Kirjoittaja Aihe: itälaika vs länsilaika  (Luettu 20029 kertaa)

muskyhunter

  • Vieras
itälaika vs länsilaika
« : 13.01.10 - klo:14:50 »
Voisiko viisaammat vähän opettaa tyhmempää ;D

Olen tässä pitempään lueskellut laikoista ja olen erittäin kiinnostunut kyseisestä rodusta. Toistaiseksi en vielä metsästä, mutta tarkoitus olisi piakkoin aloittaa.
Miten lsl ja isl eroavat toisistaan (muuten kuin koon puolesta)?
Entä mitä eroa on yleisesti naaraalla ja uroksella?
Ja vielä että minkälainen laika on kotikoirana?

Suuret kiitokset jo näin etukäteen kaikille vastanneille

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan. On vain tyhmiä kysyjiä  :D

Andrei

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #1 : 13.01.10 - klo:15:51 »
Mitä aiot alkaa metsästelemään?

muskyhunter

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #2 : 13.01.10 - klo:16:59 »
Sitä en tiedä vielä. Olen lueskellut paljon metsästyksestä, mutta metsällä en ole vielä ollut.
Ehkä aloittaisin pienriistasta ja linnuista ja siitä sitten isompaan riistaan. Villisiat kiinnostavat erityisesti jos niitä vain löytyy E-P.n alueelta

Andrei

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #3 : 13.01.10 - klo:17:40 »
Kannattais ehkä ensin selvittää metsästysmahdollisuudet, mitä pääsee metsästämään. Kuulutko mihinkään seuraan vielä. Villisika ei taida olla kovin yleinen Etelä-Pohjanmaalla ja täällä Kaakkois-Suomessakin esiintyy lähinnä paikoitellen. Tänä syksynä esim. meidän alueella pyörähti yksi lauma, joka meni 300 m päästä torpastani. Jos olisin ollut yön jälkien varrella kyttäämässä, niin olisin päässyt yrittämään jälkiään palaavaa laumaa.

Koira on kiva mettäkaveri, mutta en ehkä aloittais koiran laittamisella metsästysharrastusta. Tämä on siis vain minun henk. koht. mielipide.

laheikki

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #4 : 13.01.10 - klo:18:03 »
Samaa mieltä Andrej:n kanssa. Koira, varsinkaan laika, ei ole ensimmäisenä listalla kun metsästysharrastusta
aloitetaan. Harrastus kannattaa aloittaa tietenkin suorittamalla metsästyskortti, kurssin aikana saa jo jonkinlaisen
käsityksen harrastuksesta. Sitten Andrej:n mainitsema metsästysmahdollisuuksien selvittäminen. Jos vielä käy niin hyvä tuuri, että pääset kokeneemman kaverin mukaan oppia saamaan, niin mikäs sen parempaa. Sen jälkeen vaan paikallisen koiramiehen mukaan metsään, siellä näkee kuinka koira toimii ja minkälaista se koiramiehenä oleminen on. Saa myos käsityksen siitä mikä riista itseä kiinnostaa.

Koira sitoo miehen/naisen tähän harrastukseen täysin, olet kiinni koirassa 24/7, elät ja olet sen kanssa jatkuvasti.
Paljon se ottaa, mutta  paljon se myos antaa. Kannustan uuden harrastuksen pariin, mutta kannattaa aloittaa sieltä alimmalta portaalta. Tässä harrastuksessa on se jännä piirre, että ikinä ei ole valmis. Aina oppii jotain uutta. Positiivisellä ja kannustavalla mielellä kirjoittelen.
   

muskyhunter

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #5 : 13.01.10 - klo:18:09 »
Ihan heti en edes pysty koiraa nyt hankkimaan, mutta kerään aikanikuluksi tietoa, että kun oikea aika tulee, niin tiedän mitä valita. Rakastan koiria. Olen ollut niiden kanssa tekemisissä koko elämäni.

