Kirjoittaja Aihe: Irkutskilaiset ISL  (Luettu 59906 kertaa)

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #15 : 26.02.09 - klo:12:37 »
Itse, kyllä, ymmärrän jos joku halua vain tietynvärisiä laikoja, kun kerran IS laikat antavat senkin mahdollisuuden.
Silloin kun varasin oman Nikin, pentueessa oli vain kaksi narttua, toinen jäi kasvattajalle ja toinen oli minulle. Olin erittäin iloinen kun kasvattaja halusi itselle nimenomaan mustan :)
Hauskin on se, että Irkutskissa eniten kysytty juuri mustat laikat.
Eli sielläkin värirasismi on olemassa :)

Ehkä silloin kun ruotsalaiset häipyneet olisi pitänyt laittaa pennun kuva tälle palstalle, mutta en halunnut, että joku käsittäisi, että olen tyrkyttämässä näitä pentuja.
Ja sitten se bulgarialainen ostaja oli erittäin onnellinen kun sai tämän pennun, koska silloin ei ehtinyt varata (mehän olemme varaneet pennut ennen kun koirat olivat edes astutettu). Bulgarialainen on ostanut myös narttpennun Pylia x Dozor yhdistelmästä.

Ja tässä ovat Namnara & Namgara Suomen lumessa:


« Viimeksi muokattu: 26.02.09 - klo:14:21 kirjoittanut ivi »

Poissa Hillakaira

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 281
    • Hillakairan kennel
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #16 : 26.02.09 - klo:13:57 »
Ivi ja kumppanit tehneet todella hienoa työtä ja onnittelut myös pennun ostajille ja tsemppiä koirien eteenpäin vientiin jotta saadaan niistä jalostusmateriaalia.

T Kai
"Rapatessa roiskuu, mutta kyllä se aika tasottaa pinnat"

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #17 : 26.02.09 - klo:14:28 »
Kiitos, Kai!
Pentujen ostajista voin kertoa sen verran, että kaikista eniten kokematon olen minä itse :)
Muut ovat huomattavasti kokeenempi ja ainakin kolmella tämän vuoden pentujen ostajilla on KVA:t kotona, joten ainakin kokemusta koirien eteenpäin viemisessä varmasti löytyy :)
« Viimeksi muokattu: 26.02.09 - klo:14:42 kirjoittanut ivi »

Poissa Amakan

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 244
    • Kennel Amakan
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #18 : 26.02.09 - klo:21:15 »
Kertakaikkiaan hienoa työtä Ivi. Ei sinun todellakaan tarvitse puolustella pennun välittämistä Bulgariaan, sillä sehän ei ole meiltä keneltäkään pois. Asiahan on aivan päinvastoin, sillä hyvien suhteiden luominen siihenkin suuntaan saattaa kantaa hedelmää tulevaisuudessa. Kiitokset myös avusta kennelnimen valinnassa silloin aiemmin, viime viikolla tuli myönteinen päätös kennelliitosta  ;D

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #19 : 26.02.09 - klo:22:05 »
Onneksi olkoon Kennel nimen hyväksymisestä! :)
Kumpi niistä nimistä oli sitten loppujen lopuksi hyväksytty ?

Poissa Amakan

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 244
    • Kennel Amakan
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #20 : 26.02.09 - klo:22:30 »
Onneksi olkoon Kennel nimen hyväksymisestä! :)
Kumpi niistä nimistä oli sitten loppujen lopuksi hyväksytty ?

Amakan tuli nimeksi, niinkuin pitikin  :D

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #21 : 26.02.09 - klo:23:04 »
Eli Karhu! :)
Kerron Irkutskiin terveiset! Ilman Tatjanaa emme olisi ikinä selvinneet evenki-kielestä  :o  ;D

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #22 : 06.03.09 - klo:17:30 »
Razboinik pitkän matkan jälkeen :)



« Viimeksi muokattu: 06.03.09 - klo:17:33 kirjoittanut ivi »

heikkir

  • Vieras
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #23 : 08.03.09 - klo:21:51 »
Kysymys IVILLE tuontipennuista:

Tuossa edellä jo esitettiinkin kysymys näitten pentujen taustoista ja vanhempien käyttömeriiteistä.

