Ivi, sinulla on varmasti tietoa siitä, paljonko pentu tuotuna venäjältä maksaa?
Jos jollakulla on yhteyksiä venäjälle, niin voisitko sinä kertoa tuontiprosessin kulun?
Miten hankala homma pennun hakeminen olisi?
Koirien tuonti on niin hieno homma, että pitäisi saada tuonne astutuspalstan yhteyteen tuontipalsta, että tuonti tulisi laajemmin huomioiduksi.
Kuten mainitsin jo aikaisemmin, Venäjällä on kaksi järjestöä - FCI:n hyväksymä RKF ja toinen on Metsästys ja Kalastus Liitto (kutsun jatkossa MKL) jossa on suurin osa venäläisistä metsästyskoirista.
RKF:ssa lakoja on vain murto-osa, joten valikoima on todella suppea.
Valtaosa laikoista ovat LKM:ssa, mutta niiden rekisteritodistukset FCI ei hyväksyy. Laikat kyllä on silti mahdollista rekisteröidä Kennelliitoonkin, mutta ne menevät E-rekisteriin ja ovat suvuttomia.
Eli jos halutaan, että nämä koirat menisi FI-rekisteriin, ensin ne pitää rekisteröidä RKF:iin. Eikä se riitä rekisteröidä vain ostetun pennun, vaan pitää rekisteröidä koko pentue.
RKF:sta lähettävät kysely MKL:in ja tarkistavat sieltä koirien tiedot. Vasta sen jälkeen pentue rekisteröidään RKF:iin.
Pentueen rekisteröinti ja rekisteritodistuksen saaminen ovat kaksi eri asia
Eli rekisteröinnin jälkeen pennulle ensin tilataan sisäinen rekisteritodistus ja vasta sen jälkeen kun se on valmis tilataan export pedigree, eli vientirekisteritodistus.
Tämä paperisota myöskin ei ole niin yksinkertainen kuin täällä. RKF ei vastaanottaa mitään rekisteri-ilmoitukset postitse eikä lähettää ne postitse. Kaikki on viettävä sinne ja haettava.
Rekisteritodistukset ei tekee itse RKF vaan RKF:in sisällä oleva liitto mihin rotu kuulu. Laikat kuuluvat tietenkin Metsästyskoira Liiton.
Minulla on suuri onni, että ystäväni on tämän liiton hallituksen jäsen joten hänen ansiosta meillä ei ole ylimääräisiä kuuluja ainakin tämän monimutkaisen rekisteröinnin kanssa, koska ei tarvitse matkustaa Moskovaan eikä tarvitse siellä jonottaa.
Kuljetus.
Venäjällä ei ole eläinkuljetusta. Eläimet voivat matkustaa vain jonkun henkilön kanssa.
Toinen vaihtoehto - sovittaa lentokapteenin kanssa mahdollisesta kuljetuksesta. Eikä se aina onnistuu, joten esim. Irkutskista tulevien pentujen saapumispäivästä ei voi olla varma ennen kun lentokone saapuu Irkutskiin.
Tästä johtuu myös se, että hinnatkin voivat heitellä.
Koska tavata lentokapteenia on aika vaikea niin asiaa hoitaa lentoasemaan työntekijä, tietenkin korvausta vastaan.
Tänä vuonna jäin pitkäksi ajaksi ilman passia (vanha meni umpeen ja uutta odotin muutama kuukautta koska olen Liettuan kansalainen) niin en ehtinyt ennen talvea saada vuosiviisumia joten piti järjestää myös kuljetus Pietarista Suomeen. Pietarilainen ystäväni hake pennut lentokentältä ja sen jälkeen järjestää niiden lähettäminen Suomeen.
Kuten ymmärrätte - en pystyy järjestämään mitään suurta tuontia, koska se vie niin paljon aikaa sekä minulta että minun ystäviltä.
Sitten on vielä tällainen asia: Tatjanan kanssa keskustelut eivät maksaa mitään, koska hänellä on sähköposti, mutta jos joudun selvittämään tilanne esim. Katangassa niin joudun soittamaan sinne. Nyt selvisi, että Katangasta tänä keväänä tuskin mitään saadaan. Ja koska pentua ei tulee niin minun puhelinkuulut jäävät myös minun maksettavaksi.
Tietenkin jos pentu on lähialueelta (Pietari tai Moskova) silloin kulut on aika helppo laskea - pentuhinta plus matkakustannukset. Näiden siperialaisten pentujen kanssa on paljon monimutkaisempi.
Mutta voi sanoa näin, että vaikka miten yritän pienentää näitä kuluja, silti kuljetus on hieman kalliimpi kuin itse pennun hinta ja todennäköisesti tulee nousemaan.
Tässä varmasti on myös vastaukseni siihen kannattako tätä tuontia mainostaa likaa.
Ihmiset jotka ovat aidosti kiinnostuneita tuontipennuista löytävät minut.
Mutta kannattako tuoda isoja määriä vuosittain - se on eri asia. Itse olen siitä mieltä, että mieluummin vähän, mutta säännöllisesti ja tarkasti valittuja.