Seuraan en vielä kuulu, mutta aion liittyä heti kun pääsen takaisin suomeen. (Olen tällähetkellä ulkomailla) ja sitä myöten myös sitten pääsisin tutustumaan tähänkin harrastukseen. Tähän asti olen ollut intohimoinen kalastaja. Mainittakoon vielä, että ainakin näin ajatustasolla en ala metsästämään trofeiden vaan lihan vuoksi.

Onko mitään hyviä neuvoja onko metsästyksessä mitään mistä olisi hyvä aloittaa? Siis minkä lajin metsästyksestä

Laikapoika

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #6 : 13.01.10 - klo:20:04 »
Yleensä kai tämä metsästysharrastus aloitetaan pienriistasta, kyyhkysjahti elokuussa mikä jatkuu sitten vesilintujen pyynnillä jne.
Minä en henkilökohtaisesti näe suomessa olevan sellaista riistaa mitä aloitteleva metsästäjä ei voisi pyytää, lajikirjohan tälläkin on laaja ja lähes koko vuodelle riittävä.
Tässähän sitten kokemus ja saadut opit auttavat saamaan sitä vaikeamminkin pyydettävää saalista.

Yksi tärkeä asia on harjoittelu ampumaradalla, metsästi haulikolla tai kiväärillä.
Siihen kannattaa panostaa.
Koiran hankinta kruunaa sitten tämänkin harrastuksen, eihän parempaa kaveria ole metsään kuin oma koira.
Riistanhoitoon ja petoeläinten pyyntiin kannattaa myös panostaa, senhän kuuluisi olla jokaisen metsästäjän velvollisuus.

Rohkeasti vaan tämänkin harrastuksen pariin.


Poissa Rupla

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 186
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #7 : 15.01.10 - klo:21:51 »
Rohkeutta pitää olla laikojen kanssa, jopa tietynlaista hullunrohkeuttakin. Tervetuloa vaan joukkoon tummaan.
Itsellä on kokemusta kaikista laika roduista, ja sitten viimesen päälle ja kantapään kautta, analyysi on seuraavanlainen:
V-E laika suurimmalta osin täysin riistavapaa, miellyttävä seuralainen ja kotikoira. Länsilaika: Lähes riistavapaa, pelkää hirveä, tosin voi tuoda sen isännän luo, ensin tulee koira häntä koipien välissä ja perässä hirvi ja poks, kaato on tullut. Ei tosin taida olla paras järjestys sille mitä koiran toiminalle metsässä haetaan. Loistava ns. raatokoira löysi jopa yli 12 tunnin jälkeen haavakkolinnun mutta ei haukkunut mitään, siis paremmat tulokset kuitenkin kuin v-e:lla.
Itälaika: Jopa koetulosten perusteella todistetusti useita yksilöitä jotka toimivat riistalle, lähinnä hirvelle, myös omat kokemukset vahvistavat tämän. Kohdalleni on sattunut pari yksilöä jotka haukkuvat ihan oikeasti riistaa, on tosin ollut niitäkin jotka eivät ole haukkuneet.
Yhteenveto: Itälaikasta on  jonkinlaisen todennäköisyys laskelman perusteella toiveita saada toimiva metsästyskoira. V-e ja länsilaika joutaisivat kokonaan pois järjestön toiminnasta, turhaan vain syövät pienen järjestön resursseja.
Pari kolme hirv.avo3:sta vuodessa ei tee autuaaksi, eikä edes yksi Lint1:n.
Tuosta moniriistaisuudesta vouhkataan laikojen kohdalla koko ajan , miksi? Jos ei oikein millään riistalla tule ykkösiä, piiloudutaanko sen "moniriistaisuuden" taakse. Voin kokemuksesta sanoa että pystärin ja laikan sekoitus pesee mennen tulle ns. moniriistaiset kirjakoira laikat;
Tämä on taas jälleen kerran Rupla Kopeekkalaisen henkilö kohtainen mielipide, eikä edeusta kenenkään muun kantaa puhumattakaan järjestön virallisesta kannasta.
Mutta pysyn toistaiseksi tässä ja pidän tämän.
Ps: Saa esittää haisevia vastalauseita........
 

