Kirjoittaja Aihe: Jalostus uros osio..  (Luettu 12727 kertaa)

Poissa ivi

• Jäsen
  • *
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Jalostus uros osio..
« Vastaus #15 : 20.09.11 - klo:12:39 »
Joka vuosi ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Itse esim. päivittelin  muutamia vuosia tuota koiran jalostus( oma) indeksiä uroksille ja nartuille vielä jäkeenkinpäin, josko sille olisi ollut itälaika puolella vielä käyttöä.  :) Ei ollut. Päivittelemällä sieltä olisi kyllä löytynyt  sitten koiria sinne jalostusuroslistallekin. Niitä jotka periyttää, eivätkä vaan niitä jotka itse ovat hyviä. Siihen päälle jalostustarkastukset niin ........

Just siitä minäkin tarkoitan - tämänpäiväinen systeemi (milloin jaostot valitaan joka vuosi, valinta suoritta ainoastaan yksi ihminen omien mieltymyksien mukaan ja jalostusneuvojat määrätään näiden henkilöiden keskuudessa) ei antaa mitään mahdollisuutta toiminnan jatkuvuudelle.

Ivi kysyit että minkä takia " salainen" lista jota narttujen omistajat ei edes näe. Käsittääkseni se on yleisesti sen vuoksi salainen tai uroslistaa ei julkaista ollenkaan, että myös uroksen omistajat näkee aina julkiseltä listalta onko sitä hänen urostaan hyväksytty edes jalostusuroslistalle vaiko ei. Eli julkiselta listalta myös jokainen uroksen omistaja voi tarkistaa oman uroksensa tilanteen suosituksia annettaessa.

Valitettavasti mun suomenkielen taitoa ei riittänyt ymmärtämään mitä tarkoitit näillä lauseilla.
Yritän ainakin selittää mitä itse tarkoitin.
Mielestäni pitää että Järjestön sivuilla olisi sellaisten jalostusurosten lista jotka täyttäisivät listalle pääsykriteerit. Ne voi olla esim. AVO-1.
Listalla ehdottomasti olisi mainittu paikkakunta missä uros asuu ja omistajan yhteystiedot. Tällainen lista antaisi narttujen omistajille enemmän valinnan vapautta/mahdollisuutta.
Nartun omistaja voi jo tältä listalta katsoa hänen kriteerit täyttäviä uroksia ja etukäteen miettiä mihin asti on valmis matkustamaan.
Tämän jälkeen hän voi lähettää jalostusneuvojille kysely missä olisi hänen omat urosehdotukset.
Silloin kun itse olin jalostusneuvojana tuli kyselyt joissa oli nartunomistajien omat ehdokkaat, mutta myös oli sellaiset missä ei ollut.
Minun ehdottama uroslistamalli olisi ainakin laajentanut urosten mahdollisuuksia päästää jalostuskäyttöön. Myös se antaisi enemmän luottamusta jalostusneuvojien toimintaan, koska jos joku uros olisi sillä listalla, mutta silti ei olisi päässyt jalostukseen niin se tarkoittaisi vain siitä että sille ei ollut kysyntä tai se ei täyttänyt jonkun nartun omistajan omat kriteerit.  Eikä kenenkään enää tarvitsisi epäillä että siitä urosta ei suositellaan, koska jokainen kielteinen vastaus jalostusneuvojat ovat velvollisia perustella. Ja jos vielä tulisi vastauksien arkistointipakko niin kaikki nämä perustelut olisi mahdollista tarkista jälkikäteen.
Tämä ei tarkoita moitteita nykyiselle eikä entisille jalostusneuvoille vaan tarkoitus on muonipuolistaa ja selventää urossuositusten perusteita sekä auttaa geenipohjan laajentamista.
ps. Tietenkin ehdottama malli edellyttää siitä että uroksien omistajat itse ilmoittavat omia koiria sille listalle koska Järjestö ei voi julkaista omistajien yhteystiedot ilman heidän suostumusta.
« Viimeksi muokattu: 20.09.11 - klo:12:47 kirjoittanut ivi »

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #16 : 21.09.11 - klo:14:50 »

Näkyy olevan , että todelliset suomalaiset koiramiehet  ja pelaavien koirien omistajat eivät mielellään kehu koiriaan, ainakaan julkisesti. Yleisestihän puhutaan , että koirassa on jokin vika kun sitä isäntä itse kehuu. Niimpä ehdotan, että MAKSULLINEN uroslista poistetaan järjestön sivulta koska sinne ei ole tullut yhtään urosilmoitusta koko aikana ja näköjään aiheuttaa sekaannusta, että urosien ilmoittaminen jaostolle olisi maksullista.

Ikirouta kirjoitti:
Itse esimerkiksi olen ihmetellyt sitä miksi jalostuspäivillä nykyvuosina on keskitytty pelkästään ulkomuototuomareiden koulutukseen, kun olisi pitänyt tehdä jalostustarkastuksia ym. rotujen jalostukseen liittyvää.

