Jääpaisti on tosi helppo tapa tehdä hirvipaisti ja tulos on erittäin murea, mehevä ja herkullinen.
Aikaisemin olen sulatellut pakasteesta otettua paistia jääkaapin alalokerossa viikon verran ja sitten paistanut uunissa 3-4 tuntia 160 asteeessa, kaikki nesteet tietysti talteen kastikepohjaksi, Mutta paisti tahtoi näin mennä liika kuivaksi, aroomit leviää kyllä paistovaiheesa huoneeseen herkullisesti mutta sekin on pois itse paistista.
Nykyään näin: paisti iltasella pois pakkasesta, suljetaan uunipussiin sellaisenaan jääkönttinä, pussi uunivuokaan varmuuden vuoksi, että yhtään nesteitä ei pääse karkuun ja uuniin. Aluksi 1-2 tuntia 130-150 asteen lämmössä ja sitten lämpö 80 asteeseen ja saa olla uunissa yli yön, 10-12 tuntia.
Kaikki nesteet otetaan tarkoin talteen, siivilöidään kasariin ja käytetään kastikepohjana. Mausteet ja suola laitetaan kastikeeseen, suurustuksen voi tehdä maizenalla suoraan kiehuvaan kastikkeeseen, lihaliemikuutio, voita, kermaa ruokakermaa maun mukaan, samoin mausteita, pippureita, meiramia, rakuuna, timjami, rosmariini oman maun mukaan.
Itse pyrin mahdollisimman tarkoin saamaan hirvenlihan oman hienoviritteisen metsällisen maun esiin ja mausteet on minulla hyvin lievät: suola, pippurit ja voi.
Paisti saa hiukka jäähtyä ja tiivistyä siinä kastikkeen tekemisen aikana ja silloin se on helpompi terävällä fileerausveitsellä leikellä sopiviksi siivuiksi ja laittaa siivut kastikeeseen toviksi ässehtimään ja vetäytymään. Ja siinä meillä on kohta herkkuline paisti valmis tarjottavaksi.
Luulen,että jääpaistin mehevyden ja mureuden salaisuus on alhainen paistolämpötila ja pitkä kypsymisaika ja uunipussikin osaltaan estää kuivumista ja aromien karkaamista.