Vastauksena tuli joitakin kennelnimiä ja koirien ja sukulinjojen nimiä. Tuli myös jotain mainintoja näyttelyistä ja käytöstä soopelin, karhun ja villisian metsästyksessä ja joistakin diploomeista. Tuli myös valokuvia ja paljon söpöjä hellyttäviä pentukuvia, no kaikki pennut on pikkuisina söpöjä. Kuvat vain ei kerro vielä mitään sukulinjojen jalostusarvosta tai käyttömeriiteistä tai pyyntiominaisuuksista.

Nyt esitetyt tiedot eivät vielä kerro juuri mitään yhdistelmien ja sukulinjojen jalostusarvosta ja käyttöominaisuuksista meikäläisissä oloissa. Yleensä kun lähtee Suomessa pentua hankkimaan niin kyllä silloin selvitetään mahdollisimman tarkoin vanhempien jalostusarvot ja selkeisiin dokumentteihin perustuvat meriitit kuten esim kaikki viralliset dokumentoiut käyttökoetulokset, tittelit, luotettavat kaato- ja muut rodunomaiset käyttötulokset jne. jne. Hankinan perusteeksi ei vielä riitä maininta, että se on jostakin kotoisin tai että sitä on käytetty jonkin riistan metsästyksessä.

Venäläinen diplomikäytäntö on meillä jokseenkin huonosti tunnettu järjestelmä, Vienankarjalan ketjukarhudiplomit lienee meillä tunnetuimmat, eivätkä mitenkään hyvässä maineessa. Esiintyypä jopa väitteitä, että niitä olisi jopa ostettavissa.

Kun näiden tuontikoirien jalostusarvot ja sukulinjojen käyttöominaisuudet on tietenkin olleet hyvinkin tarkoin tiedossa jo ennenkuin on koiria lähdetty hankkimaan niin voisitko ystävällisesti laittaa niitä tännekin palstalle hieman perusteellisemmin esille  ?

On tietysti äärimmäisen tärkeää laajentaa liian suppeaa Suomalaista itälaikakantaa tuomalla ulkoa erisukuisia itälaikoja ja tietysti samalla on aivan yhtä tärkeää, että tuodaan terveitä hyväluonteisia ja todella  mahdollisimman hyväsukuisia metsästyskoiria.

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #24 : 09.03.09 - klo:08:59 »
Arvoisa heikkir, muistutan sinulle missä muodossa minulle oli esitetty kysymyksiä:

Kiinnostaisi tietää näiden pentujen vanhemmista, kasvattajista ja taustoista muutenkin. Mitä riistaa vanhemmille haukusta on ammuttu ja onko ehkä jotain koepuolen meriittejä? Minkäalan metsästäjä kasvattaja on, ja kuka hän on? Uudet tulokkaat ovat aina mielenkiintoisia, mukava olisi kuulla pentujen lähtökohdista.

Luulin, että vastasin kaikiin kysymyksiin. Mutta jos henkilökohtaisesti et ollut tyytyväinen vastauksiin niin oli mahdollista esittää ne hieman asiallisemmassa muodossa. Kuitenkin suomen kieli ei ole äidinkieleni, joten olen voinut ymmärtää jotain väärin ja vastaukseni jäi mielestäsi epätäydelliseksi.

Kun nämä pennut kasvaa, ne itse pystyvät näyttämään edustavatko ne ammattimetsästäjien käyttölinjoja vai vanhempia joiden diplomit on ostettu, vai ovatko ne pyydystetty Viipurin kaatopaikalta eikä tuotu Irkutskista... :)

Vastauksena tuli joitakin kennelnimiä ja koirien ja sukulinjojen nimiä.

Mainitsin vain yhden IPOPS kennelin. Luulin, että jokainen ISL-harrastaja tiedä mikä se on. Kuitenkin se oli suurin valtion omistama ISL-kenneli. Markku Loimelakin kävi siellä v.1984. Eli kyseessä oli aika kuuluisa kenneli, joka oli perustettu jo v.1968.
IPOPS (ИПОПС -  Иркутский питомник охотничье-промысловых собак) - suomeksi: irkutskin ammatti-metsästys koirien kenneli.
Mutta jos tämä kenneli on niin tuntematon itälaikojen suomalaisten harrastajien keskuudessa niin ehkä teen jonkunlaisen artikkelin tästä kennelistä Laika-lehteen. Hyvää, että tämäkin asia tuli esille.

