Kirjoittaja Aihe: Karhukoiran-laikan (ISL) sekoitus  (Luettu 26530 kertaa)

heikkir

• Vieras
Vs: Karhukoiran-laikan (ISL) sekoitus
« Vastaus #45 : 09.10.09 - klo:13:07 »
Onneksi olkoon, ainahan se on mukavaa kun kaatoja saadaan ja varsinkin omalle koiralle. Mutta edelleenkään ei tule esiin mitään sellaista, mikä puoltaisi tälläisten sekuleitten tekemistä. Vahinkojahan tietysti tulee niin ihmisille kuin eläimillekin, muitta onko tälläisten yhdistelmien tietoisessa tekemisessä järkeä. Koiralle eka kaato 3-vuotiaana, 1 tunti 40 min kestäneeseen ja 2,5 km siirtymän työskentelyyn osoittaa tietysti, että koira toimii hirvenpyynnissä mutta tuo kyseinen suoritus on tasoltaan vain niukasti keskivertoa. Keskitasoinen laika tai karhukoira tekee useimmiten jo 2 vuotiaana vastaavaa ja parempaa tulosta. 

Poissa Bearclaw

• Jäsen
  • *
« Vastaus #46 : 12.10.09 - klo:13:49 »
No joo eihän toi mikään "huippu" olekaan eikä siitä toivottavasti samanlaista tulekaan kuin jotkut "huiput" (eli päivä- ja yösotalla saa ehtiä koiraa jostain  ;))

ja noi eettiset kysymykset on minun puolesta jo käyty läpi, vahinko mikä vahinko, ja mikä tärkeintä ainakaan minä en ole "rikastuttanut" ketään tästä vahingosta

olin tuossa eilen kaverin rapian 2 vuotiaan KVA-jämptinartun kaverina metässä ja toimii ihan eri tavalla, ei välitä ukosta mitään, onko sitten hyvä vai huono, jokainen saa päättää itse, minä en välttämättä pidä siitä, hyvinhän toi haki ja toimi, mutta luovutti lopulta kun elukat meni naapurin puolelle

itse otin ton koiran puhtaasti "työrukkaseksi", ja kuten mainitsin, ei tarvihe "ressiä repiä" kokeista tai näyttelyistä

tuolla jos nyt alkoi jotenkin toi homma ja se jatkuu ja elinikää ja toimintaikää suht normaalisti niin olen ihan tyytyväinen

btw; jossain oli juttua että kaveri (ei siis minun) oli mennyt uuteen seuraan sekulin kanssa, niin porukka sanoi että sitä ei meidän jahtiin oteta.... täh... :o

mutta sitten seuraavaksi tuli tämmöstä:

No sitten vaihteeksi "itku" pitkästä (viikon vanha) ilosta

lauantai-aamuna näköhirvet, ykkösvasa porukka tiedossa, autolla pakitusta ja n 900 metrin päästä tuulen alta koiran löysäys, löytö rapian 5 minuutin päästä, haukkua hetken aikaa sitten lähettiin, ja linnuntietä 6 kilsan päästä naapurin puolelta koiruus pois, naapuriseuran miehet oli nähnyt tienylityksessä tappipään ja koiran

uudestaan melkein samaan paikkaan ja kulkeminen vastatuuleen, tyhjää, sitten paluuta myötätuulen kautta "takalenkille" vastatuulen puolelle

no siinä mennessä ei mitään mutta yhtäkkiä haukku päälle, no olipa outo homma, itse tuulen päältä tultiin, niin siitä sivusta löytö..?

ei kestä kauaa, koira tulee pois, mitä ihmettä, just kun se alkoi pelaamaan, niin löysää homman, mennään emännän kanssa löytöpaikan lähelle, koiruudelta kyselyä että mikäs siellä oli

Koira painuu takaisin ja silloin alkaa rähinä ja uikutus, älämölöä ja vislausta päälle, metakka loppuu, mitenkäs kävi....?

koira tulee linkaten paikalle, suu ja silmä kulma veressä, oikea etunen ei kestä askelta, "killin" pirulainen oli vastassa, killille 1-0

oli killi ilmeisesti heittäynyt selälleen koska osumaa naamaan, etuseen ja "vehkeiden" vierestä löytyi vielä eilen muutama naarmu

aamusella kävin sitten lekurissa, koira oli kuitenkin suht hyvässä kunnossa, etunen turvonneena, kuvaukset ja tutkinnat päälle, antibiootti ja särkylääke kuuri ja n viikko lepoa, jospa se siitä

sanoin koiruudelle että ota meijät ens kerralla matkaan (joulukuun alussa) , elä yritä yksin, annetaan niiden olla vielä jonkun aikaa rauhassa

ps. koira olis kyllä eilen halunnut matkaan, mutta niinkuin nykyaikana on muotia pitää pakkolomaa, niin nyt osui koiran kohdalle huilipäivä

ja toi killihomma "maistui" ainakin mulle, ei tarvitse lopettaa jahtia hirvihommiin, kuin ehkä jollakin "hirvispeciaalilla" pitäis, itse ainakin aion jatkaa siitä mihin viime talvena lopettiin, eli killin jäljille lähetään heti joulukuun alusta (jos/kun lupia tulee)

Poissa Bearclaw

• Jäsen
  • *
« Vastaus #47 : 14.02.11 - klo:15:09 »
Vastasin yv:llä :)

Kyllähän tuota sai metillä hirviaikaan kulkea ja Lihassa on pysytty
Viime syksyn saldo: 2 urosta ja vasikka, uroista sain toisen itse kellautettua
ns. reppumiehen koiraksihan tuo tuli hommattua ja sen tehtävän tehnyt riittävällä tasolla joten "nappulat" vuodeksi tienattu

Poissa Bearclaw

• Jäsen
  • *
« Vastaus #48 : 03.10.11 - klo:11:29 »
No joo, lauantaina löytö "mahtavasti" 130 metrin päästä, pari kertaa pääsin näkemään mitä siellä on, ykkösvasa porukka, ei kuitenkin varman päälle paikkaa ampua, en nähnyt koiraa tai sitten kohde huonossa asennossa. (Työskentelystä omassa mielessä koira sai lisänimen "pikkualueen rikkaimuri")
Koira kävi varmistamassa joku kolme kertaa että jatketaanko näiden jahtia, välillä vähän sieppasi, mutta toisaalta "väärältä" elukalta tuon kyllä ois saanut poes.
Kattelin karttaa ja totesin että seuraavan kynnään jälkeen huononee sellaiseksi vitelikoksi että tuskin intiaanikaan olisi päässyt AT:lle.

Passi isolle voimalinjalle koppaamaan ja sievästi "työnnättämällä" haukku linjaan jonne veteraani kippasi pikkuvasikan, löydöstä kaatoon meni tasan nappiin pari tuntia, emä oli sen verran viisas että pysytteli piilossa, taisi tietää että meidän "SWAT-porukka" odottamassa. Se oli meidän porukan eka hirvi tälle syksyä, lauantaina meni vielä 3 vasaa ja 2 aikaista (muiden koirien haukuista, ei itselle), su aamuna koiramies kippasi tuplat haukusta ja 2 x ykkösvasa porukka meni nurin ajosta, homma pistettiin jäihin puol kymmeneltä aamusta, 12 siis nurin. Oli vielä yks karhukoira haukulla ja ei saatu muuten pois kun urkki nurin. Että semmonen aloitus vkl meillä, meni melkein puolet luvista