Äänestys

Pitäisikö tehdä uusia taippareita laikoille?

Ehdottomasti taipparit
23 (60.5%)
Ei niistä haittaakaan olisi rodulle
8 (21.1%)
En osaa päättää
1 (2.6%)
Saattaisi haitata rotuja
1 (2.6%)
Ei missään nimessä,voisivat jopa haitata rotua
5 (13.2%)

Äänestäjiä yhteensä: 37

Kirjoittaja Aihe: Mitä mieltä uusista taippareista?  (Luettu 9432 kertaa)

Teeri

• Vieras
Mitä mieltä uusista taippareista?
« : 31.03.10 - klo:09:42 »
Nyt kysymys laika ihmisille. Elikkä mitä mieltä olet tuollaisista taippareista Ilvekselle,näädälle ja vaikkapa luonnon possulle. Noista on ollu puhetta itäsiperianlaikafoorumilla Hirven käsittely osiossa. Katsotaan mitä kanssa vastaa. Tykkääkö vai eikö tykkää.

Poissa Henna Koljonen

• Jäsen
  • *
  • Näyttelyvastaava
Vs: Mitä mieltä uusista taippareista?
« Vastaus #1 : 31.03.10 - klo:10:30 »
Olen ehdottomasti taippareiden kannalla. Mutta ollaanko nyt ajamassa tappareista virallisia kennelliiton kokeita vai vaan epävirallisia laikajärjestön juttuja? Itse kannatan epävirallista, ainakin aluksi. Eivät pääsisi vaikuttamaan jalostukseen liiaksi, kun valioituminen esim näätä-taipparilla ei olisi mahdollista. Sitten ajan kanssa voitaisiin asiaa katsella uudestaan virallistamisen suhteen.

Se kuka väittää, että koira on riistaveretön jos hirvikokeissa ei pärjää, ei kyllä ollut nähnyt meidän edesmennyttä länkkäriä villisikaa haukkumassa. Ei ollut kyllä minun silmiini puhettakaan etteikö olisi se riista kiinnostanut. Kyllähän se hirveäkin haukkui, mutta se sama palo siitä hommasta puuttui. Tutina oli minulla, että se olis voinut karhuakin haukkua mutta sitä kokeilua en kerennyt tehdä.
~Lslu FI JVA Dimir~
~Lslu Ayan~

Teeri

• Vieras
« Vastaus #2 : 31.03.10 - klo:10:33 »
Minun ajatus oli ainakin että epävirallisia mutta tulokset voi julkistaa järjestön sivulla ja toimesta. Mitä niillä muuten tekee. Itse katselisin niitä ja tuumailisin että katsos löytyy hirvi kva titteli ja vaikkapa karhuakin sekä pirulaisella on vielä bonuksena ilves ja näätä 2 diplomit. tuostahan minä otan koiran :)

Poissa junttieinari

• Jäsen
  • *
« Vastaus #3 : 31.03.10 - klo:10:38 »
Just niin. Ei niistä valioarvoja pitäisi jakaa, mutta olisipa asia paperilla. Jos jotakin muun riistan diplomit haittaa, voi ottaa vain puhtaasti hirveä haukkuvien vanhempien pennun.
Voisihan se toimia niinkin päin, että jos haluaa puhtaan karhunhaukkujan, varmasti toivoo muun riistan unohtuvan.

heikkir

• Vieras
« Vastaus #4 : 31.03.10 - klo:11:14 »
Itälaikan jalostusohjelmaan olisi varmaan syytä ottaa jämerämpi kannanotto, selkeämmät konkreettiset toimintaohjeet, selkeämpi riskinarviointi,  ja selkeämpi näkemys siitä miten laikan alkuperäiset ominaisuudet: hirvenkäsittelytaidot, tarkoituksenmukainen yhteistyökyky ja monipuolisuus saadaan paremmin turvattua ja jopa kehitettyä.

Nykyisessä jalostusohjelmassa mainitaan laikan riistalajivalikoimassa hirvi, karhu, ilves, turkisriista, metsäkanalinnut ja vesilinnut ja nämä kaikki on varmaan syytä pitää valikoimassa mukana ja niiden käyttökokeita jatkaa ja kehittää.

Ja jos jotain uusia käyttökokeita miettii, niin possukoe voisi olla yksi, Sillä vaikka tämä talvi olikin kylmin moniin vuosiin, niin taitaa kuitenkin yleissuunta olla kohti vähäroutaisia talvia ja sitä myötä kohti possukannan leviämistä. Ruotsissahan niitä alkaa olla jo aika mukavasti.
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo:12:31 kirjoittanut heikkir »

