Kirjoittaja Aihe: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä  (Luettu 31211 kertaa)

tees

  • Vieras
Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« : 08.10.10 - klo:20:30 »
Olisiko mahdollista lisätä foorumille hyväksyttyjen yhdistelmien pentujen myyntimahdollisuus, vaikka pientä korvausta vastaan?

Täältä kuitenkin laikan ostamista harkitseva hakee tietoa ja yhteyksiä kasvattajiin.
Mielestäni jalostusohjelman mukaiset pennut voisi laittaa myyntiin foorumille, niin moni välttyisi ostamasta pelkillä myyntipuheilla. Tämä voisi ohjata kokemattomia ostajia parempiin valintoihin. Aika harva ensikoiran ostaja osaa katsoa koirien koetuloksia ym.

Esim. lukee laikasta, että sehän pelaa kaikelle ja käy foorumilla ihmettelemässä kertomuksia. Sitten löytyy myynti-ilmoitus siwan seinästä ja kasvattaja kehuu koiraa ym.
Osoittautuu rukkasnahaksi ja vaihtaa rotua, tai pahimmassa tapauksessa ottaa uuden pennun samalta kasvattajalta.

Renni

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #1 : 08.10.10 - klo:21:15 »
Ehdottomasti hyvä ehdotus.Tosi hyvä. Monestihan kasvattaja ja myyjä puhuu huuhaata. Koirat ei ole tehneetkään sitä mitä puhutaan.

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #2 : 08.10.10 - klo:21:28 »
No miten kaksi kaksoisvaliota sijoittuu astutuspalstalla. Parhaaseen B-luokkaan. Ne jotka ovat käyttäneet koirat tarkastuksessa (edes toisen yhdistelmästä) ovat parasta A-luokkaa ja toisella jonkinmoinen koetulos. Käyttökoetulokset ovat sivuseikka.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Burskutin

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1076
    • Kennel Huntersheart
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #3 : 08.10.10 - klo:21:31 »
....Joten tervetuloa tänne ihmeelliseen laikamaailmaan ostamaan terveitä? rukkasnahkoja... 8)

Renni

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #4 : 08.10.10 - klo:21:43 »
Tätä ei tarvihe ottaa ihan tosissaan sillä omistan vain harmaita. Mutta jos olisin ottamassa laikaa niin katsoisin erittäin tarkkaan ja tiheän seulan läpi pennutettuja narttuja. Niistä olen sen verran jo perillä että paras jalostuskeino olis ollut monesti ruuti tai koivuhalko.

Balaven

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #5 : 09.10.10 - klo:11:21 »
No miten kaksi kaksoisvaliota sijoittuu astutuspalstalla. Parhaaseen B-luokkaan. Ne jotka ovat käyttäneet koirat tarkastuksessa (edes toisen yhdistelmästä) ovat parasta A-luokkaa ja toisella jonkinmoinen koetulos. Käyttökoetulokset ovat sivuseikka.

Opettele lukemaan:
Lainaus
A: Molemmat koirat täyttävät jalostuksen tavoiteohjelman kriteerit käyttökoe- ja näyttelytulosten suhteen. Molemmilla vanhemmilla silmät tutkittu ja vähintään toisen lonkat kuvattu. Lonkkakuvaustuloksen tulee olla vähintään C tai parempi.

Pitäisi tuo muistaa kun itse on ollut päättämässä...


