Kun Jouni ilmoitti hyvissä ajoin, ettei jatka jaoston vetäjänä, niin ei yhtään halukasta vetäjäksi ilmaantunut tai ketään ehdotettu.
Kittilässä olin olin ainoa itälaikojen edustaja paikalla hallituksen kokouksessa, jossa minulle "kaadettiin " itälaikajaoston vetäjän etsiminen. Ketään ei ollut tarjolla, jonka jälkeen itse päätin ruveta vetämään jaostoa ja koota siihen jäsenet, päätin siinä vaiheessa, ettei se ole ainakaan niin suuri kuin edellinen.
Tässä on oikeastaan asian ydin, koska samalla tavalla kävi pari vuotta sitten Nummi-Pusulassa. Jaoston kokoamisvastuu tuli tuolloin yllättäen ja käytännössä lopputulema yleensä on se, että kokoajasta tulee myös vetäjä. Toisin sanoen, tilanna on yleensä se, että joku hallituksen varsinainen- tai varajäsen, joka mielletään itälaikaihmiseksi, saa järjestäytymiskokouksessa vastuun kasata jaoston. Mielenkiintoista on se, että sen enempää kokousväki kuin tuleva vetäjä itse, ei voi tätä tietää varsinaisessa kokouksessa.
Tätä problematiikkaa yritin tuoda esille myös Kittilässä, jossa sitä ei kuitenkaan pidetty ongelmana. Todettiin, että järjestän toimintamallia ei ole syytä muuttaa, koska veluilla ja länkkäreillä homma toimii nykyiselläänkin.(!?) Tosiasia kuitenkin on, itäiset ihmiset muodostaa ylivoimaisesti suurimman osan koko järjestön jäsenmäärästä ja mikäli määrältään suurimman rodun osalla homma ei syystä tai toisesta toimi, tulisi asiaa pohtia laajemmin HALLITUKSEN toimesta. Hallituksen toimesta siksi, koska heillä on valta ja velvollisuus tehdä asian eteen jotain mikäli järjestössä on jotain kehitettävää tai ongelmia.
Käsittääkseni joskus menneisyydessä jaostot perustettiin siksi, että hallitus (lue: järjestön asioiden hoito) ja jaostojen (lue: rotujen asioiden hoito) eriytettäisiin selkeästi. En ole ollut mukana tuolloin toiminnassa, mutta ehkä ne silloin olivatkin eriytettyjä. Nykyisin kuitenkin raja on melko häilyvä. Tottakai kaikki asiat voidaan ohittaa olan kohautuksella, mutta kyllä on oikeasti huolestuttavaa, että jaoston vetäjä jo nyt toteaa, että 11 kuukauden päästä paikka on jälleen auki. Millaisia päätöksiä voidaan pitkällä aikavälilä tehdä jos jo etukäteen nostetaan kädet pystyyn?
Periaatteessa kyllä ymmärrän Paulia, että loan heitossa on oltava joku raja. Vastaavasti kuitenkin pitäisi tiedostaa se tosiasia, että kaikkien mielestä asiat eivät ole järjestössä parhaalla mahdollisella tolalla.
Edelleen olen sitä mieltä, että tavalla tai toisella jaostojen (ainakin itäisten) vetäjät tulisi valita jäsenistön toimesta. Tällöin eri ehdokkaat esittelisivat oman muutaman vuoden JTO:nsa jonka puolesta jäsenistö äänestäisi. Nyt äänestetään liikaa ilman, että edes tiedetään mitä äänestetään. Sama kaava toistuu niin puheenjohtajan kuin hallitusten jäseniä valittaessa.
Onkin erittäin mielenkiintoista nähdä se reaktio, jonka hallitus tästä Paulin ilmoituksesta tekee. Voihan tietenkin myös käydä niin, että nykyinen PJ antaa asioiden edetä omalla painollaan, koska on joka tapauksessa jäämässä toiminnasta sivuun vuoden kuluttua. Selvää kuitenkin lienee se, että joko nyt tai vuoden päästä on positiivisessä mielessä jonkinlaisen "suursiivouksen" aika.