Joskus minua on syytetty populismista, mutta kyllähän Heikki syyllistyy nyt aivan samaan.
Täällä käännetään asia nopeasti sellaiseksi, että keskustellaan vain ääripäistä. Eli kuvitellaan, että sitkeydesta puhuttaessa tarkoitetaan ainoastaan kahden erän työskentelyjä. Minulle riittävä sitkeys olisi moneesti jo ehkä kolmisen tuntia, mutta tämäkin on monelle laikalle ylitsepääsemätön juttu. Niin se vaan on.
Yleensä silloin tietää, että jonkun koira ei ole riittävän sitkeä, kun omistaja kertoo löytyhaukun katkenneen esim. 37 minuutin kohdalla! Eli toisin sanoen on jouduttu kokoajan kyttäämään kelloa ja pelkäämään milloin koira lopettaa. Tuollainen se vasta onkin rentouttavaa metsästämistä. Juostaan siis kieli vyönalla haukulle ja pelätään alituiseen haukun katkeamista.
Harva on laikasta jalostamassa pelkkää hirvikoiraa, mutta sitä täällä ei usein haluta kuulla.
Oikeastaan sillä ei ole suurtakaan väliä, minkälaisia hurskaita ja kauniita sanoja laitamme peräkkäin kun määrittelemme tavoittetta sille , minkälaisen metsästyskoiran haluaisimme laikan olevan joskus 10-20 vuoden kuluttua.
Koko asian ratkaisee se, minkälaisilla kriteereillä valitsemme populaatiossa lisääntyvät yksilöt ja minkälaisia geenejä ne sitten mukanaan kantavat. Ja kaikki tietävät hyvin sen tosiasian, että tällä hetkellä valinta tapahtuu lähes yksinomaan hirvenhaukkukokeissa saavutetun menestyksen perusteella ja senkin me tiedämme, että kyseisellä menetelmällä on saatu aikaan nykyiset harmaat, jämptit ja karhukoirat ja tuloksenkin me tiedämme. Joku tykkää siitä lopputuloksesta, joku taas ei.
Tällä logiikalla on selvää, että jos jatkamme samalla yksipuolisella hirvenhaukkukokeeseen perustuvalla tavalla laikojen jalostusta, niin lopputulos on sama kuin harmailla, jämpteillä ja karhukoirilla ja silloin saamme sanoa hyvästit kaikille niille muille paljon arvokkaammille ja vaikeammin jalostettaville ominaisuuksille, joita laikakannassa tällä hetkellä vielä suhteellisen runsaana ilmenee.
Samaa ylisitkiää hirvenperässäkulkijaa, yhteyttäpitämätöntä, isännän tarkoituksia ymmärtämätöntä, hirvenkäsittelykyvytöntä, umpitolloa tutkankantotelineitten massaako me haluamme ?
En minä ainakaan.