Kirjoittaja Aihe: Missä karhut luuraa?  (Luettu 22604 kertaa)

Teeri

• Vieras
Missä karhut luuraa?
« : 06.04.10 - klo:11:57 »
Olen tässä ajellut urakalla ja autonkin kerran särkenyt mutta karhut ei lähde näköjään millään liikkeelle. Eivät taida haluta sohjossa kyntää vaan pyörivät pesiensä kupeilla. Mukava olisi vähän hihnassa jälkiä haistattaa, nallea häiritsemättä tietenkin. Mites muualla on jälkiä näkynyt?

Poissa junttieinari

• Jäsen
  • *
Vs: Missä karhut luuraa?
« Vastaus #1 : 06.04.10 - klo:12:45 »
Ei ole täällä p-pohjanmaan eteläosassa vielä näkynyt. Eipä noita joka kevät näykään, kun lumet sulaa ja karhut osaa käyttää pälvipaikkoja liikkuessaan.

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 06.04.10 - klo:12:47 »
Onhan noita jolkutellut tuolla itärajalla vähän jokaisessa kylässä ;).
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Teeri

• Vieras
« Vastaus #3 : 06.04.10 - klo:13:02 »
Ei vielä ainakaan meidän mailla. Mulla kyllä hajosi auto eilen mutta tänä iltana taas kierrokset jatkuu. Minun tuurilla ne on eilen lähtenyt liikkeelle ja  murros kappaleina  :D

Renni

• Vieras
« Vastaus #4 : 07.04.10 - klo:09:10 »
Onhan tuo 19 senttinen tuossa tallustellut puron varressa edestakaisin. Raipekin tiesi tuulen alla mikä siellä on. ;)

vostozno

• Vieras
« Vastaus #5 : 07.04.10 - klo:20:06 »
Salla - Savukoski akselilla ainakin kolme karhua noussut liikeelle. Pysysivät vaan hengissä syksyyn.

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #6 : 07.04.10 - klo:23:12 »
Selvitä alueen metsähallituksen erävalvoja ja sille tieto kun näkee missä on karhu liikkunut. On varmasti kiitollinen tiedoista. On myös yhteistyössä varsinaisten poliisien kanssa ja vaihtaa tiedot varmasti niillekin. Kuitenkin partioivat ja jahtaavat salametsästäjiä, niin tällä tavalla saa hommaa tehokkaammaksi, kun tietävät mihin suuntaan valvontaretkiä olisi kulloinkin tehtävä.
Nettilaikan jäsen

Teeri

• Vieras
« Vastaus #7 : 08.04.10 - klo:08:38 »
En tiedä mikä siellä tapana mutta ei me niitä ainakaan ammuta. Antaa nallejen kuljeskella. Vähän jos käy jälkiä koiralle haistattamassa (hihnassa) karhua häiritsemättä niin siinä ei mitään laitonta. Yritetään metsästää sitten syksyllä ja ei niitä taideta ikinä saada silloinkaan. Jälkiä ei meidän teillä kesällä näy ja lankoja ei saa viritellä sekä peltojakaan ei ole. Ne on tuollaisia "metsä" karhuja joilta nahkaa ei ihan helpolla saa tai hyvä jos edes vähän vihiä saa niistä viikon aikaan. Eikä meillä ole mitään jahti porukkaakaan vaan jokainen etsii mistä etsii, yksin tai tuttujen kanssa.