Poissa Pekka Kuismin

  • Hallitus
  • Jäsen
  • ****
  • Viestejä: 457
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #8 : 15.01.10 - klo:22:05 »
Ruplan näkemys on ...mielenkiintoinen.Olen tiennyt että tätäkin näkökantaa esiintyy,ja nyt näen ihan julkaistussa muodossa.
Jokainenhan voi tulla uskollaan autuaaksi,jota pitää Ruplallekin toivoa.
Olen sanonut tämän aiemminkin,mutta pätee edelleen-äänetön on hupsuista viisain.

Laikapoika

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #9 : 15.01.10 - klo:23:41 »
Ruplan näkemys tosiaan mielenkiintoinen... minulla ei ole kokemusta kuin kahdesta itälaikasta ja niidenkään toiminnasta ei voi kovin isoja kirjoitella.
Vaikka laikalleni on viime vuosina useita hirviä ammuttu(vain seisontahaukkuun), ei siitä kovin kummosia ole kerrottavaa. Koskaan ei voi luottaa siihen että pysyisi haukussa pitempiä aikoja.
Ja minä tykkään pyytää sillain ettei tarvi passimiehiä ripotella pitkin mehtiä ja ootella että hirvi juoksee koira perässä ampujalle.
Tälläinen pyynti kuuluu ajokoirille ja niitähän laikoissa löytyy...
Tai hirvi kävelee pitkin taimikoita ja koira haukkuu perässä eikä saa pysymään riistaa paikallaan.

Se vaan on tässä vuosien varrella tullu tunne että nykyinen laika jää rotunsa viimeiseksi edustajaksi minun pihapiirissä.
Karhukoirasta olen saanut kuitenkin huomattavasti paremmat kokemukset ja sillä on nytkin pentu kasvamassa ensi syksyn hirvijahtiin :)
Sitten kirjotellaan tuleeko siitä laikalle esimerkkiä :D


Poissa junttieinari

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 345
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #10 : 16.01.10 - klo:12:12 »
Ruplan kokemukset kuulostavat kiusallisen tutuilta! Itellä kokemusta kaikista roduista, ja juuri noin se meni. Ehkä tuo on kuitenkin aika raakasti sanottu, sillä onhan pelikoiria toki kaikissa roduissa. Pennun taustojen kanssa pitää vaan olla tarkempi kuin itse tietämättömänä olin.

Heino

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #11 : 16.01.10 - klo:19:06 »
Voi pojat, laikasta en luovu.
Viimeksi tänään olin Laikun kanssa näätäjahdissa. Laikku ei mennyt hirville vaikka niiden jälkiä oli joka paikka täynnä. Tietenkin päästin Laikun irti vasta sitten kun löysin näädän jäljet. Ennen kuin päästin koiran jäljille sanoin sille, että "ei hirviä, hae näätä, näätä" ja Laikku lähti seuraamaan jälkiä niin, että lumi pöllysi. Oli kyllä ihailtavaa katsella. Luulen, että muista roduista ei löydy laikan veroista moniriistakoiraa. On vielä huomioitavaa, että laika on kaikenlisäksi erittäin hyvä metsästyskoira ainakin hirvelle, näädälle ja sorsille, mukaanlukien metsähanhi. Näitä kaikkia me olemme niillä metsästäneet menestyksekkäästi. (Kanalinnuille laika ei ole hyvä. Yksinkertaisesti laika on liian suuri ja isoääninen siihen hommaan) Laikulle ammuimme viime pyyntikautena 19 hirviä ja kaadot ovat melkein kaikki seisontahaukkuun suoritettuja. Laikulla kaatoja yht. 43. Laikku on nyt kolmen vuoden ikäinen.

Kyllä laika on mahtava koira. Meidän laikoilla metsästyskausi alkaa kyyhky ja sorsajahdilla, sitten seuraa kanalinnun metsästys, ja sitten hirven, ja sitten näädän, ja sitten kantohangilla hiihtovaljakossa kairojen halkominen. Eli laikalle on käyttöä melkein koko vuodeksi. Meidän käyttöön laika on paras mahdollinen, urhea sudensukuinen nelijalkainen metsästäjä. Laika kauan eläköön.