Teeri

• Vieras
« Vastaus #5 : 31.03.10 - klo:11:57 »
Jos äänestyksen viesti on positiivinen taippareille niin voisin tehdä hallitukselle ehdotuksen taippari sääntö porukan kokoamisesta tai jotain vastaavaa. Koottaisiin porukka asiasta kiinnostuneista. Ei välttämättä halllituksesta ja jaostosta kun hommia on varmaan muutenkin. Porukka tekisi ehdotuksen hallituksen hyväksyttäväksi. Jos sellainen porukka tulisi niin siitä kävisi jo ilmi että asia voisi mennä joskus läpikin ja työ ei olisi turhaa. Ei ne säännötkään ihan hötkyilemällä hyväksi tule ja ne voisi olla aluksi esim. ilvekselle ja näädälle. Sitten katsottaisi jatkoa ja aika kova homma olisi paukauttaa säännöt heti älyttömällä määrälle lajeja.
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo:11:59 kirjoittanut Teeri »

Poissa junttieinari

• Jäsen
  • *
« Vastaus #6 : 31.03.10 - klo:12:35 »
Se pitäis ensin selvittää, missä vaiheessa se Norjan sääntömalli on menossa. Ja ne vanhat venäläiset säännöt. Jos ne on hyviä, turha kai uusia keksiä. Kyllä kai kokeet jonkin verran virallisiakin voisi olla, mutta annetaan valiot olla entisellään. Siksi varmaan Järjestöllä ja kai Kennelliitollakin on sanansa sanottavana

Se on varmaa, että monien mielestä tuo on puuhastelua niinkuin mejät sun muutkin, mutta ainakin jalostusohjelmassa ja lajiesittelyissä moniriistaisuutta painotetaan. Miksi sitä ei sitten saisi kokein osoittaa?

Teeri

• Vieras
« Vastaus #7 : 31.03.10 - klo:12:49 »
kyselen tietääkö kukaan venäjän säännöt. Toivottavasti ne norjalaiset ei tuumi niitä seuraavaa 20 vuotta. Lisäys:pyysin kauniisti erästä järjestön venäjä asiantuntiaa kyselemään heidän säänöt. Toivottavasti saadaan ne verrokiksi
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo:12:58 kirjoittanut Teeri »

telindfo

• Vieras
« Vastaus #8 : 31.03.10 - klo:13:43 »
Lainaus
Olen ehdottomasti taippareiden kannalla. Mutta ollaanko nyt ajamassa tappareista virallisia kennelliiton kokeita vai vaan epävirallisia laikajärjestön juttuja? Itse kannatan epävirallista, ainakin aluksi. Eivät pääsisi vaikuttamaan jalostukseen liiaksi, kun valioituminen esim näätä-taipparilla ei olisi mahdollista. Sitten ajan kanssa voitaisiin asiaa katsella uudestaan virallistamisen suhteen.

Anorakki metsästäjä on Ehdottomasti samaa mieltä

AnLa

• Vieras
« Vastaus #9 : 31.03.10 - klo:20:34 »
Ja se joka väittää että joulupukin nuttu on punainen on kans väärässä. Meillä kävi kerran sellainen jolla oli valkoinen nuttu.
Monesti käy niin että aika kultaa muistot, ja jo edesmenneet koirat haukkuu yleensä haudan takaa ne parhaimmat haukkunsa.

Itse olen ehdottomasti tällaisia taippareita vastaan. Turhaa hommata pelaamattomille koirille tällaisia oravataippareita. Minun mielestäni tällä hetkellä olevat hirvi, lintu ja karhu koe riitävät todistamaan kyllä koiran riistaverisyyden.

Poissa yeti

• Jäsen
  • *
« Vastaus #10 : 31.03.10 - klo:22:08 »
ilman muuta taipparit hakuseen! ilves ja sika muun suurriistan ohella olisi jopa tärkeää tihentyvien ilves ja sika kantojen vuoksi. venäjän sääntöjäkin löytyy varmasti repullinen allekirjoittaneelta ja eräältä AP:lta. mutta toimikunnalla jo varmasti hyvä sääntömalli (näin unta niistä) eli odottellaan kieli pitkällä eikä hämmennetä kerralla liikaa..

Teeri

• Vieras
« Vastaus #11 : 31.03.10 - klo:22:51 »
tarpeeksi kun jankuttaa niin hyvä tulee ja ehkäpä jutuissa voi olla jotain järkeä jota voi ottaa suunnitelmissa huomioon. Aikaa keksimiseen on ollu ja on vieläkin eli antaapa toimikunnan miettiä ja hyvä kun hommat on etenemässä.ei tarvitse itse niitä keksiä ja pientä aivokapasiteettiaan rasittaa :) tsemppiä vaan sinne
« Viimeksi muokattu: 31.03.10 - klo:22:58 kirjoittanut Teeri »

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #12 : 01.04.10 - klo:07:35 »
Itänaapurissa on menty vielä pitemmälle sillä siellä valmistellaan laikoille sopulidiplomia.

Lainaus tutkija Rokkaisen artikkelista:

"Tämä johtuu pitkälti siitä että venäjän soopelikanta on mennyt lähes sukupuuttoon ja sitä ollaan rauhoittamassa. Siitä kiitos laikojen. Uudeksi riistalajiksi soveltuu venäjän tuntra-alueilla asusteleva sopuli sillä sehän on yksi soopelin alalajesta ja sen turkkin rakenne ja väri muituttavat hyvin pitkälti toisiaan. (Täytyy muistaa että venäjällä soopeli on hyvin arvokas riistalaji.)

