Kirjoittaja Aihe: laikoja vastaan  (Luettu 3601 kertaa)

Poissa Kalevi

• Jäsen
  • *
laikoja vastaan
« : 04.12.11 - klo:20:29 »
En       okoin tiiä mihin kirjoittaisin tämn
mutta tuntuu siltä että Laikoja ei oikeasti aevosteta kokeissa jos vertaa Harmaisiin tai Jämttiin
Yleensä kun metsässä ollaa niin Koira arvostellaan niin kuise siiinä tilanteessa on niin tuo pistemäärä pitäisi olla sama kaikille
Pitäisi olla sen arvonen mitä maastotuomari laskenut Mutta nämä Yleensä ylituomari yleensä vähentää pisteistä Varsinkin Laikoja kohtaan vaikka nilllä ei ole tietoa mitä maastossa tapahtuu

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
Vs: laikoja vastaan
« Vastaus #1 : 04.12.11 - klo:20:41 »
Varmasti monesti on näin, mutta toisaalta kyllä ne monet ylituomarit varmaan sitten vastapainoksi puoltaakin. Herkästi tulee ajatus että laitetaanpa harvinaisempi rotu ykköseksi jos menee ihan puolikkaan pisteen viilaamiseksi.
Nettilaikan jäsen

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 04.12.11 - klo:21:20 »
Jos laika saa ysikymppisen haukkukokeissa täytyy olla tosi huippu.

Kaverini kävi taannoin laikallaan kokeissa sai hausta 9 (keskimääräinen hakulenkki 19 minuuttia). Koira kulki koko kolmetuntisen haun laukalla ja siitä palkaksi sai kutosen.

Koiralla hakunopeus kohallaan 19 min ja 5,4 km (lenkki).

Ikävä kyllä laikoja arvostellaan rodunomaisesti eikä sääntökirjan mukaan.

Itse olen pyrkinyt arvostelemaan esim. nopeutta mahdollisimman "positiivisesti" mutta viime aikana on tullut mieleen, että koira joka kulkee ravilla ei voi saada hakunopeudesta viitä pistettä enempää.
« Viimeksi muokattu: 04.12.11 - klo:21:35 kirjoittanut Jarmo_P »
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Juha

• Jäsen
  • *
  • Minä ja Jeri
« Vastaus #3 : 04.12.11 - klo:22:15 »
Kuulostaa jarmon mainitsema tilanne suurelta vääryydeltä. Minä olen tuomarina ollessani ajatellut hakunopeuden niin että se on todellakin haun nopeutta, siis kulkemisen nopeutta. (ja oliko se tähän lisäksi tarkoituksenmukaisuuskin...)

Ts. ison jämptin tai laikan jatkuvaan todella reippaaseen raviin norjanharmaan on samaan vauhtiin päästäkseen jo laukattava melkein jatkuvasti.

Mutta toisaalta tietysti norjanharmaallekin kymppi hakunopeudesta jos se pääsääntöisesti reippaalla laukalla kulkee vaikka se ei sillä lähellekään laikan reipasta laukka vauhtia pääsekään.
Nettilaikan jäsen

Poissa Burskutin

• Jäsen
  • *
    • Kennel Huntersheart
« Vastaus #4 : 05.12.11 - klo:08:56 »
Kyllä minä arvostelen kokeessa koiran sen mukaan miten se liikkuu, en vertaile rotuja keskenään.

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #5 : 05.12.11 - klo:09:40 »
Niin meneekö jokin koira ravilla 5 km/h samalla asteikolla kuin esim. laika/laukalla ravilla 10 km/h. Ei laikakaan kaiken aikaa laukkaa täytyyhän jossain vaiheessa selvitellä jälkiäkin.

Laika nopeana yhteyttä pitävänä koirana antaa lyhythakuisen "kuvan".
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa PasiK

• Hallitus
  • Jäsen
« Vastaus #6 : 14.12.11 - klo:20:29 »
Lintukokeissa laikaani arvostettiin tyydyttävällä haulla ja ka 100m:n seuraamisella. kotona katsoin trackerin piirtämät kuviot: haku kävi 200m - 500m etäisyydellä 5-20km/h ja seurasi lintuja 150 - 450m.
Että silleen, aavistin tämän ja kuitenkin tietoisesti valitsin laikan, enkä ole katunut. Tosin kiva olisi ansioista saada oikeat pisteet.