« Viimeksi muokattu: 09.03.09 - klo:14:02 kirjoittanut ivi »

heikkir

  • Vieras
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #25 : 09.03.09 - klo:21:07 »
Luulin, että vastasin kaikiin kysymyksiin. Mutta jos henkilökohtaisesti et ollut tyytyväinen vastauksiin niin oli mahdollista esittää ne hieman asiallisemmassa muodossa. Kuitenkin suomen kieli ei ole äidinkieleni, joten olen voinut ymmärtää jotain väärin ja vastaukseni jäi mielestäsi epätäydelliseksi.
Kun nämä pennut kasvaa, ne itse pystyvät näyttämään edustavatko ne ammattimetsästäjien käyttölinjoja vai vanhempia joiden diplomit on ostettu, vai ovatko ne pyydystetty Viipurin kaatopaikalta eikä tuotu Irkutskista... :)Mainitsin vain yhden IPOPS kennelin.

Arvoisa ivi. Jos Suomessa lähdetään metsästyskoiran pentua hankkimaan, niin kyllä silloin vähintään 4-5 sukupolveen taaksepäin selvitetään hyvinkin tarkkaan kaikki mahdolliset tiedot, meriitit ja mielummin virallisina dokumentteina, kaikki käyttökoetulokset, myös huonot jne. Jos ei virallisia dokumentteja ole niin sitten mahdollisimman varmasti luotettava suullinen tieto, mitä riistaa ja kuinka paljon on metsästetty ja kuinka paljon on saatu ja minkä ikäisenä alkanut toimimaan jne, ja näin molempien vanhempien puolelta. Tämä lienee täysin normaalia ja ymmärrettävää toimintaa pentua hankittaessa vai mitä ? Ei siitä kenelläkään ole mitään syytä närkästyä.

Nyt näissä tuontikoirien taustaiedoissa on eräiden pentujen kohdalla mainittu, että jompaakumpaa vanhemmista oli käytetty sen ja sen riistan metsästyksessä; eihän se vielä riitä, että on käytetty metsällä. Pitää myöskin mainita miten koira on toiminut metsällä ja mikäli mahdollista esittää myös dokumentit tuloksista. Oli myös mainittu, että koira on erittäin hyvä villisian metsästyksessä, no harvapa se pennun vanhempia alkaa myyntitilanteessa moittimankaan. Elikkä noin puhtaan faktatiedon osalta pentujen vanhempien käyttöominaisuudet jää tässä pääosin vielä hämärän peittoon. Myöskin luonne- ja terveyspuolelta oli hyvä saada jotain tietoa. Mutta jos itse olet täysin vakuuttunut, että pennut ovat terveistä ja hyväluonteisista ja hyvistä ja toimivista metsästyskoirasuvuista niin onhan sekin jo jotain.

Totta on, että pennut aikanaan osoittavat kykynsä ja puhuvat itse parhaiten puolestaan, mutta mitä paremmat ennakko- ja taustatiedot tuontikoirista on käytettävissä niin aina parempi, vai mitä ? Viipurin kaatopaikan kennelistä en tiedä mitään, en ole kuullut enkä ole kiinnostunut. Luulen, että keskiverto suomalainen laikametsästäjä ei tiedä höykäsenpölähtämää IPOPS-kennelistä. "Edustavatko ammattimetsästäjän käyttölinjoja vaiko ei"- tämänkaltaisen meikäläisittäin vieraan terminologian ja kysymyksenasettelun informaatioarvo jää tässä jokseenkin vähäiseksi, jättää liikaa avoimia kysymyksiä.  Kuvissa sinänsä esiintyi komeita ja hyvärakenteisia laikoja.

Oli myös mainittu, että eräillä vanhemmilla oli karhudiplomi ja oli myös mainittu termi "elite klass". Voisitko ystävällisesti vielä hieman tarkentaa näitä termejä: Onko esim. karhudiplomissa eri luokkia tai arvoasteita ja mitä sen saaminen edellyttää (kuten jo edellä tuli esille niin esim. tuolla Vienankarjalan ketjukarhudiplomilla ei nyt niin kovin kummoinen maine ole) Onko "elit klass" käyttö vaiko näyttelymeriitti ja mitä sen saaminen edellyttää. Jo etukäteen vastauksista kiittäen.

PS. Ja kutensanottu on erittäin tärkeää ja arvokasta, että meidän sukulinjoiltaan liian suppeaa itälaikakantaa lavennetaan ulkomaantuonneilla ja tietysti aivan yhtä tärkeää, että tuonnit on mahdollisimman terveitä hyväluonteisia ja päteviä metsästyskoiria.

