Voi pojat, laikasta en luovu.
Viimeksi tänään olin Laikun kanssa näätäjahdissa. Laikku ei mennyt hirville vaikka niiden jälkiä oli joka paikka täynnä. Tietenkin päästin Laikun irti vasta sitten kun löysin näädän jäljet. Ennen kuin päästin koiran jäljille sanoin sille, että "ei hirviä, hae näätä, näätä" ja Laikku lähti seuraamaan jälkiä niin, että lumi pöllysi. Oli kyllä ihailtavaa katsella. Luulen, että muista roduista ei löydy laikan veroista moniriistakoiraa. On vielä huomioitavaa, että laika on kaikenlisäksi erittäin hyvä metsästyskoira ainakin hirvelle, näädälle ja sorsille, mukaanlukien metsähanhi. Näitä kaikkia me olemme niillä metsästäneet menestyksekkäästi. (Kanalinnuille laika ei ole hyvä. Yksinkertaisesti laika on liian suuri ja isoääninen siihen hommaan) Laikulle ammuimme viime pyyntikautena 19 hirviä ja kaadot ovat melkein kaikki seisontahaukkuun suoritettuja. Laikulla kaatoja yht. 43. Laikku on nyt kolmen vuoden ikäinen.
Kyllä laika on mahtava koira. Meidän laikoilla metsästyskausi alkaa kyyhky ja sorsajahdilla, sitten seuraa kanalinnun metsästys, ja sitten hirven, ja sitten näädän, ja sitten kantohangilla hiihtovaljakossa kairojen halkominen. Eli laikalle on käyttöä melkein koko vuodeksi. Meidän käyttöön laika on paras mahdollinen, urhea sudensukuinen nelijalkainen metsästäjä. Laika kauan eläköön.
Miettikääpä tätäkin tilannetta, kuinka laikalla on älli päässä, nimittäin kun olin Kiiminkijoella taimenen pyynnissä. (”Älli päässä” tai pitäiskö sanoa, että laika haluaa metsästää sitä riistää mitä milloinkin lauman johtaja haluaa/käskee – siksi minä kunnioitan laikaa.) Niin, tässä Teille mietittävä juttu: Taimen tarttui uistimeen kosken niskalla. Kun kalan väsytysaikana sanoin Jerille, että kiinni on, niin Jeri siirtyi aivan vesirajaan ja aloitti kovan haukun. Se haukku ja katsoi koko ajan sinne missä taimen liikkui/ui. Aluksi se näki kuinka taimen kävi pinnassa ja Jeriin tarttui minun pyynti-intoni ja haukku raikasi. Kerroin tämän Teille esimerkiksi, että laika on erikoisen hyvin ohjattavissa sille riistalle mitä isäntä haluaa pyydystää.