Joka vuosi ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen. Itse esim. päivittelin muutamia vuosia tuota koiran jalostus( oma) indeksiä uroksille ja nartuille vielä jäkeenkinpäin, josko sille olisi ollut itälaika puolella vielä käyttöä. Ei ollut. Päivittelemällä sieltä olisi kyllä löytynyt sitten koiria sinne jalostusuroslistallekin. Niitä jotka periyttää, eivätkä vaan niitä jotka itse ovat hyviä. Siihen päälle jalostustarkastukset niin ........
Just siitä minäkin tarkoitan - tämänpäiväinen systeemi (milloin jaostot valitaan joka vuosi, valinta suoritta ainoastaan yksi ihminen omien mieltymyksien mukaan ja jalostusneuvojat määrätään näiden henkilöiden keskuudessa) ei antaa mitään mahdollisuutta toiminnan jatkuvuudelle.
Ivi kysyit että minkä takia " salainen" lista jota narttujen omistajat ei edes näe. Käsittääkseni se on yleisesti sen vuoksi salainen tai uroslistaa ei julkaista ollenkaan, että myös uroksen omistajat näkee aina julkiseltä listalta onko sitä hänen urostaan hyväksytty edes jalostusuroslistalle vaiko ei. Eli julkiselta listalta myös jokainen uroksen omistaja voi tarkistaa oman uroksensa tilanteen suosituksia annettaessa.
Valitettavasti mun suomenkielen taitoa ei riittänyt ymmärtämään mitä tarkoitit näillä lauseilla.
Yritän ainakin selittää mitä itse tarkoitin.
Mielestäni pitää että Järjestön sivuilla olisi sellaisten jalostusurosten lista jotka täyttäisivät listalle pääsykriteerit. Ne voi olla esim. AVO-1.
Listalla ehdottomasti olisi mainittu paikkakunta missä uros asuu ja omistajan yhteystiedot. Tällainen lista antaisi narttujen omistajille enemmän valinnan vapautta/mahdollisuutta.
Nartun omistaja voi jo tältä listalta katsoa hänen kriteerit täyttäviä uroksia ja etukäteen miettiä mihin asti on valmis matkustamaan.
Tämän jälkeen hän voi lähettää jalostusneuvojille kysely missä olisi hänen omat urosehdotukset.
Silloin kun itse olin jalostusneuvojana tuli kyselyt joissa oli nartunomistajien omat ehdokkaat, mutta myös oli sellaiset missä ei ollut.
Minun ehdottama uroslistamalli olisi ainakin laajentanut urosten mahdollisuuksia päästää jalostuskäyttöön. Myös se antaisi enemmän luottamusta jalostusneuvojien toimintaan, koska jos joku uros olisi sillä listalla, mutta silti ei olisi päässyt jalostukseen niin se tarkoittaisi vain siitä että sille ei ollut kysyntä tai se ei täyttänyt jonkun nartun omistajan omat kriteerit. Eikä kenenkään enää tarvitsisi epäillä että siitä urosta ei suositellaan, koska jokainen kielteinen vastaus jalostusneuvojat ovat velvollisia perustella. Ja jos vielä tulisi vastauksien arkistointipakko niin kaikki nämä perustelut olisi mahdollista tarkista jälkikäteen.
Tämä ei tarkoita moitteita nykyiselle eikä entisille jalostusneuvoille vaan tarkoitus on muonipuolistaa ja selventää urossuositusten perusteita sekä auttaa geenipohjan laajentamista.
ps. Tietenkin ehdottama malli edellyttää siitä että uroksien omistajat itse ilmoittavat omia koiria sille listalle koska Järjestö ei voi julkaista omistajien yhteystiedot ilman heidän suostumusta.