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #26 : 09.03.09 - klo:22:33 »
On erittäin hienoa jos ymmärrät että on erittäin tärkeää ja arvokasta, että meidän sukulinjoiltaan liian suppeaa itälaikakantaa lavennetaan ulkomaantuonneilla.

Jokainen tuontipennun ostaja on saanut sen verran kattavan tiedon haluamasta yhdistelmänsä taustoista että oli tehnyt ostospäätöksen. En näe mitään syytä kirjoittaa keskustelupalstalla näistä koirista laajempaa kuin olen kirjoittanut. Ihmiset jotka ovat todellisuudessa kiinnostuneita, ovat yhteydessä minuun henkilökohtaisesti. Tänä vuonna kaikki halukkaat eivät ole edes saaneet näitä tuontipentuja, koska fyysisesti en pysty auttamaan kaikkia.

En ole yhteydessä kasvattajiin joten en kuuntele heidän tarinoita myyntitilanteessa. Olen yhteydessä kahteen alueeseen (Shelehovin ja Zhigalovin) metsästysyhdistyksien puheenjohtajiin jotka ovat sekä käyttö- että ulkomuototuomareita. Joten koirien taustatiedot ovat sieltä eikä kasvattajilta. Olen erittäin tyytyväinen tähän yhteistyöhön ja minulla itsellä ei ole syytä epäillä heitä epärehellisyydestä. Jos kenellä on niin ei tarvitse ostaa sieltä yhtään mitään - voihan ostaa Suomesta jossa tiedot ovat kuten kirjoititkin 4 tai 5 sukupolvesta. Eli jokainen itse päättää mistä ja millaisten tietojen perusteella ostaa pennun.

Elite klass annetaan koirille jälkeläisten sekä näyttely- että koetuloksien mukaan (eli pitää olla molemmat), mutta myös sillä koiralla itselläkin on oltava vaadittavat tulokset. Tuloksena kelpaa vain sellaiset tulokset joilla koira pääsee kansalliseen jalostusrekisteriin.
Se mikä koskee diplomeja niin jos joku halua pennun jonka vanhemmilla on tusina erilaisia diplomeja niin ammattimetsästysalueet eivät ole oikea paikka. Siellä koirien kanssa tehdään työtä eikä harrasteta. Ja arvossa ovat koirat joiden omistajilla on hyvät tulot metsästyksen kautta eikä koirat joille kerätään vain diplomeja.
Sitä paitsi esim. Zhigalovin alueella Sergei Bogatov oli järjestämässä sekä kokeita että näyttelyitä noin 20 vuotta. Vuonna 2008 hän oli ja on vieläkin töissä Katanga alueella joten Zhigalovin alueella ensimmäistä kertaa koko vuotena (2008) ei ollut järjestetty yhtään koetta eikä näyttelyä. Eli niin pienestä kiinni. Mainittakoon että jokainen näistä alueesta on noin Suomen kokoinen vaan asukkaita on huomattavasti vähemmän, esim. Katangassa vain 5000.
Ei kannata heidän tilannetta vertailla Suomen tilanteeseen jossa joka viikko on jonkunlainen koe tai muutamakin. Eikä tarvitse vertailla Moskovan tai Pietarin aluetta jossa nykyään on täynnä erilaisia tarhoja jossa myöskin järjestetään aika usein kaikenlaisia kokeita.
Toivottavasti vastaukseni oli tyydyttävä. Jos ei, niin enempää en voi auttaa.
« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:08:41 kirjoittanut ivi »

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #27 : 10.03.09 - klo:09:33 »
Syyskuussa 2007 Sergei Bogatov (kaiken lisäksi hän on biologi/riistatutkija) on tehnyt tutkimusreissu Lena-joen ylängössä. Tutkimuksen tavoite oli etsiä syrjillä seuduilla itälaikojen "pesät", mittaa ne ja kuvata.
Sergei on käynyt muutamissa pienissä kylissä jossa asuvat vanhauskoiset ortodoksit melkein täydellisessä eristyksessä maailmasta. 
Tässä linkissä voi tutustua heidän koiriin. http://esl-irkutsk.net.ru/foto_laika_Lena.htm
Neljännessä koirakuvassa on punainen mustamaskinen uros - se on ainoa koira joka ei ollut paikallista kantaa, vaan oli hankittu Jakutiasta.
« Viimeksi muokattu: 19.03.09 - klo:13:46 kirjoittanut ivi »

heikkir

  • Vieras
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #28 : 10.03.09 - klo:10:56 »

En ole yhteydessä kasvattajiin joten en kuuntele heidän tarinoita myyntitilanteessa. Olen yhteydessä kahteen alueeseen (Shelehovin ja Zhigalovin) metsästysyhdistyksien puheenjohtajiin jotka ovat sekä käyttö- että ulkomuototuomareita. Joten koirien taustatiedot ovat sieltä eikä kasvattajilta. Toibvottavasti vastaukseni oli tyydyttävä. Jos ei, niin enempää en voi auttaa.

Pakkohan se on tyytyä, jos täsmällisempää tietoa ei tule. Elikkä käteen jää tästä sen verran, että dokumentoitujen taikka muuten täsmällisten meriittitietojen sijasta käsitys näiden tuontipentujen sukujen meriiteistä jää päosin näiden ivin kontaktien (Shelehovin ja Zhigalovin) metsästysyhdistyksien puheenjohtajat) ja ivin itsensä kertomusten varaan, että ovat ammattimetsästäjien käyttämistä sukulinjoista peräisin.

Kyllähän tämäkin jo jotain kertoo. Saattaa olla, että jopa enemmän kuin monessa muussa tuontikoiran tapauksessa. Kyllä itsekin voisin ottaa pennun pelkästään kulopuheiden perusteella, ilman mitään dokumenttejä meriiteistä, jos voisin olla varma, että vanhemmat ja suvut ovat hyviä metsästyskoiria. Kiitoksia tiedoista.

Ja edelleenkin olen sitä mieltä, että Suomalaisen laikakannan sukulinjoja on hyvinkin tarpeellista täydentää ulkoa tuoduilla terveillä hyväluonteisilla ja pätevillä metsästyskoirilla.

Poissa ivi

  • Jäsen
  • *
  • Viestejä: 703
  • ISL, LSL ja VEL. Kaikki Venäjältä.
    • Gleizz
Vs: Irkutskilaiset ISL
« Vastaus #29 : 10.03.09 - klo:11:23 »
Pakkohan se on tyytyä, jos täsmällisempää tietoa ei tule. Elikkä käteen jää tästä sen verran, että dokumentoitujen taikka muuten täsmällisten meriittitietojen sijasta käsitys näiden tuontipentujen sukujen meriiteistä jää päosin näiden ivin kontaktien (Shelehovin ja Zhigalovin) metsästysyhdistyksien puheenjohtajat) ja ivin itsensä kertomusten varaan, että ovat ammattimetsästäjien käyttämistä sukulinjoista peräisin.

Ilmeisesti et tiedä miltä näyttävät metsästysliiton rekisteritodistukset.
Näissä todistuksissa on ilmoitettu kaikki vanhempien ja esivanhempien viralliset tulokset.
RKF todistuksissa niitä ei enää näkyy kuten suomalaisissakin rekisteritodistuksissa.
Myös RKF ei tunnistaa metsästysliiton valioarvot. Mutta se on Venäjän kahden liiton oma valtataistelu, enkä ota siihen kantaa.
Eli sinulle tietenkin ei jää käteen yhtään mitä, mutta kaikilla pentujen omistajilla on sekä RKF:in exportpedigree, jossa ei näkyy paljon mitään, että metsästysliiton rekisteritodistus jossa näkyy kaikki tulokset. VE-laikojen ja LS-laikojen porukka voi sen vahvistaa, koska olen heillekin jotain Metsästysliiton todistuksia kääntänyt.
Jos joku omistajista halua julkistaa nämä tiedot, niin se on hänen asia eikä minun - nämähän pennut ovat yksityis-omaisuutta, eikä Laika-järjestön, joten en ymmärrä miksi tällainen sarkasmi.
Hyvää heikir, sinun ei tarvitse olla huolissa siitä että pentujen ostajilla  käsitys näiden tuontipentujen sukujen meriiteistä jää päosin näiden ivin kontaktien (Shelehovin ja Zhigalovin) metsästysyhdistyksien puheenjohtajat) ja ivin itsensä kertomusten varaan, että ovat ammattimetsästäjien käyttämistä sukulinjoista peräisin.
Kaikki nämä ostajat ovat aikuisia ihmisiä (toiset heistä ovat todella kokeneet harrastajat) joten he itse osaavat päätä mikä tieto heille riitä ja mikä ei.

Eli kenenkään ei ole pakkoa tyytyä mihin eikä uskoa mihin, eikä ole ostospakkoa. Kaikki tämä on vapaehtoista.





« Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:11:41 kirjoittanut ivi »