Käppyrä

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #6 : 09.10.10 - klo:12:08 »
Tapahtuipa tuossa muutama päivä sitten. Tapasin kaverin kauppareissulla ja siinä tarinoidessa hän kerto innostuneensa niin kovasti mettähommista että koiran ajatteli laittaa ja Laika oli haaveessa. Sanoi katsoneensa järjestönsivuja ja soittaneensakin muutamaan paikkaan. Kertoi sitten minulle kuinka kennelin "myyjätär" oli kovasti kehunut yhdistelmää ja että toinen koirista on  käyttövalio. Minä kiinnostuin sen verran että pyysin tiedot koirista ja ajankulukseni tutkimaan että mitä se kaveri on ostamassa. Kun olin tiedot löytänyt sainkin jo soittaa kaverille että on se käyttövalio muttei sellanen käyttövalio mitä sinä luulet. Kaveri hermostu ihan helvetisti ja sano että onko tämä tällasta kusetusta yleensä. Koira oli näitä niin sanottuja "narukoiria" ja sillä saralla valioitunut.
Kaveri ei ollut kuullukaan että tällasia valioita on olemassa ja ei voi kun nauraa näin jälkikäteen hänen ihmettelyä siitä että miksi niitä sitten siellä hirvikoirana myydään.. Kerroin hänelle että kyllä niitäkin tarvitaan ja ymmärsi sen kyllä sitten.

Mielestäni nämä lukuisat tittelit (mejät,j-kva, tupu,hupu,lupu) sekoittavat uusia koiran pennun ottajia siinä määrin että olisi paikallaan juuri Teesin kaltainen ehdotus.

Myös nämä tittelit tulisi erotella myyntipalstalla niin että noviiskin tajuaa mitä ne tarkoittavat.

Tällä tekstillä en arvostele kyseisiä titteleitä ja tittelin omistavia koiria. Kaikille on kyllä tilaa ja varmasti näidenkin titteleiden omistavat koirat hirviä haukkuu..



Mitä tuohon jalostus keskusteluun tulee niin ihmettelen vaan että kun jotain kehitetään tai uutta yritetään tehdä niin aina ne samat henkilöt ärisee ja valittaa jotka ei ole paikalla kun päätöksiä tehdään. Itse ei saada mitään aikaan ja sitten muiden yritykset torpataan järjestelmällisesti.

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #7 : 09.10.10 - klo:13:48 »
Opettele lukemaan:
Pitäisi tuo muistaa kun itse on ollut päättämässä...




Palstalla oleva yksi B-hyväksyntä se rassaa porukoita, että miten sen on voinut saada (ko. yhdistelmässä kun toisella ei ole kuin näyttelytuloksia)?

B: Molemmat koirat ovat jalostuksen tavoiteohjelman mukaisia ulkomuodon suhteen ja molemmilla tavoiteohjelmassa vaadittu käyttökoetulos mutta eivät täytä luokan A terveystutkimusvaatimuksia. Tai toisella vanhemmista tavoiteohjelmassa vaadittu käyttökoetulos ja toisella silmät tutkittu tai lonkkakuvattu. Lonkkakuvaustuloksen tulee olla vähintään C tai parempi.


Selitä sinä Jari kun olit kanssani ohjetta tekemässä.

Mielestäni ohjetta tehtäessä asiat käytiin lävitse riittävän selkeästi. En vain ymmärrä että ohjeen tulkinta on tullut näin hankalaksi.

« Viimeksi muokattu: 09.10.10 - klo:13:54 kirjoittanut Jarmo_P »
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Balaven

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #8 : 09.10.10 - klo:14:43 »

Palstalla oleva yksi B-hyväksyntä se rassaa porukoita, että miten sen on voinut saada (ko. yhdistelmässä kun toisella ei ole kuin näyttelytuloksia)?

B: Molemmat koirat ovat jalostuksen tavoiteohjelman mukaisia ulkomuodon suhteen ja molemmilla tavoiteohjelmassa vaadittu käyttökoetulos mutta eivät täytä luokan A terveystutkimusvaatimuksia. Tai toisella vanhemmista tavoiteohjelmassa vaadittu käyttökoetulos ja toisella silmät tutkittu tai lonkkakuvattu. Lonkkakuvaustuloksen tulee olla vähintään C tai parempi.


Selitä sinä Jari kun olit kanssani ohjetta tekemässä.

Mielestäni ohjetta tehtäessä asiat käytiin lävitse riittävän selkeästi. En vain ymmärrä että ohjeen tulkinta on tullut näin hankalaksi.



