Kirjoittaja Aihe: kitalaet  (Luettu 132817 kertaa)

joonii

• Vieras
Vs: kitalaet
« Vastaus #270 : 22.02.10 - klo:21:49 »

Ei se pelkkä haju, vaan kokonaisuus!

Ja nyt en tarkoittanut penaa..

Tuli tuossa mieleen tapaus vuosien takaa, täällä kulki eräs laikanomistaja karhua pyytämässä, viihtyi syksyisin kairassa n.viikon.
Oli nähnytkin karhun, mutta koira ei ollut haukkua ottanut.
Minähän sitten houkuttelin miehen koirineen "varmalle karhulle" ja lähestyimme koiran kans alatuuulen puolelta karhua(oikea elävä karhu).
Kun koira sai ensimmäisen hajun karhusta, painui häntä koipien väliin ja peruutusvaihe päälle.
Karhua koira ei kerenny nähä.
Siinä tuumailtiin ettei taija olla karhunpyyntiin sovelias tämä koira.
Tässä tuli vaan sekin todistettua että kyllä se karhun haju pelotti koiraa.

Meillä kyllä nuorempikin syö karhunpennunraadon  kaikkineen karvoineenkin  :-X

mutta lämmin aikaisen karhunraato kertoo kyllä sitten jo paljon enemmän!

Rasvalla  karhunhajulla ja penalla  saa ehkä kaikista heikoimmat yksilöt karsittua mutta ei se koiran

karhuveristä vielä mitään kerro!

Balaven

• Vieras
« Vastaus #271 : 23.02.10 - klo:01:54 »
Viimeinenkin totuus selviää koiran katsoessa elävää nallea silmästä silmään.

Vaikkei pelkäisi hajua eikä tuoretta raatoakaan niin uhitteleva karhu voi jo olla liikaa.

joonii

• Vieras
« Vastaus #272 : 23.02.10 - klo:07:52 »
Viimeinenkin totuus selviää koiran katsoessa elävää nallea silmästä silmään.

Vaikkei pelkäisi hajua eikä tuoretta raatoakaan niin uhitteleva karhu voi jo olla liikaa.

Näin se menee.

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #273 : 23.02.10 - klo:08:46 »
Itse olen kiinnostunut suumerkeistä ja jonkin verran uskonkin. Siitä huolimatta uskon enemmän tilastotieteisiin. Siksi olen koonnut kaikki hirvihaukkutuloksettulokset vuodesta 2004 lähtien verratakseni koirien paremmuutta. Lähinnä kokeissa nuorena menestyneitä.

Esim. viime vuonna nuorena ykkösen haukkuneiden "indeksit" ovat rotunsa parhaita eli ei mikään sattuma että tulosta syntyy. Tarkoitus on laskea kaiikien viime vuonna rekisteröityjen koirien indeksit, jolloin tiedän eri yhdistelmien "odotusarvot". Tähän lisätään "takana" olevien koirien karhunhaukkutaipumukset niin alkaa päästä siihen vaiheeseen että voidaan katsella koirien suumerkit kohdalleen.
« Viimeksi muokattu: 23.02.10 - klo:08:53 kirjoittanut Jarmo_P »
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #274 : 23.02.10 - klo:12:37 »
"Tämä kommenttini oli siitä syystä, että itse en usko merkkeihin. Miten muuten selitetään ne nollamerkkiset KVA:t? "

Itse laitoin äänestykseen että uskon varauksella. Eli siis uskon, (ainakin toistaiseksi) mutta en ihan sokeasti. Senpä takia kysynkin onko sulla Saara tiedossa nollamerkkinen KVA koira? Laitapa kuva tänne jos on, niin jos löytyy nähdään hölynpölyksi aholan merkit, mutta löytyykö???

Siis 4 ei ole aholan merkeissä sama kuin nolla. Nolla on täys nolla ja 4 on lähes keskitasoa jo.
Nettilaikan jäsen

Teeri

• Vieras
« Vastaus #275 : 23.02.10 - klo:13:46 »
Mulla on Aholan mukaan 4 tason merkit tuolla 2 vuotiaalla nartulla. viime syksynä (1,5v) haukkui semmoisia 2 tuntisia. Ei super lahjakkuus ja panostaa pitää. Mutta koira ei ole ihan tyhmäkään ja muukin riista kiinostaa.

