Luulin, että vastasin kaikiin kysymyksiin. Mutta jos henkilökohtaisesti et ollut tyytyväinen vastauksiin niin oli mahdollista esittää ne hieman asiallisemmassa muodossa. Kuitenkin suomen kieli ei ole äidinkieleni, joten olen voinut ymmärtää jotain väärin ja vastaukseni jäi mielestäsi epätäydelliseksi.
Kun nämä pennut kasvaa, ne itse pystyvät näyttämään edustavatko ne ammattimetsästäjien käyttölinjoja vai vanhempia joiden diplomit on ostettu, vai ovatko ne pyydystetty Viipurin kaatopaikalta eikä tuotu Irkutskista... :)Mainitsin vain yhden IPOPS kennelin.
Arvoisa ivi. Jos Suomessa lähdetään metsästyskoiran pentua hankkimaan, niin kyllä silloin vähintään 4-5 sukupolveen taaksepäin selvitetään hyvinkin tarkkaan kaikki mahdolliset tiedot, meriitit ja mielummin virallisina dokumentteina, kaikki käyttökoetulokset, myös huonot jne. Jos ei virallisia dokumentteja ole niin sitten mahdollisimman varmasti luotettava suullinen tieto, mitä riistaa ja kuinka paljon on metsästetty ja kuinka paljon on saatu ja minkä ikäisenä alkanut toimimaan jne, ja näin molempien vanhempien puolelta. Tämä lienee täysin normaalia ja ymmärrettävää toimintaa pentua hankittaessa vai mitä ? Ei siitä kenelläkään ole mitään syytä närkästyä.
Nyt näissä tuontikoirien taustaiedoissa on eräiden pentujen kohdalla mainittu, että jompaakumpaa vanhemmista oli käytetty sen ja sen riistan metsästyksessä; eihän se vielä riitä, että on käytetty metsällä. Pitää myöskin mainita miten koira on toiminut metsällä ja mikäli mahdollista esittää myös dokumentit tuloksista. Oli myös mainittu, että koira on erittäin hyvä villisian metsästyksessä, no harvapa se pennun vanhempia alkaa myyntitilanteessa moittimankaan. Elikkä noin puhtaan faktatiedon osalta pentujen vanhempien käyttöominaisuudet jää tässä pääosin vielä hämärän peittoon. Myöskin luonne- ja terveyspuolelta oli hyvä saada jotain tietoa. Mutta jos itse olet täysin vakuuttunut, että pennut ovat terveistä ja hyväluonteisista ja hyvistä ja toimivista metsästyskoirasuvuista niin onhan sekin jo jotain.
Totta on, että pennut aikanaan osoittavat kykynsä ja puhuvat itse parhaiten puolestaan, mutta mitä paremmat ennakko- ja taustatiedot tuontikoirista on käytettävissä niin aina parempi, vai mitä ? Viipurin kaatopaikan kennelistä en tiedä mitään, en ole kuullut enkä ole kiinnostunut. Luulen, että keskiverto suomalainen laikametsästäjä ei tiedä höykäsenpölähtämää IPOPS-kennelistä. "Edustavatko ammattimetsästäjän käyttölinjoja vaiko ei"- tämänkaltaisen meikäläisittäin vieraan terminologian ja kysymyksenasettelun informaatioarvo jää tässä jokseenkin vähäiseksi, jättää liikaa avoimia kysymyksiä. Kuvissa sinänsä esiintyi komeita ja hyvärakenteisia laikoja.
Oli myös mainittu, että eräillä vanhemmilla oli karhudiplomi ja oli myös mainittu termi "elite klass". Voisitko ystävällisesti vielä hieman tarkentaa näitä termejä: Onko esim. karhudiplomissa eri luokkia tai arvoasteita ja mitä sen saaminen edellyttää (kuten jo edellä tuli esille niin esim. tuolla Vienankarjalan ketjukarhudiplomilla ei nyt niin kovin kummoinen maine ole) Onko "elit klass" käyttö vaiko näyttelymeriitti ja mitä sen saaminen edellyttää. Jo etukäteen vastauksista kiittäen.
PS. Ja kutensanottu on erittäin tärkeää ja arvokasta, että meidän sukulinjoiltaan liian suppeaa itälaikakantaa lavennetaan ulkomaantuonneilla ja tietysti aivan yhtä tärkeää, että tuonnit on mahdollisimman terveitä hyväluonteisia ja päteviä metsästyskoiria.