« Viimeksi muokattu: 08.04.10 - klo:08:43 kirjoittanut Teeri »

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #8 : 08.04.10 - klo:13:06 »
Meillä päin mitä olen nähnyt karhun jälkiä kelkkakelien aikaan niin joka ikinen kerta on ollut kelkan jäljet perässä. Siksipä niitä ei taho jäädäkään luvalliselle metsästykselle. Olen sataprosenttisen varma että niitä ammutaan täällä enemmän kelkkojen avulla luvatta kuin luvallisesti metsästämällä. Kuuluu olevan salla-savukoski alueella sama meininki ainakin lehtijuttujen perusteella.
« Viimeksi muokattu: 08.04.10 - klo:13:09 kirjoittanut Juha »
Nettilaikan jäsen

vostozno

• Vieras
« Vastaus #9 : 08.04.10 - klo:20:29 »
Eipä tuolta Koillis-Kairastakaan taho löytyä keväällä puolta päivää vanhoja jälkiä, joita ei ole kelkoilla seurattu. Eikä asialla ole pelkästään poromiehet, vaan alueella pitkät perinteet luvattomasta ja luvallisesta kevätpyynnistä. Kelkkakelit kun loppuu niin sitten alkaa metsiin ilmestymään häkkejä ja jopa rautoja.

Erätarkastaja, rajavartiosto ja poliisi on tietoinen noista kolmesta havainnosta. Joka keväinen kuurupiilo virkamiesten ja salapyytäjien välillä kiihtyy kohti vappua. Toivottavasti raja saa kopterinsa mahdollisimman monesti ilmaan tälle keväälle.

Poissa Klaus Häkli "Klasu"

• Jäsen
  • *
« Vastaus #10 : 08.04.10 - klo:20:42 »
Monetko jälkiparit olet Juha nähnyt niillä selkosilla? Kirjoituksesta jää sellainen kuva että niitä jälkipareja on melko useasti. Jos vain 1 tai 2 niin anna olla tai ala itse riistakytäksi. Paskapuhetta tuollainen että kelkkojen avulla tapettais enemmän kuin normaali pyynnissä. Eihän se ole kiellettyä seurata kelkalla jälkeä mutta eläimen ajattaminen on kiellettyä. Jos sulla on oikeesti noin varmaa eli 100% tietoa niin mikset sitten "polta" poikia. Kyttäämisestä ja polttamisesta se Karpelakin tykkää ja varmaan se sullekkin jonkun renikan rintaan iskis ja oikeen kunniakirjan raameissa ojentais.
Kukaan meistä ei ole pyhimys vaikka niin joskus joku luulee ja jokainen vastaa itse teoistaan joten lopetetaanko tällaisten huuhaajuttujen viljely tällä palstalla. Tällaisten asioiden vatvominen vaan kääntää suuren yleisön katseet meihin laillisiin metsästäjiin jotka joutuu sitten kärsimään syyttäsuotta. Jos toisten tekemisiä ei kestä katsella niin laittaa pikkusimmut kiinni. Jokainen aikuinen vastaa teoistaan itse.
Laika - metsästäjille jotka kulkevat omia polkujaan

Ranta

• Vieras
« Vastaus #11 : 08.04.10 - klo:21:12 »
Klasu kirjottaa vähän mutta asiaa!

Poissa yeti

• Jäsen
  • *
« Vastaus #12 : 08.04.10 - klo:21:23 »
enemmän kuin asiaa.. itkeminen kannattaa juha lopettaa täällä palstoilla ja siirtyä ihan muihin hommiin vaikka tiedätkin kaikesta kaiken... hah hah haaa

esukka

• Vieras
« Vastaus #13 : 09.04.10 - klo:12:22 »
Lunta on vielä paljon ei siellä ryve karhukaan!Pienellä alueella liikkuvat,hankikantoa oottelevat.

JohnDoe

• Vieras
« Vastaus #14 : 09.04.10 - klo:15:38 »
Paljon on ollut puhetta, että ihmiset ilmoittaisivat havainnostaan petovastaavalle. Alkaa olla jo niin jokapäiväistä kauraa nuo karhunjäljet ettei niistä viitsi aina edes ilmoittaa. Ala-Keiteleen alueella kuitenkin on 3 havaintoa, ainakin Mäkikylän alueella on pääsiäisen aikaan yksi seuraillut hirven jälkiä, painunut kuitenkin takaisin korpeen. Suolahti-Sumiainen alueella asustaa muutama karhu, mutta havainnoista ei paljon huudella.