Kerrotko missä sanotaan että kyseessä pitää olla eri koira?Ja toiseksi,laadi sellainen sanamuoto ettei mitään epäselvää voi jäädä mihinkään kohtaan.Laita jaoston palstalle ja sitten jaoston hyväksynnän jälkeen ylläpidon kautta astutussivuille.

Seuraaville jalostusneuvojille olisi hyvä olla tarkat ohjeet ettei vastaavanlaisia katastrofeja pääse syntymään.Varsinkin kun taitavat joutua aloittamaan aika kylmiltään...

unjan

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #9 : 09.10.10 - klo:15:07 »
Tämä lause tarkoittaa suomen kielellä, että on kyse kahdesta eri koirasta!   
"Tai toisella vanhemmista tavoiteohjelmassa vaadittu käyttökoetulos ja toisella silmät tutkittu tai lonkkakuvattu." :)

Poissa Burskutin

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 1076
    • Kennel Huntersheart
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #10 : 09.10.10 - klo:17:16 »
Aivan! Unjan on tässä oikeassa! Näin on sen muutkin ymmärtäneet!!

Käppyrä: Jos tarkoitat minun yhdistelmää niin yhtään tällaista soittoa EI OLE minulle tullut! Jos on niin voit laittaa nimen yvnä. Seulon ostajat todella tarkkaan enkä tällaisille aloittelijoille myy pentua. Taitaa Käppyrä nyt puhua puuta heinää....

Käppyrä

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #11 : 09.10.10 - klo:18:27 »
En minä lähde täällä yksitäistä kasvattajaa mollaamaan joten pidän tiedon itselläni. Jätän tällaiset julkiset kateudet ja mollaamiset niille jotka niitä täällä harrastaa..
Minä en tuota tekstiä kirjoittanut sen takia että jonkun pitää siitä herne vetää nokkaan vaan ihan keskustelun herättämiseksi kuinka saataisiin kehitystä aikaan. Kun lukee tämän ketjun ensimmäisen viestin ymmärtää miksi kirjoitin tänne tuon edelisen viestini.


Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #12 : 09.10.10 - klo:19:05 »
Sitäpä haluankin tietää kumpaa ohjeen kirjoittajat tarkoittivat?  Itse olen kyllä siinä tulkinnassa että ensiksi on koira jolla on käyttökoetulos (esim. uros) jonka jälkeen toisella siis nartulla tulee olla lonka tai silmätutkimukset suoritettu.

Toisaalta reilusti yli keskiarvon oleva ss-aste pitäisi jo estää B-hyväksynnän.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

tees

  • Vieras
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #13 : 09.10.10 - klo:19:24 »
Jos sellainen myyntipalsta tulisi foorumille, voisi siihen palstan yläreunaan laittaa ns. pennunostajan oppaan missä selitettäisiin eri koetulokset ja näyttelykäynnit. On nimittäin mahdollista, että koira on saavuttanut Voi1 tuloksen vasta yli kahdenkymmenen koekäynnin jälkeen. Itse saattaisin välttää ottamasta pentua sellaisesta yhdistelmästä, vaikka kaikki näyttää hyvältä pisteissä ym.

Poissa Nikita

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 552
  • Nikita 8,5 kk ja se ensimmäinen...
    • Nikitan sivut
Vs: Pentujen myynti hyväksitystä yhdistelmistä
« Vastaus #14 : 09.10.10 - klo:20:51 »
Sitäpä haluankin tietää kumpaa ohjeen kirjoittajat tarkoittivat?  Itse olen kyllä siinä tulkinnassa että ensiksi on koira jolla on käyttökoetulos (esim. uros) jonka jälkeen toisella siis nartulla tulee olla lonka tai silmätutkimukset suoritettu.

Toisaalta reilusti yli keskiarvon oleva ss-aste pitäisi jo estää B-hyväksynnän.
tämähän päätettiin silloin kokouksessa ja jo silloin oli puhetta että tätä tulkitaan siten, että ei ole väliä kummalla koiralla se terveystulos on. Se vain taisi mennä pöytäkirjanpitäjältä sivu korvien. Sinäkin olit ohjeita tekemässä ihan yhtä paljon kuin me muut.