On suhteellista mikä maksaa maltaita, mutta enintenhän rahaa menee harjoitteluun (jos sitä nyt ylipäätään tekee!). Tähän on tosiaan sopiva se sellier&bellot. Luoti maksaa 0,3 euroa, ruuti 0,17€ ja nalli 0,04€ ja näin olleen harjoittelupaukulle tulee hintaa siedettävä summa, 0,51€/kpl. Tämä siis sellier & bellot. Jos vaikka laskee, että ampuu 500 kutia ennen jahtia täytyy itseladattuihin panoksiin varata 0,51 x 500 = 255 euroa.
Metsästyspaukkuja puolestaan jos lataa 20, niin silloinkin yleensä on jo puolet ja ylikin liikaa. Itse Käytän Rhinoa ja hintaa tulee seuraavasti. Luoti maksaa 1,96€ (en tiedä saako jostain halvemmalla, mutta kallimmaalla saa ainakin) ruutin pitää varata ehkä 0,21 euroa ja nalliin menee se 0,04 euroa. Yhden metsästyspaukun hinnaksi tulee siis 2,21€. Jos näitäi lataa sen 20 kappaletta niin koko lysti maksaa 44,2€.
Voihan paukut ostaa valmiiksi ladattuina, mutta 20 kpl megoja maksaa sen 53 euroa ja naturalikset 77 euroa. Jos tarkoitus on harjoitella ennen jahtikautta ja et halua ladata paukkuja itse, niin silloin joudut varaamaan esim. norman teräväkärkisiin rahaa 670 euroa jos meinaat sen 500 patia ampua.
Kiteytettynä voidaan siis todeta, että mikäli meinaat harjoitella ja lataat paukut itse, ja saat silloin juuri sen panoksen kuin haluat, koko lysti maksaa sinulle 299,2€. Jos taas ostat paketin megoja ja ostat teräkärkiset normat kaupasta, maksaa se sinulle 723€.
Jokainen tekee tietenkin valinnat itse ja ketään ei voi pakottaa lataamaan paukkuja itse, mutta itse olen nyt pyrkinyt siihen, että ammun ne harjoittelulaukaukset pääsäänöisesti sillä pysyllä jolla metsästelen, koska näin saan hyvän tuntuman juuri siihen aseeseen. Näin toimimalla kustannukset eivät nouse liian korkeiksi ja ompahan kesällä jotain aihepiiriin liittyvää tekemistä kun metälle ei vielä pääse.