Miettikääpä tätäkin tilannetta, kuinka laikalla on älli päässä, nimittäin kun olin Kiiminkijoella taimenen pyynnissä. (”Älli päässä” tai pitäiskö sanoa, että laika haluaa metsästää sitä riistää mitä milloinkin lauman johtaja haluaa/käskee – siksi minä kunnioitan laikaa.) Niin, tässä Teille mietittävä juttu: Taimen tarttui uistimeen kosken niskalla. Kun kalan väsytysaikana sanoin Jerille, että kiinni on, niin Jeri siirtyi aivan vesirajaan ja aloitti kovan haukun. Se haukku ja katsoi koko ajan sinne missä taimen liikkui/ui. Aluksi se näki kuinka taimen kävi pinnassa ja Jeriin tarttui minun pyynti-intoni ja haukku raikasi. Kerroin tämän Teille esimerkiksi, että laika on erikoisen hyvin ohjattavissa sille riistalle mitä isäntä haluaa pyydystää.
« Viimeksi muokattu: 16.01.10 - klo:20:21 kirjoittanut Heino »

Poissa Rupla

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 186
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #12 : 16.01.10 - klo:19:43 »
Tuosta Heinon kirjoituksesta tulikin mieleeni että voisiko laikasta osaavissa käsissä kouluttaa kaikuluotaimen korvikkeen. Ideani tulee siitä että koiriahan käytetään hukkuneiden etsintään. Siis voisiko olla mahdollista että laika moneen asiaan oppivaisena ja viisaana koirana haistaisi kalaparvet veden alle. Kyllä niistä varmaan jotain hajuja veteen erittyy ja ainakin väreilyjä jotka koira pystyy havaitsemaan.
Olisihan se mukava soudella kesäisellä järvellä, koira veneen kokassa, ja kun haukku alkaa niin onki tai virveli veteen ja ahdin antimet parempaan talteen.
Mielestäni tuon pitäisi olla ainakin teoriassa mahdollista koiralle, tietysti koulutus vaatisi oman aikansa mutta oletan että älykäimmille laikayksilöille ei mitenkään ylivoimaista.
Tietysti kohta saattaisi tulla vaatimuksia että laikan pitää voida valioitua myös kaloille.  (Miltäs se näyttaisikään Kva K vai KvaKala)
« Viimeksi muokattu: 16.01.10 - klo:19:46 kirjoittanut Rupla »

Heino

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #13 : 16.01.10 - klo:20:44 »
Seuraava juttuni liittyy Ruplan kirjoitukseen.
Olimme talvella pyytämässä haukia iskukoukuilla. Koukkuja oli pyynnissä 12 kpl. Ne olivat rivissä, pitkin pienosta jokia. Aamulla kun menimme kokemaan koukkuja Jeri kulki edellä. Se kiersi edellämme järjestelmällisesti, koukulta toiselle. Sitten se jäi toiseksiviimeisen koukun juurelle makaamaan käärölle. Siinä se odotti meitä niin kaun kun olimme muut koukut kokeneet. Ihme ja kumma, hauki oli vain siinä koukussa jonka merkkikepin juurella Jeri makasi. Muista koukuista ei tullut saalista.

Käviköhän siinä niin, että sillä hetkellä kun Jeri tuli toiseksiviimeiselle koukulle pyydyksessä oleva hauki teki ryntäyksiä ja merkkikeppi liikkui. Kepin liikkeestä Jeri tiesi, että siinä koukussa on hauki ja Jeri jäi siihen odottamaan meitä. Jeri tiesi, että muut koukut olivat tyhjiä.
« Viimeksi muokattu: 16.01.10 - klo:20:47 kirjoittanut Heino »

muskyhunter

  • Vieras
Vs: itälaika vs länsilaika
« Vastaus #14 : 16.01.10 - klo:20:49 »
Tässähän tulee ihan kateelliseksi kun lukee noin hyvistä laikoista  :D Toivottavasti itse onnistun kouluttamisessa yhtä hyvin.

Pakko kysyä tota, kun Rupla sanoo, että laikojen kanssa pitää olla rohkeutta, niin mitä/minkälaista rohkeutta?
Voisiko joku selittää hieman tarkemmin