Kirjoittaja Aihe: Pakkaslumi ja laikan tassut  (Luettu 3403 kertaa)

Heino

• Vieras
Pakkaslumi ja laikan tassut
« : 28.01.10 - klo:09:24 »
Sanokaapa viisaat mistä johtuu kun koirat joskus aristavat jalkoja pakkasella. Eli kun on pakkasta yli 15 astetta ja koiraa lähetään lenkittämään varsinkin pehmeään lumeen, niin silloin yhtäkkiä koira nostaa yhden jaloista ylös ja kulkee kolmella jalalla. Näyttää ihan siltä, että koiran jalka on kipeä, mutta sitten nilkutettuaan 10 metrin matkan koira juokseekin taas normaalisti neljällä jalalla niin kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Laikku on oppinut jännän konstin kun sillä tulee tämä tilanne. Se pysähtyy ja nostaa aristavan jalan ylös ja pyytää apua. Minä menen ja otan sen tassun kateen ja hieroskelen sitä jonkin aikaa ja sanon, että "nyt on hyvä mennään". Ja niin sitä mennäänkin niin kuin ei olisi mitään tapahtunutkaan. Kerran kävi huvittavasti kun Laikku aristi molempia etutassuja. Silloin se pysähtyi ja nosti molemmat tassut samanaikaisesti ylös ja pyysi minua auttamaan. Silloin Laikku oli jännän näköinen kun seisoi takajalkojensa varassa.

Minusta ilmiö ei johdu palelemisesta. Jos johtuisi niin eihän se menisi niin nopeasti ohi, 15 sekunnissa. Voisko se olla jotain anturin lämpötilan vaihtumisesta johtuvaa anturin kutistumista tai vastaavaa, koska ilmiö esiintyy vain jonkin aikaa liikkeelle lähdön jälkeen.

Tämä ilmiö esiintyy kaikilla koirilla, ei yksin meidän koirilla.
« Viimeksi muokattu: 28.01.10 - klo:09:29 kirjoittanut Heino »

Ryökkö

• Vieras
Vs: Pakkaslumi ja laikan tassut
« Vastaus #1 : 28.01.10 - klo:12:22 »
Ennoo viisas mutta vastaan oman mielipiteeni. Koiran tassu on varpaiden välistä lämmin  ja sinne pölähtää pakkaslumi iholle asti ja ehkä sulaa siihen. Se tuntuu koirasta ärsyttävältä. Kun tassu on kastunut tai jähtynyt ilmiö poistuu.

En tiedä onko tämä oikea selitys. Saattaa se olla kyllä nahan kutistuminenkin. 

Poissa junttieinari

• Jäsen
  • *
« Vastaus #2 : 28.01.10 - klo:16:10 »
Varpaiden välissä oleviin karvoihin tarttuva lumi jäätyy ja tuntuu ärsyttävän koiraa. Meillä koira panee välillä makuulle ja jyrsii/nuolee jäät pois ja taas mennään. Oiskohan tuo Laikku niitä uusavuttomia nuoria, kun isännän pitää ne jäät sulattaa... ;)

Heino

• Vieras
« Vastaus #3 : 28.01.10 - klo:16:25 »
Minusta se jään muodostuminen varpaiden väliin ei liity tähän asiaan. Meidänkin koirat jyrsivät näitä jäitä. Sitä paitsi jään muodostumista tapahtuu pitkin päivää, eikä vain liikkeelle lähdettäessä.
Kyllä Laikku selviää ilman minun apuakin jos en viitsi sitä auttaa. Vähän aikaa vain nilkuttaa kolmella jalalla on sitten on taas meno päällä. Huvikseni vain haluan Laikkua miellyttää auttaessani sitä.
Keksikää parempi selitys esittämälleni ilmiölle.

Laikapoika

• Vieras
« Vastaus #4 : 28.01.10 - klo:21:59 »
Voiskohan tuossa olla sama ilmiö kuin joskus omissakin sormissa, kun kylmällä kelillä lähtee huonoilla käsineillä ulos niin jonkin ajan kuluttua alkaa sormia palelemaan, kun niitä vähän hieroo ja liikuttelee niin sitten sitä pärjää oikein hyvin.
Johtuneeko tuo jostain pintaverenkierrosta tiedä sitten?

Koirillahan anturassa on hyvä rasvakerros suojaamassa kylmältä, pakkasella ainakin nostelevat tassujaan häkissä. Juoksulenkillä en ole sitä huomannut.

Jeri

• Vieras
« Vastaus #5 : 29.01.10 - klo:22:49 »
Tassun puhdistamisrituaalista ,tuli mieleen oman entisen koiran juttu.
Iso koira oli purrut minun koiraani kaulaan ja ilmeisesti jalkaan pienen jäljen ja se ontui. No minä kannoin koirani yläkertaan nukkumaan parin päivän ajan,sitten huomasin että koira kulki ihan hyvin,paitsi yläkertaan mennessä pysähtyi odottamaan ,että kannan taas.
Silloin sanoin koiralle ,että nyt loppu kantaminen,sitten koirani meni nätisti itse portaita.Koirat tottuu pian hellimiseen ja rituaaleihin.
Näin minä sen ajattelen.