Ne ainakin täsmää  ;D

Uge

• Vieras
« Vastaus #276 : 23.02.10 - klo:19:27 »
minun koirilla on passannut aika hyvin nuo merkit kohdalleen. 2 koiralla ollut 9-10 merkit ja ovat olleet varhaiskypsiä ja sitkeitä hirvelle. yhdellä 6 merkit 2-4h.kolme koiraa 0-3merkit  1-60min. hirvelle. en vielä ihan sata varmasti usko merkkeihin mutta ei haittaakaan ole jos hyvät merkit. :)
muutamien tuttavien koirien merkit ovat pitäneet aika hyvin kutinsa. paitsi kerran yhellä jämyllä heikot merkit mutta silti kva .

Poissa Nikita

• Jäsen
  • *
  • Nikita 8,5 kk ja se ensimmäinen...
    • Nikitan sivut
« Vastaus #277 : 23.02.10 - klo:20:06 »
Tässä on jo aiemmin esitetyt AHOLAN mukaisesti ehkä korkeintaan 2 merkit. On haukkunut 5 kk iästä lähtien jotenkin hirveä. Ei mikään sitkeä haukkuja, vaan käy välissä katsomassa isäntää. Menee kyllä takaisin, kun vain sanoo. Seuraamiset on pisimmillään olleet hieman yli 20 km. Ei ole tosin KVA.

Saara

• Vieras
« Vastaus #278 : 24.02.10 - klo:16:25 »
Tässä on jo aiemmin esitetyt AHOLAN mukaisesti ehkä korkeintaan 2 merkit. On haukkunut 5 kk iästä lähtien jotenkin hirveä. Ei mikään sitkeä haukkuja, vaan käy välissä katsomassa isäntää. Menee kyllä takaisin, kun vain sanoo. Seuraamiset on pisimmillään olleet hieman yli 20 km. Ei ole tosin KVA.
Kylläpä siinä taas omistaja vähättelee koiraansa... Kaikista kokeista luokkatulos, myös VOI 1. Tämän takia juuri uskoni horjuu noihin merkkeihin  :-\

Teeri

• Vieras
« Vastaus #279 : 24.02.10 - klo:17:41 »
Jospa ne Aholan kärkimerkin koirat haukkuu 24 tuntia :) Sehän riippuu mikä on henkilökohtainen taso vaatimus. Se voi noilla harmaa miehillä ollakkin 2 päivää ;)
Eihän siellä täysi eräkään ole vielä mitään

AJP

• Vieras
« Vastaus #280 : 24.02.10 - klo:18:30 »
No millaista tulevaisuutta meidän haukulle voi povata näistä kuvista.

Koska aihe kiinnostaa ja vastausta ei tullut niin muistutetaan.Oikeesti kiinnostaa mitä näistä kuvista voi povata,jos kuvat ei tullu viestin mukana niin löytyy edelliseltä sivulta.

Poissa Nikita

• Jäsen
  • *
  • Nikita 8,5 kk ja se ensimmäinen...
    • Nikitan sivut
« Vastaus #281 : 24.02.10 - klo:18:52 »
Lainaus
Kylläpä siinä taas omistaja vähättelee koiraansa...
Ehkäpä se on realismia.

Mielenkiinnolla kuulisin Rennin arvion koirieni suumerkeistä.

vikkelä

• Vieras
« Vastaus #282 : 24.02.10 - klo:19:14 »
Vanhaa ja kokenutta laikamiestä lainaten "se on sama kumpaan päähän koiraa katsoo, jos se kerran pelaa "! Kait ne koiramiehet kuitenkin koiria suuhun katsoo, vähän niinkuin viisaampaa esittäen ; ) !??!? Kokkeilkaa!

Uge

• Vieras
« Vastaus #283 : 24.02.10 - klo:22:17 »
AJP  minusta näyttää ihan ok merkeiltä hirvelle. 7-8 merkit jopa .minkä ikäinen koira nyt on? pitäisi kyllä haukkua :)

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #284 : 25.02.10 - klo:10:56 »
Joo, nyt muistankin miksi suhtauduin vielä varauksella, Nikitahan se oli siihen syynä :) Onko vielä muita?
Nettilaikan jäsen