Kirjoittaja Aihe: kainuuseen ....  (Luettu 3839 kertaa)

Poissa juri 06

• Jäsen
  • *
kainuuseen ....
« : 11.03.13 - klo:21:08 »
kainuussakin vois joskus pitää päänäyttely/mestaruus haukkuja  .Laikoja sielläkin päin!

Poissa Pekka Kuismin

• Hallitus
  • Jäsen
Vs: kainuuseen ....
« Vastaus #1 : 11.03.13 - klo:21:19 »
No mikä ettei voisi.Onhan siellä ollutkin,2012 lintumestaruudet muunmuassa.

Poissa Siltamies

• Jäsen
  • *
« Vastaus #2 : 12.03.13 - klo:08:11 »
Joo, ja pari kertaa narttumestaruus/juniorimestaruus Kajaanissa, Sotkamossa ja Pyhännällä (liekö se vielä Kainuuta). Utajärvellä päänäyttely, mutta sitäkään ei välttämäti lasketa Kainuuksi...

Poissa juri 06

• Jäsen
  • *
« Vastaus #3 : 12.03.13 - klo:16:47 »
Senkin vuoksi kainuuseen tapahtumia ku on isoja ennakko luuloja laikoja kohtaan,et tulis tunnetummaksi rodut !(tappaja koiria ,eihän mehtään uskalla muita koiria laskea,pari kommettia mitä oon saanut kuulla)Pyhäntä/Utajärvi pohjois-pohjanmaata käsittäkseni?
« Viimeksi muokattu: 12.03.13 - klo:16:50 kirjoittanut juri 06 »

Poissa Jasmin

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #4 : 13.03.13 - klo:12:20 »
Olen samaa mieltä, että Kainuuseen lisää laikatapahtumia jos on mahdollista! Täälläkin riittää innokkaita harrastajia. :)

Olen myös itse törmännyt valitettavan usein ihmisiin, jotka kuvittelevat laikojen olevan erittäin vihaisia/aggressiivisia muita koiria (ja ihmisiä) kohtaan. En tiedä mistä uskomus on saanut alkunsa, mutta turhauttaa kuunnella valituksia. Olen jopa saanut noottia siitä kun kehtaan metsästää valtion mailla laikojeni kanssa! Valitettavasti en usko kuitenkaan parin näyttelyn tai kokeen muuttavan tätä uskomusta Kainuussa. Kainuulaisten laikaihmisten täytyy itse yrittää muuttaa kuvaa laikoista hyvällä toiminnalla metsässä ja muulla ajalla. Ehkä pikkuhiljaa ne vanhat jäärätkin alkavat uskoa ettei laikat ole sen kummempia kuin muutkaan metsästyspystykorvat.

Poissa juri 06

• Jäsen
  • *
« Vastaus #5 : 13.03.13 - klo:15:39 »
Pienistä asioista muutos lähtee!Ehkä saatais muutama laika henkilö lisää tapahtumien kautta,ja ehkä "arvostusta"laikoile!?

Poissa Jouni Allinen "Pelto-Jouni"

• Jäsen
  • *
« Vastaus #6 : 13.03.13 - klo:15:57 »
Juri06, ota rohkeasti yhteyttä hallitusjäseniin ja tuo esille mahdollinen halukkuutesi ryhtyä mukaan tapahtumien järjestämiseen. Yleensä näitä kokeiden järjestäjiä pitää maanitella ja houkutella, että järjestäjiä ylipäätään löydetään. Itsekin olen sitä mieltä, että Suomussalmi, Kuhmo, Salla ym. paikat olisivat erittäin hyviä jotakin mestaruuskoetta varten. Oleellista on, että paikallisesti löytyy aktiivisia puuhamiehiä ja naisia, jotta järjestäminen on ylipäätään mahdollista.
------------------------------------------
- Tavoitteena hyvä käyttökoira! -
------------------------------------------
http://allinen.suntuubi.com/

Poissa Ukonkuiva

• Moderaattori
  • Jäsen
« Vastaus #7 : 13.03.13 - klo:16:41 »
Ehdottomasti kannatettava ajatus, puuhamiehiä tarvitaan aina. Rohkeasti yhteyttä vaan hallitusjäseniin, niin he kertovat lisää kokeenjärjestämisestä. Monesti päävastuun kokeesta kantaa joku paikallinen yhdistys/metsästysseura ja sinä esim. olet yhdyshenkilö järjestön puolesta. Eli valvot järjestelyn etenemistä, eli pidät ns. narutkäsissä.

Poissa Siltamies

• Jäsen
  • *
« Vastaus #8 : 14.03.13 - klo:10:15 »
Olen itse ollut järjestelytoimikunnassa kahdessa Sallassa järjestetyssä kokeessa, 2005 mejämestaruus ja 2006 LINT-mestaruus. Sieltä päin ainakin saattaisi saada järjestelyapua joko Salmivaaran Erältä tai Oulangan Erä- ja kalamiehiltä, molemmilla useita kokeita kaudessaan. Ensinmainittu on jopa aktivoitunut lintukokeisiin. Ja laikaihmisiähän Sallassa on paljon.
Kuten Jouni sanoi, lippu korkealle ja puhaamaan, itsestään ei tapahdu mitään.

Poissa MinnaK

• Jäsen
  • *
« Vastaus #9 : 15.03.13 - klo:09:37 »
Valitettavan usein Rovaniemen korkeudellaki törmää negatiivisiin ennakkoluuloihin laikoja kohtaan. ???
Ei niinkään metsästysharrastajilta ennää,mutta ko opiskelujen ohella on joutunu/päässyt keskelle kaupunkilaisempaa seurakoira elämää ja sielä saa kyllä käsityksiä "laika on peto" olla korjailemassa harva se päivä.. :-\

Poissa Temez123

• Jäsen
  • *
« Vastaus #10 : 15.03.13 - klo:22:50 »
Eiköhän se uskomus siitä, että laikat tappaa muut koirat ja on muutenkin vihasia juonna juurensa siitä kun on ollut useampilaika yhtä aikaa metässä ja muutama pystykorva sekä poro on päässyt päiviltä. Suomenpystykorvaa mitenkään väheksymättä saatikka mollaamatta täytyy todeta , että niissä on aivan uskomattoman typeriä yksilöitä. Millään ei alistuta isomman edessä, kimppuun tullaan niin kauan kuin henki pihisee. jokainen varmasti tietää kumpi jatkaa matkaa laika vai pystis. Ja liekkö sillä maineeseen mitään tekemistä, että vanhiona "hyvinä" aikoina uskottiin, että mitä vihaisempi koira sitä parempi karhulle. Jos ei sattunut kohdalle luonne vikaista koiraa niin siitä sitten kiusattiin sellainen, taitaa sama ongelma vaivata karhukoirankin mainetta. Tahtoo olla niin .että kun yksi yksilö/ pieni osa ryhmästä tekee typeryyksiä jostain rodusta niin kaikki muutkin rodunedustajat on automaattisesti samanlaisia koiria.  Tiedä sitten mikä lie totuus mutta tämmöisiä ajatuksia ensimmäiseksi tuli mieleen. Ja alkuperäiseen aiheeseen palatakseni niin kyllähän täältä kainuusta Laikoja löytyy ihan mukavasti , pitäis vain jotenkin yhdistellä voimia ja touhuta porukassa näitä koe touhuja yms muuta tapahtumaa. Taitaa vain suurin osa koirista olla ns reppumiehillä joiden mukaansaaminen kokeisiin ja muuhun toimintaan voip olla aika pitkässäkuusessa.
...Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä...