Kirjoittaja Aihe: Ruokaa ennen liikuntaa?  (Luettu 7916 kertaa)

muskyhunter

  • Vieras
Ruokaa ennen liikuntaa?
« : 24.02.10 - klo:12:33 »
Valistakaapa taas viisaammat tyhmempää. :)

Voiko koiralle antaa ruokaa ennen kovaa urheilusuoritusta? Esim kunnon pyörä/hiihtolenkki tai metsälle menoa?!
Jos antaa niin onko olemassa suolikiertymän tms vaaraa? Miten olette itse antaneet ruokaa?

Laikapoika

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #1 : 24.02.10 - klo:12:54 »
Ei ruokaa ennen liikuntaa, paras "teho" saavutetaan muistaakseni n. 7h ruokinnan jälkeen(ei koske luita).
Suolikiertymän vaara on ruokinnan jälkeisellä liikunnalla.

muskyhunter

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #2 : 24.02.10 - klo:12:56 »
Kiitos. Tuon halusinkin tietää  :D

Teeri

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #3 : 24.02.10 - klo:13:32 »
Jotkut suosii 12 tuntia että suolisto kerkeää jo vähän tyhjemään eli tortut tiputettu. mutta ei kai niin hifistelyä ole. 7-12 tuntia niin eiköhän hyvä ole.

kovan suorituksen jälkeen en anna n. 3 tuntiin mitään raskasta. Ei sesse nälkään kuole ja suolisto ei kierry.

Kuumimpaan jahti aikaan en antaisi luita. Veltostuttaa koiraa. Sitä se Pekkakin tuossa tuumaili
« Viimeksi muokattu: 24.02.10 - klo:13:35 kirjoittanut Teeri »

muskyhunter

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #4 : 24.02.10 - klo:13:45 »
Kiitos taas. Tässä aloin juuri miettimäänkin, että kuinka pian suorituksen jälkeen koiralle voi antaa ruokaa, mutta vastaus tulikin jo ennenkuin ehdin edes kysymään  ;D

Poissa Jarmo_P

  • Itälaikajaosto
  • Jäsen
  • ***
  • Viestejä: 2768
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #5 : 24.02.10 - klo:14:50 »
Itse anna kyllä metsäänlähtiessäkin jonkin verran ruokaa. Karhunmetsästyksen aikaan joutuu antaa ruokaa useampaan otteeseen kun ilta- ja aamulenkin väli on vain muutama tunti. Silloin olen antanut myös palautusjuomiakin jotta paukut riittäis.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Teeri

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #6 : 24.02.10 - klo:14:56 »
joidenkin olen nähnyt antavan kovan työn välillä tai jälkeen pikkaisen suklaata. tiedän että ei suositella suurina määrinä koiralle mutta hitunen antaa nopeasti paukkuja ja ei täytä "pötsiä". huom. ei kannata syöttää levy tolkulla  ;D vaan puhutaan paloista tai patukan puolikkaasta. 
« Viimeksi muokattu: 24.02.10 - klo:15:11 kirjoittanut Teeri »

Saara

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #7 : 24.02.10 - klo:16:20 »
joidenkin olen nähnyt antavan kovan työn välillä tai jälkeen pikkaisen suklaata. tiedän että ei suositella suurina määrinä koiralle mutta hitunen antaa nopeasti paukkuja ja ei täytä "pötsiä". huom. ei kannata syöttää levy tolkulla  ;D vaan puhutaan paloista tai patukan puolikkaasta. 

Kannattaa lukaista tämän linkin takaa tietoa suklaan vaaroista koiralle -> http://personal.inet.fi/koti/giradelli/koirat/suklaa.htm

Itse en anna koiralle koskaan suklaata, se ei ole koiralle tarpeellista. Saman nopean energian koira saa esimerkiksi koirille suunnitellusta energiapatukasta tai esim. tonnikalapurkillisesta. Tonnikalassa tosin on ei kaivattua suolaa.


muskyhunter

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #8 : 24.02.10 - klo:16:45 »
Mitä te syötätte koirallenne jahtipävän aikana jolloin energiaa kuluu varmasti aikalailla?
Kuin netistä, että lohi olisi hyvä ruoka jahtipäivänä, koska se sisältää paljon nestettä.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin koiralle olisi hyvä antaa kevyempiä ruokia jahtipäivän aikana ja päivän lopussa, sitten kunnon ateria. Korjatkaa, jos olen väärässä

