmuudella pelaava hirvikoira kun vain muistaa ottaa riistaverisestä suvusta ja isäntä osaa perusjutut mettäkoiran koulutuksesta.
minä en ainakaan tarkoittanut että ei olisi hirvikoiraksi. Ajattelin vaan ääneen miten pieni prosentti on josta tulee kva koira. Vielähän laikan hirvi jalostus on kesken ja sitä viedään hyvillä isännillä ja astutuksilla eteenpäin vauhdilla. enpä paljon varmaan ole väärässä jos sanoin että yleisin on että 1 uros kva koiraksi ja nartut "metsästys koiriksi". Riistavietin puute ei rotua vaivaa vaan monipuolisena koirana sen kiinnostus voi olla ihan missä tahansa. työskentely hirvelle ei tule muuttumaan ennen kuin nartut alkavat olla tuloksissa/määrässä lähellä uroksia. tämä juttu koskee vain hirveä, jonkun metsästyskaverin saantiin on suuret mahdollisuudet. vaikka rotua harrastetaan ja rodusta tykätään on minusta oltava realistinen ja myönnettävä että vielä on tehtävää hirven saralla. eihän nämä alkuperämaassaan hirvikoiria taida monesti olla vaan niillä pyydetään lähinnä turkiksia mutta voin olla väärässäkin.

ja sitten vielä sellainen kasvattaja joka uskoo että nyt tulee pentue joka toimii kuin junan vessa niin kannattaisi harkita että myykö pentuaan sellaiselle jolla ei koe innostusta. silloin ei tarvitse miettiä montakohan niitä valio koiria nyt pentueessa oli ja tuumailla että syy oli siinä että pentuetta ei kokeissa käytetty

mikä koira on laikojen paras periyttäjä narttu, siis hirven saralla ? montako kva koiraa/ pentueessa?
ehkä nyt vähän liioittelin mutta jos 3 kva pentueita alkaisi putkahdella niin hyvältä näyttäisi ja narttuja niissä kva koirissa mukana.

Enkä nyt kasvattajia syytä vaan kehitys on vielä vaiheessa!! ei ole sellaista seppää joka sanoo että tästäpäivästä lähtien niitä alkaa tulla :)
« Viimeksi muokattu: 14.10.10 - klo:08:26 kirjoittanut Teeri »

Poissa leo

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 384
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #51 : 14.10.10 - klo:08:39 »
Kirjain merkinnät A,B ei minulle kerro mitään. Käyttöpuolen osaan lukea koiran tiedoista ,sukulinjat , sukusiitosaste ja koe ja näyttelyt.  
Minä kaipaisin selkeää terveys tietoa. Mitkä on terveydelliset riskit yhdistelmässä?
Hyvä asia on, että koiran omistajat ilmoittavat perinnöllisistä sairauksista, koiria tuodaan Venäjältä, pelaavia narttuja yhä enemmän. Jalostus siltä osin on toiminut. Joskus on jalostettava "0" koiria. Jostain on aina lähdettävä.      

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #52 : 14.10.10 - klo:08:50 »
Minä kaipaisin selkeää terveys tietoa. Mitkä on terveydelliset riskit yhdistelmässä?
Periateessa kasvattaja on velvollinen ilmoittaa kaikki hänen tiedossa olevat riskit.
Ostajalla on oikeus varmistaa nämä tiedot ottamalla yhteyttä jalostusneuvojiin.
Ja vaikka yhdistelmälle ei ole haettu hyväksymistä niin silti jalostusneuvojat antavat tietoja.
Jos on suuri epilepsia-riski niin tiedon voi saada, mutta ei voi saada tietoa kuka on siinä suvussa sairas jos omistaja ei antanut siihen lupaa.
Eli jalostusneuvonta ei ole tarkoitettu ainoastaan kasvattajille, mutta myös pentujen ostajille.