Kuopion jalostuspäivillä on jo monenvuoden ajan pidetty jalostustarkastuksia, Ikirouta tietää tämän asian varmasti, mutta haluaa vain musta maalata järjetön toimihenkilöitä ja järjestöä.

Ikirouta kirjoitti:
Löysin pikapikaa satakunta ykkösen haukkunutta urosta aikajaksolla 2001-2009 syntyneistä joilla ei ole  jälkeläisiä. Ainakaan suomessa.

Koirien löytäminen netistä ei ole temppu eikä mikään, siitä vain ei ole mitään varsinaista hyötyä, kun ei ole omistajista eikä heidän yhteystiedoistaan. Yleensä ei ole edes tietoa missä päin koirat asustavat, että voisi kysellä.

Ehdotan, että Ikirouta , kun hänellä näyttää olevan energiaa ja aikaa etsiä  olemassa olevia ja olemattomia vikoja järjestöstä etsisi malliksi näiden 100 koiran omistajien yhteystiedot ja laittaisi ne jaostolle ja kertoisi miten helppo homma se on.
Samalla hän saisi itsekkin tietoa koepalkitusta uroksista ja niiden osoitteista, että voisi kysellä uroksia muualtakin kuin omasta tarhastaan, koska viimeiset 7 pentuetta puolen vuoden sisällä on teetetty samalle koepalkitsemattomalle urokselle ja sukusiitosaste on niissä kaikissa huomattavasti yli jaoston määtittelemän ylärajan. Siitähän tämä varmaan johtuu?

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #17 : 21.09.11 - klo:21:06 »

Usempana vuonna on jalostustarkastuksia pidetty mm. tänä vuonna kun olin jalostuspäivävastaavana ja sitä ennen Jouni hoiti hommaa. Myöskin tarkastuksia on pidetty SM- tai muiden arvokokeiden yhteydessä. Myöskin jaloskatselmus pidettiin kesäpäivien yhteydessä. Niistä saatu tieto on jaoston käytössä.

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #18 : 22.09.11 - klo:07:11 »
Laitahan Irma terveystilastosi jaostolle niin ne tulee varmasti jalostuskäyttöön.

Ei ne pöytälaatikossa paljon auta.
« Viimeksi muokattu: 22.09.11 - klo:07:46 kirjoittanut Jarmo_P »
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Ryökkö

• Vieras
« Vastaus #19 : 22.09.11 - klo:10:38 »
Viime viikolla käytiin juuri ostamassa aikuinen koepalkittu uros ja urospentu koepalkitusta nartusta on kasvamassa. ;)
Saako Irma kysyä minkä uroon ostitte? Tämä ei nyt tähän osioon kyllä kuulu, mutta haittanneeko.

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #20 : 22.09.11 - klo:11:12 »
Ihmetystä herättää kyllä tämä salailu.

Yleensä jalostarkastuksiin tulevien koirien omistajat ovat tietoisia koiriensa ominaisuuksista, eivätkä tuo sinne luppakorvaisia, häntämutkaisia , kives-, luonne-, tai purentavikaisia koiria vaan koirat lähes poikkeuksetta läpäisevät tarkarkastuksen. Siinä ei todellakaan ole mitään salattavaa. 

Tulee kyllä väistämättä mieleen nämä minunkin useamman vuoden aikana tarjoamat terveystiedot että niitä ei edes oikeasti haluta julkiseen jalostus käyttöön.

Laitahan Irma terveystilastosi jaostolle niin ne tulee varmasti jalostuskäyttöön

Nyt on tarjottu ja pyydetty ja kasvattajasitoumuksen allekirjoittaneena olet velvollinen pyyteettömästi luovuttamaan terveystiedot jaoston käyttöön.

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #21 : 22.09.11 - klo:14:17 »

Varmaakin jalostustiedoissa on "salailu" on jatkunut aika pitkään, kun muistan kun Jouko mittaili minunkin koiria , jalostustarkastusten nimissä, mutta en ole niistä nähnyt koskaan  mitään dokumenttia. Historiatietohan olisi parasta , jotta tiedettäisiin mihinpäin on menty. 
Vaikka en olekkaan enää vastuussa mistään järjestössä niin nuo sinun syytöksesi kumminkin yltävät sille ajalle, jolloin olin niistä jotenkin vastuussa.

Minä en ole velvollinen tekemään yhtään mitään, koska minä en ole vastuussa rodun jalostuksesta rotujärjestössä jonka jäseneksi minua ei ole hyväksytty jäsenhakemuksista huolimatta

Tämä vastaus ei varmaankaan yllättänyt ketään.