Teeri

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #9 : 24.02.10 - klo:17:23 »
Normi jahtipäivän koira pärjää varmaankin ilman ruokaa. eihän sitä näy syömässä jos jotain löytyy. toivottavasti  ;) Jarmon mainitsema karhujahti poikkeuksena kun jahti aika kestää monesti pari päivää ja silloin on painettava aamusta iltaan. päivä lepoa unohtamatta. Nuo energiapatukat varmasti hyviä,pitää katsella semmoisia.
En itsekkään ole suklaata antanut ikinä mutta ei se puolikas maitosuklaa pötikkä ( muutama gramma) koiraa tapakkaan. näköjään. tumma suklaa koiralle vaarallisempaa.

ps. En antaisi tukevaa ruokaa mahantäydeltä kesken jahdin. Ennemmin sitä kevyttä josta saa energiaa ja muuta tarpeellista jos näkee että on aihetta



« Viimeksi muokattu: 24.02.10 - klo:17:28 kirjoittanut Teeri »

O_K

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #10 : 24.02.10 - klo:17:54 »
Mitä te syötätte koirallenne jahtipävän aikana jolloin energiaa kuluu varmasti aikalailla?
Kuin netistä, että lohi olisi hyvä ruoka jahtipäivänä, koska se sisältää paljon nestettä.

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin koiralle olisi hyvä antaa kevyempiä ruokia jahtipäivän aikana ja päivän lopussa, sitten kunnon ateria. Korjatkaa, jos olen väärässä

Koira jaksaa työskennellä täyden päivän ilman välitankkauksia. Rekikoirilla tehtyjen tutkimusten mukaan hiilareiden antaminen kesken rasituksen heikentää suoritustasoa, joten niitä ei kannata ainakaan antaa. Palautusjuomissa hiilarit puolestaan toimivat, mutta ne annetaan vasta rasituksen loputtua.
Anna koiralle normaalisti ruoka edellisenä iltana ja unohda palautusjuomat yms. ellet pyydä 3-4 täyttä päivää putkeen. Rasituksen jälkeen anna heti vettä ja kotona ruoka.



Laikapoika

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #11 : 24.02.10 - klo:19:46 »
Hirven rasvan olen huomannut hyväksi energialähteeksi koirille, pitää kuitenkin muistaa antaa sekin edellisenä iltana.
Tuossa Jarmo jo kertoi antavansa ennen mehtään lähtöä ruokaa jonkin verran, oon sitä joskus käyttänyt omillekkin koirille kun on pitempi reissu tiedossa.
Pitää vaan muistaa se ettei vaan syötä liian kans, vähän kuin "ryypyksi" annetaan.
Sitten se palautus rankan reissun jälkeen, ruokaa vasta muutama tunti kun on reissu tehty.
Joskus olen käyttänyt mangesiumia koirille, auttaa lihaksia palautumaan nopeammin, varsinkin jos pitää koiraa kuljettaa useita päiviä peräkkäin metässä, sen vinkin sain rekikoirakilpailijalta.

Renni

  • Vieras
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #12 : 24.02.10 - klo:19:53 »
Kyllä kaurapuuro miehen tiellä pitää. Niin koirankin. Kolmen litran kattilallinen aamulla ennen metsään menoa. Kaurapuuro helposti sulavaa ja antaa energiaa. ;)

Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #13 : 25.02.10 - klo:10:08 »
Ei ruokaa jahtipäivänä vasta kuin kotona. Ite erehdyin joskus nuorempana jakamaan vähäiset eväät koiran kanssa. Arvelin että kun itellä oli hirvee nälkä, kai koirallakin on. Arvaa harmittiko, kun koira pani makkarat sun muut kannon alle piiloon. Se tiesi, että päivä on vielä kesken, ei nyt aleta syömään.
Sen jälkeen jahdit on tehty ilman ruokaa. Tauollakin koira pysyy pois repuilta kun tietää, ettei mitään tipu.

Poissa Juha

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 390
  • Minä ja Jeri
Vs: Ruokaa ennen liikuntaa?
« Vastaus #14 : 25.02.10 - klo:10:54 »
Minä oon yleensä antanu omista eväistä Laikulle vähän jos on sattunut olemaan aikaa kesken päivän kunnon taukoon (nuotioitiin). Makkaran kun paistaa niin siitä tykkää. Jerille yleensä oon antanu sen verran mitä syö. Ei syö tavallisesti metsällä ollessaan, paitsi jos ei ole syönyt edelliseen vuorokauteen mitään (ei ollenkaan harvinaista) niin silloin voi ottaa kesken päivinkin evästä.

Aamulla ei anneta evästä, illalla on aina ruoka-aika oli sitten jahtia tai lepoa.
Nettilaikan jäsen