Minulla itälaika täyttää maaliskuussa 5v.
Ensimmäisenä syksynä sain koiralleni kaadon ja toiseenkin oli tilanne mutta "sössin" tilanteen.
Siitäpä alamäki alkoi seuraavana syksynä, vaikka kaato silloinkin saatiin(hirvi oli uponnut jäihin).
Ei jääneet hirvet haukkuun, vaikka hakumatkat olivat +-km.
Koira vaan juoksi minkä kintuista pääsi, suoraan hirvien jalkoihin ja sitä ne eivät monestikaan kestä.
Jos hirvi jäi haukkuun, saattoi koira tulla jonkin ajan kuluttua pois sen näköisenä ettei voi vähempää kiinnostaa.
Toisinaan kulki hirven kanssa vierekkäin eikä haukkua kuulunut, tästä oli minulla näköhavainto.
Viime syksynä tapahtui sitten muutosta parempaan, haukulle meno rauhallisempaa ja kaatojakin saatiin.
Vaikka kerran vielä tuli kesken hyvän haukun pois, eikä mennyt enää usuttamallakaan hirven luo.
Nyt olen sitten päässyt seuraamaan oikein läheltä koiran työskentelyä, haku on hyvä ja löytöpaikalle ovat jääneet haukkuun, eikä enää hauku hirviä ns. jaloissa.
Osa koirista vaan tajuaa homman myöhempään, toiset ei koskaan.
Vaatiihan se kärsivällisyyttä ootella vuosia että koira oppii haukulle, joskus vaan niistä myöhään syttyneistä tuleekin sitten tosi hyviä haukkujia.
Nytkin on kkk pentu 12vk kasvamassa, jos sekin oppi vasta 5v. iässä, kerkiää laika olla jo eläkkeellä näistä hommista
Pitää jaksaa vaan ootella ja asustaa koirien kans metässä!