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #53 : 14.10.10 - klo:09:42 »
Periateessa kasvattaja on velvollinen ilmoittaa kaikki hänen tiedossa olevat riskit.
Ostajalla on oikeus varmistaa nämä tiedot ottamalla yhteyttä jalostusneuvojiin.
Ja vaikka yhdistelmälle ei ole haettu hyväksymistä niin silti jalostusneuvojat antavat tietoja.
Jos on suuri epilepsia-riski niin tiedon voi saada, mutta ei voi saada tietoa kuka on siinä suvussa sairas jos omistaja ei antanut siihen lupaa.
Eli jalostusneuvonta ei ole tarkoitettu ainoastaan kasvattajille, mutta myös pentujen ostajille.

Koiralla ei ole "tietosuojaa" joten kaikki tiedot ovat julkisia.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

tees

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #54 : 14.10.10 - klo:12:49 »
En tarkoittanut tuota Mäkisen pentuetta, joka on mielestäni varmasti hyväksi rodulle.
Yhdistelmässä taitaa olla yksi Suomen kovatasoisimmista nartuista.
Voi1 hirvelle 2000-2010 on haukkunut kolme länsilaika narttua  ja Karh1 ei löydy koko rodusta.

tees

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #55 : 14.10.10 - klo:13:06 »
Jos olet eniten huolissasi vain siitä, että järjestön hallituksen jäsenet pennuttavat 0 koirilla, mutta itse omistat KVA:n niin voithan asettua ehdokaksi seuraavaan hallitukseen ja antaa erittäin hyvän esimerkin omilla jalostuskriteereilla.


Olen samaa mieltä kanssasi, että KVA koiran omistaminen olisi hyvä vaatimus hallitukseen ehdokkaaksi asettumiselle.

Poissa Jouni Allinen "Pelto-Jouni"

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1126
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #56 : 14.10.10 - klo:15:47 »
Lainaus
Olen samaa mieltä kanssasi, että KVA koiran omistaminen olisi hyvä vaatimus hallitukseen ehdokkaaksi asettumiselle.

Hieman raflaava heitto, mutta toisaalta ihan mielenkiintoista ajatella minkälaisia ihmisiä tällöin päätyisi hallitukseen ja miten se heijastuisi käytäntöön.
------------------------------------------
- Tavoitteena hyvä käyttökoira! -
------------------------------------------
http://allinen.suntuubi.com/

Kylmäkorpi

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #57 : 14.10.10 - klo:17:35 »
Kaikilla rahaa on, mutta harvalla hyvä koira! ;D

Poissa Lassilau

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 196
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #58 : 14.10.10 - klo:22:14 »
Se on justiisa näin,kylymäkorpi puhuu vähä mutta asiaa :)
Lisens to kil !!

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #59 : 14.10.10 - klo:22:25 »
Koiralla ei ole "tietosuojaa" joten kaikki tiedot ovat julkisia.
Sehän on erinomaista!
Ja jos näin on niin ehkä kannattaa aloitaa myös julkaista näitä tietoja lehdessä sekä järjestön sivuilla.

Olen samaa mieltä kanssasi, että KVA koiran omistaminen olisi hyvä vaatimus hallitukseen ehdokkaaksi asettumiselle.
Tää on sinun oma ehdotus.
Minulla tällaisia vaatimuksia ei ole, koska tiedän millaista on olla luottamustehtävissä ja kuinka paljon aikaa se vie. Mielestani hallituksen jäseniä ei voi arvostella heidän koirien tuloksilla vaan siillä mitä he tekevät ja ovat valmiina tekemään järjestön ja sen jäsenistön hyväksi; miten paljon aikaa ovat valmiina uhramaan  jne.
Itse olen ollut ja nytkin olen erillaisissa yhdistyksissä erillaisissa tehtävissä, yhdessä puheenjohtajanakin. Ja voin sanoa että se on kaikista epäkiitollisin tehtävä, koska aina löytyy epätyytyväisiä ja äänekkäitä kritisoijia, mutta kun pitää tehdä työtä yhdistyksen ja jäsenistön hyväksi niin nämä äänekkäät ovat kaikista hiljaisimpia... Usein koirillakin ei ole mitään tuloksia... Eli tavallisia kuolevaisia kuten hallituksen jäsenetkin...
Omasta puolesta olen luoppumassa näistä tehtävistä kaikissa yhdistyksissä kerrallaan. Ehkä silloin on enemmän aikaa koirillekin. Ja ehkä tuloksetkin alkaa tulla... :)