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #22 : 22.09.11 - klo:21:03 »

Minäkin laskin monena vuotena indeksit Joukon ja Yrjön ajan jälkeen ja esittelin ne jalostuspäivillä. En edes viitsisi sinuna asiasta mainita Yrjöön kohdistetusta kritiikistä jota KAIKKI PAIKALLA OLLEET näimme siellä Yrjön aikaan jalostuspäivillä. Eli oli siellä kuka tahansa vastuussa niin aina löytyi "sonnan heittäjä" posiolta. Minä lopetin  indeksien laskemisen, koska en viitsinyt enää lukea sitä sontaa, mitä silloin kirjoiteltiin monella nimimerkillä laikapastalla,   joka johti siihen , että kirjautuminen tuli pakolliseksi laikajärjestönkeskustelupalst alle ja selvisi kuka kirjoittelija oli hänet suljettiin vuosiksi keskustelupastalta ja sama näköjään jatkuu mitään ei ole oppinut.

Miksi sinä ihmeessä pyrit tälläiseen järjestöön mukaan jäseneksi, jossa kukaan ei osaa tehdä mitään oikein , kaikki on hoidettu huonosti, talous on kuralla, säännöt on kaikki väärin, kokeiden valintasäännöt pitäisi muuttaa, jalostus kriteerit ovat pitäisi muuttaa siten että ne koskisi muita mutta ei sinua. jne. sinun mielestäsi !!!!

Minä vastaan kaikille sinun puolestasi muille: Jotta saisitte VUOLASVIRTA- palkinnon , kun nyt se on mahdollista kun kennelliitto helpotti palkinnon sääntöjä, että sen saa nyt löyhemmin perustein. Aiemmin tarvittiin pisteisiin kymmenen perättäisen pentueen pisteet. Uusien sääntöjen mukaan kasvataja voi itse valita pentueet haluamaltaan ajanjaksolta. Tämä suosii  suurkasvattajia , joilla on on, joku hyvä pentue koemielessä ja loput pisteet tulevat niiltä näyttely menestyjiltä.
Tämä palkinto oli ainakin jäsenyyden perustana viime vuonna. Nyt "kiristetään" terveystilastoilla.   

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #23 : 23.09.11 - klo:07:52 »

En alennu kehumaan/keskustelemaan omista kasvateistani yleiselläpalstalla, koska vanha sanonta ainakin täällä savossa on , että koirat ei hauku kunnolla ja jos niiden haukkua pitää isännän tässä tapauksessa emännän pirtissä jatkaa, hyvät koirat tiedetään kehumattakin. Kts Ikiroudan kennel, 55 kasvattia 1 luokkatulos ja sekin 6 vuoden takaa.

http://jalostus.kennelliitto.fi/frmKoirat.aspx?Uusi=1&R=305&Nimi=ikiroudan&Kotimaiset=0

Eiköhän Ikiroudalla olisi peiliin katsomisen paikka, miksi KAIKKI muut pääsevät järjestön jäseniksi pelkällä ilmoituksella ja samoin pelkällä ilmoituksella keskustelu palstalle? Sinä jouduit anomaan hallitukselta pääsyn keskustepalstalle ja nyt ruikutat pääsyä jäseneksi, kun sama muille hoituu pelkällä ilmoituksella.

Ehkä sinut tunnetaan muustakin kun koirien kasvattelusta, ehkä olet kuuluisampi muista ominaisuuksista, jotka eivät ole eduksi näissä järjestö asioisssa. 

Poissa junttieinari

• Jäsen
  • *
« Vastaus #24 : 23.09.11 - klo:09:10 »
Hetkinen, hetkinen. Eiköhän puhalleta jo peli poikki. Eikö tässä ollut puhe koirien jalostuksesta, nyt näyttää siltä, että teillä kahdella on jalostus pahasti kesken! Jalostakaa toisianne vaikka sähköpostitse.
Ei tuollainen vanhojen kaunojen kaivelu kuulu  tänne.

Molemmilla teillä on paljon annettavaa meille kokemattomammille ja osaatte tietoa myös jakaa. Koittakaa nyt vähän käyttäytyä.

Poissa pauli

• Jäsen
  • *
« Vastaus #25 : 23.09.11 - klo:09:36 »

Eikö tässä ollut puhe koirien jalostuksesta

Olen samaa mieltä, mutta nykyään metsästyskoirien jalostus perustuu pelkästään koetoloksiin. Joillakin on vielä se käsitys, että kehumalla tulee parempia (ainoastaan kasvattaja maksimoi katettaan, kun ei ole koe-ja muita maksuja) . Mutta todennäköisesti asia on niin, että etteivät  ne ole sen tason koiria, että ne kokeisssa pärjäisi ja jälkeläiset ovat sitten sitä tasoa. Aina pitäisi hakea jalostukseen parasta mahdollista aineista ja mittauttaa tulos koekäynneillä.

Nyt alan valmistua hirvijahtiin.