Kirjoittaja Aihe: kitalaet  (Luettu 132743 kertaa)

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
Vs: kitalaet
« Vastaus #15 : 11.02.08 - klo:12:58 »
Mitä minä olen kuullut miten noita tulkitaan niin ei hyvältä näytä tämä pentue... Siis jos vain suumerkkejä katsotaan.

Kuulemani mukaan oikein huipulla koiralla kolme viimeistä poikki/epäyhtenäiset, hyvällä 2 ja kohtuullisella 1. Ei yhtään poiki --> huono. Nähdäkseni näissä oli enimmäkseen ettei yhtään poikki ja joillakin 1 poikki tai jopa 2 (kuva 3). Kuva 1 ja 2 meni koneellani liian tummaksi että olisi näkynyt ihan kunnolla.

Mutta nämä on vaan suumerkkejä ja lieneekö mitään perää. Itse en perustaisi koiran valintaa ainakaan pelkästään näihin, mutta jos olisi 2 muuten tasavahvaa niin sitten kurkkisin suuhun. Kurkittiin kyllä, kun Laikkua valittiin :) Meillä on Jerillä 3 poikki/epäyhtenäiset ja Laikulla 2.
Nettilaikan jäsen

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #16 : 11.02.08 - klo:15:21 »
Tässä Aholan luento ja kunka suumerkkejä luetaan.

http://www.shhj.fi/ah1998.html

Toiseksi "lohin siiven" muodosta jotkut päättelee kuten "jacobsonin" elimen muodosta.

Aikoinaan oli Aholan luento suumerkeistä sitkiän kisassa (2005 tai 2006) videona vieläkö löytyy?

« Viimeksi muokattu: 11.02.08 - klo:15:40 kirjoittanut Jarmo_P »
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #17 : 11.02.08 - klo:17:14 »
Mitä minä olen kuullut miten noita tulkitaan niin ei hyvältä näytä tämä pentue... Siis jos vain suumerkkejä katsotaan.

Kuulemani mukaan oikein huipulla koiralla kolme viimeistä poikki/epäyhtenäiset, hyvällä 2 ja kohtuullisella 1. Ei yhtään poiki --> huono. Nähdäkseni näissä oli enimmäkseen ettei yhtään poikki ja joillakin 1 poikki tai jopa 2 (kuva 3). Kuva 1 ja 2 meni koneellani liian tummaksi että olisi näkynyt ihan kunnolla.

Mutta nämä on vaan suumerkkejä ja lieneekö mitään perää. Itse en perustaisi koiran valintaa ainakaan pelkästään näihin, mutta jos olisi 2 muuten tasavahvaa niin sitten kurkkisin suuhun. Kurkittiin kyllä, kun Laikkua valittiin :) Meillä on Jerillä 3 poikki/epäyhtenäiset ja Laikulla 2.

Nyt kun Juha päästiin aiheeseen niin otappa Jerin ja Laikun kitalaesta kuvat ja laita tänne. Katsellaan yhdessä.

mpeltola

• Vieras
« Vastaus #18 : 11.02.08 - klo:19:48 »
Ei ole koiraa kitalakeen kattominen. Tärkein asia koiran suussa on että sapuska mennee sisälle ja haukku tullee ulos.

Nonnis

• Vieras
« Vastaus #19 : 11.02.08 - klo:20:21 »
Onkohan jollain oikein tieteellistä todistusaineistoa noiden kitalakien tulkinnasta vai meneekö sarjaan noituuden kanssa?

Ei sillä, ettäkö meiän laika kitalakimerkeissä häpeisi, kitalaki on kauttaaltaan musta, käsitinkö oikein että siihen pyritään? ;)

Koira on 1,5 v ja tämän keskustelun innoittamana katsoin ensimmäistä kertaa kitalaen väritystä :D

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #20 : 12.02.08 - klo:07:17 »
Jos koira on esim. riistan värinen on kitalaet mustat ja jos on mustavalkoinen ja kuonossa valkeaa niin kitalaki on laikullinen. Kun katsoo harmaita niillä kaikilla on musta kuono ja kitalaet. Pelkästään koiran harmaa sävy takaa sen. Itse en kovin usko väriin.

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #21 : 12.02.08 - klo:15:05 »
Kävin katsoon jarmon laittaman linkin aholan luentoon. Pistää kyllä kovasti miettimään. Aika kovaa tekstiä. Kirjoitti/oli sanonut siis:

KITALAET

Kun näiden perusteella osaa valita parhaan pennun pentueesta, tulee se olemaan pentueen paras kuolemaansa asti. Merkkien paikkansapitävyys on aivan ehdoton; koskaan ei ole nähty hyvää koiraa, jolla olisi huonot suumerkit. Suumerkeillä pystytään valitsemaan pentueen paras koira. Heikoilla suumerkeillä varustetusta koirastakin voi toki tulla hyvä metsästyskoira, mutta koira vaatii huomattavasti enemmän harjoitusta.

