Nyt en ymmärrä miksi vain kolme rotua? Suomessakin kun on jo viisi rotua omasta takaa ja kuudeskin melkein
No jos katsotaan historiaa tarkemmin niin ehkä supistan puhtasti suomalaisia rotuja jopa kahteen. Ja toinen niistä on Rudolfin mainitsema hyljekoira
Useimmat hakevat koiransa kuitenkin itse aina yhdysvaltoja myöten ja on paljon ulkolaisia kasvattajia jotka ei edes myy ellei ostaja ehdokas käy näytillä.
Aivan! Useimmat hakevatkin koiransa itse aina Yhdysvaltoja myöten. Koska se on huomattavasti yksinkertaisempi kuin Venäjältä. Ei ole kieli- eikä yhteydenpito ongelmia. Ja kuljetukset toimivat melkein moitteettomasti. Itsellekin olen tuonut koiria Kanadasta, Englannista, Italiasta, Saksasta, Puolasta ja Tanskasta. Kaikki asiat oli hoidettu englannin kielellä.
Eikä tarvinnut käydä itse paikan päällä, kävin itse hakemaan vain Tanskasta.
Venäjä on aivan eri asia. Ensiksi - todella harvalla on internetyhteys ja vielä vähemmän englannin kielentaitoa. Myös harva ulkomaalainen haluaa lähteä Venäjälle hakemaan koiraa itse, erityisesti jos pitää matkustaa kauemmas kuin Pietariin tai Moskovaan.
Sen takia laikajärjestössä nykyään on mahdollista saada yhteydenpitoapua. Mutta missä on sanottu, että sitä on pakko käyttää? Ei missään. Joten jokaisella on oikeus luoda omia suhteita ja hakea mitä kukin haluaa, asummehan vapaassa maassa
. Mutta jos joku tarvitsee apua niin se on saatavissa. Joten keskustelu miten, kuka ja missä toimi on aivan turhaa. Tehköön jokainen miten haluaa, mutta jos pyydetään apua niin olisi hyvä, että ostospäätös on vakava.
Yllä mainittukin LSL-pentu viimeisillä metreillä (eilen) vaihtoi omistajan, onneksi nyt lopullisesti.