Minulla on Sushin kennelistä hankittu Alen ja Sushin Kafarinjan narttupentu, joka on tällä hetkellä 8 kuukauden ikäinen. Koira on minulle ensimmäinen laika ja tähän mennessä olen ollut koiraan ja myöskin kasvattajan toimintaan erittäin tyytyväinen.
Ennen koiran hankkimista, kävin kasvattajan kanssa pitkät ja syvälliset keskustelut rodun soveltuvuudesta ja käyttämisestä, minun tapuksessani ensisijaisesti kanalintumetsästykseen ja sain häneltä runsaasti vinkkejä koiran hoidosta, kasvatuksesta ja opettamisesta metsässä. Yhteydenpito on myös jatkunut säännöllisesti.
Koira on tähän mennessä osoittautunut fyysisesti terveeksi, hyvin oppivaksi, eloisaksi ja erittäin ihmisystävälliseksi sekä on tähän astisten kokemusten pohjalta myöskin osoittautunut erittäin riistaveriseksi varsinkin kanalintuja kohtaan. Esimerkkeinä 10 minuutin haukku fasaanille 4 kk:n iässä, vajaan viiden kuukauden ikäisenä viime syys-lokakuussa paikallisti kuulon ja hajun avulla kymmeniä metsäkanalintuja maasta, karkoitti ne lentoon ja seurasi parhaimmillaan lintua satoja metrejä. Parhaana saavutuksena pitäisin lokakuun lopulla noin 200-300 metrin päähän suon yli vainuttua koppeloa ja kahta poikametsoa, niiden ylösajoa ja seuraamista noin 400 metriä. Voimat ja kyky eivät vielä tuossa vaiheessa pidempään seuraamiseen ja näin ei saatu yhtään haukkutilannetta metsästysaikana. Marras-joulukuussa on tullut kaksi lyhyttä haukkutilannetta teerelle puuhun ja siltä pohjalta odotan toiveikkaana ensi syksyä. Mikäli kunnon haukkuja alkaa tulla ja koira kehittyy lintukoiraksi niin tulen käyttämään sitä myös kokeissa. Myös näyttelyissä käyttöä ja mahdollista menestystäkin pidän järkevänä siitä lähtökohdasta, että siinä keskitytään ensisijaisesti metsästyskäyttöä tukevien rakenteellisten ominaisuuksiena arviointiin ei pelkkiin "missiominaisuuksiin".
Koiralla olisi kovasti menohaluja myös jänisten perään mutta en ole sitä tässä vaiheessa kannustanut siihen hommaan
.
Niin kun kaikki tiedämme, koirien kehitys kaikilla osa-alueilla on loppujen lopuksi ennalta arvaamatonta ja eritasoisia pettymyksiä sekä ilon aiheita tulee kaikkien koirien kanssa.