Eli tämä mies ei ainakaan puhu mitään kitalaen väristä ja mitä olen kuullut asiaan enemmän perehtyneiltä niin nämä poimut ovat olleet tärkeimpiä. Miten värillä siis olisi väliä jos on? Mustako pitäisi olla?

Joo katsonpa onnistunko saamaan kuvaa KVA Jerin (laitan tästä lähtien eteen aina KVA, kun näyttää keskustelupalstalaisilla olevan toinenkin samanniminen islu, niin eroaa) ja Laikun kitalaesta. Kamera ollut jo vuosia ties missä hukassa niin en tiedä löydänkö sitä, onko akkua ja onnistunko saamaan kuvaa tänne. Mutta katson ainakin itse viikonloppuna ja näen muistinko varmasti oikein, että Jerillä olis 3 poikki/epäyhtenäiset ja Laikulla 2. Klasun Kapulla (esittänyt erittäin hyviä hirven haukku otteita eka syksynään kaatojakin) oli muistaakseni 2 poikki/epäyhtenäiset ja myös pentueensa parhaat merkit.

Olisi mukava nähdä tai edes kuulla käyttövalio/ nuorena syttyneiden muidenkin koirien kitalakeja. Nähtäisiin vähän todistusaineistoa pitääkö kitalaki merkit paikkaansa :)
Nettilaikan jäsen

Poissa leo

• Jäsen
  • *
« Vastaus #22 : 13.02.08 - klo:09:52 »
Suumerkeistä en katsonut. Valintani kuvan perusteella, muihin merkkeihin tukien  numero3 ja 5  pentujen tekemisiä seuraisin ennen valintaa . Kuvan perusteella on hankala saada selville, mutta numero 1 kuvan perusteella ei olisi valintani.  Toivottavasti kuvat kertoi totuuden. ter leo       

Poissa Burskutin

• Jäsen
  • *
    • Kennel Huntersheart
« Vastaus #23 : 13.02.08 - klo:13:22 »
Jos muistan oikein Jertsalla taisi olla samanlaiset kitaleet isänsä KVA Jerin kanssa? :-)

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #24 : 18.02.08 - klo:13:15 »
Jarmolle: En saanut kuvia, mutta ahkerasti suuhun kurkittiin. Ei Jerilläkään ihan puhtaasti kolmea ollut poikki/ epäyhtenäiset. Voisi keskimäärin sanoa, että kummallakin oli 2 tai vähän reilu, tulkinta tavasta riippuen.
Nettilaikan jäsen

Edu

• Vieras
« Vastaus #25 : 18.02.08 - klo:20:29 »
Kun tämä suumerkkien lukeminen on taidetta, arvelin lähettää parin koiran suumerkkikuvat teille ihmeteltäväksi.
Ottaisitteko näistä koirista kummankaan häkkiinne?
Haukkuvatko vai eivätkö?
Hakevatko vai kiillottavatko saappaita?
Pysyvätkö haukulla vai sahaavatko??

Edu

Sanni

• Vieras
« Vastaus #26 : 18.02.08 - klo:20:48 »
« Viimeksi muokattu: 18.02.08 - klo:20:50 kirjoittanut LT »

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #27 : 18.02.08 - klo:21:10 »
Minun tulkinnan mukaan Edun koirista ensimmäisellä erinomaiset suumerkit ja toisella keskinkertaiset. LT:llä keskinkertaiset. Eli näistä edun ykkönen huippu koira ja nämä 2 muuta mahdollisesti hyviä, tai sitten ei niin hyviä.
Nettilaikan jäsen

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #28 : 18.02.08 - klo:21:11 »
Kun tämä suumerkkien lukeminen on taidetta, arvelin lähettää parin koiran suumerkkikuvat teille ihmeteltäväksi.
Ottaisitteko näistä koirista kummankaan häkkiinne?
Haukkuvatko vai eivätkö?
Hakevatko vai kiillottavatko saappaita?
Pysyvätkö haukulla vai sahaavatko??

Edu

Kuvan ykkösen suumerkit on mielestäni (haku) hyvät: 9-10 Aholan oppien mukaan. Viihtyy hyvin metsässä eikä tarvitse isännän kuljetella eli hyvä hakemaan. Ammattilaiset näkee sieltä paljon enemmän mutta mistä sellaisen tähän hätään löytää.
« Viimeksi muokattu: 18.02.08 - klo:21:13 kirjoittanut Jarmo_P »

Poissa Nikita

• Jäsen
  • *
  • Nikita 8,5 kk ja se ensimmäinen...
    • Nikitan sivut
« Vastaus #29 : 18.02.08 - klo:21:16 »
Haukkuuko tämä muuta kuin isäntää?