Kautta historian venäjällä laikaahan käytetään pääsääntöisesti soopelimetsästykseen sen viisauden sekä tarkan kuulon, hajuaistin ja lähihakuisuuden vuoksi. Nämä samat ominaisuudet soveltuvat erinomaisesti sopulimetsästykseen. Näin saataisiin laikojen pitkät soopelimetsästysperinteet jatkumaan kylläkin hiukan eri riistalajin kautta. Venäläisen laikaharrastajat (metsästäjä uskovat että diplomi saadaan vielä tänä vuonna hyväksyttyä FRCK:ssa (sama järjetö kuin meillä SKL) ja ensimmäiset arvokkaat sopulidiplomin omaavat laikat jo loppuvuodesta."

Saas nähdä kuinka käy ja saadaanko siitä lisättyä joitanin osa-alueita suomenkin uusiin kokeisiin.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Henna Koljonen

• Jäsen
  • *
  • Näyttelyvastaava
« Vastaus #13 : 01.04.10 - klo:08:26 »
Ja se joka väittää että joulupukin nuttu on punainen on kans väärässä. Meillä kävi kerran sellainen jolla oli valkoinen nuttu.
Monesti käy niin että aika kultaa muistot, ja jo edesmenneet koirat haukkuu yleensä haudan takaa ne parhaimmat haukkunsa.

Itse olen ehdottomasti tällaisia taippareita vastaan. Turhaa hommata pelaamattomille koirille tällaisia oravataippareita. Minun mielestäni tällä hetkellä olevat hirvi, lintu ja karhu koe riitävät todistamaan kyllä koiran riistaverisyyden.

Ei ole kohteliasta puhua kuolleista pahaa, joten eihän sitä muutakaan voi kun kehua :)

Ja jos taippareista puhutaan, niin miksi vetää juuri se orava nyt tähän keskusteluun kun ei siitä ole kukaan muukaan aikaisemmin puhunut. Turhaa provosointia. Siinä olen samaa mieltä, että periaatteessa nuo kolme koemuotoa riittävät virallisiksi kokeiksi. Jokaisessa vaaditaan koiralta vähän erilaista toimintaa ja haukkumistyyliä. Mutta karhutaipparin hankkiminen on varmasti vaikeaa sellaisille, joilla ei karhuja omilla alueillaan ole. Tällöin esim ilves taippari voisi ajaa vähän samaa asiaa. Niitä kissoja kun löytyy vaikka Espoon lähiöistä. Ja villisikakin on sellainen elukka, että sen kanssa koiralla saa olla aika omat kujeensa.

Nämä nyt ovat vain tällaisia omia tuttinoita, en voi väyttää olevani mikään kova mehtämies (vielä). Ehkä jos useamman syksyn jaksaa siellä hirvimettällä muniamyöten suossa rämpiä, niin ne munatkin siitä kasvais (parisuhde voisi kyllä kärsiä) :P
~Lslu FI JVA Dimir~
~Lslu Ayan~

O_K

• Vieras
« Vastaus #14 : 01.04.10 - klo:09:52 »
Ei uusista taippareista varmasti haittaakaan olisi, joskin jalostukseen saavutettu hyöty ei saata olla kummoinen. Nimittäin, jos jollakin on hyvä ilves- tai näätäkoira, niin sen tietävät seutukunnalla muutkin kuin omistaja. Varsinkin ilveksen osalta maine kiirii ja kutsuja jahteihin tulee pelaavan koiran omistajalle. Laskee sitten helmikuun lopussa nahat niin siinä sitä on taipparia kylliksi  ;)

Nykyisen karhutaipparin kun koira suorittaa niin varmasti pelaa myös ilvekselle sekä pienpedoille, mikäli niitä haluaa pyytää. Toisinpäin homma ei toimikaan, eli ilvekselle pelaava koira ei välttämättä pelaa karhulle.

Hirvikoe puolestaan paloittelee metsäpäivän eri osa-alueisiin, joista jokainen voi tehdä päätelmiä koiran toiminnasta esim. haku, haukkutiheys, yhteistyö, sitkeys jne. ja tehdä jalostusvalinnat niiden tietojen pohjalta omien mieltymysten mukaan.

Lintukoe puolestaan kertoo mitkä koirat ovat kiinnostuneita pienriistasta.

Eli väitän, että koira jolla on karhutaippari, hirveltä Voi1 ja linnulta Avo3 tulos, pystyy työskentelemään kaikella riistalla jota Suomesta löytyy ilman kummoista opetusta. Näin ollen ilves/näätä taipparit eivät tuo jalostuksen kannalta uutta tietoa, mutta ainahan koirien kanssa on mukava puuhastella oli sitten kyseessä uusi tai vanha taippari.