Kirjoittaja Aihe: Yksilö vai parityöskentely?  (Luettu 5295 kertaa)

Haba

• Vieras
Yksilö vai parityöskentely?
« : 27.10.10 - klo:10:59 »
Tervehdys.
Alkuperämaassa länsilaikoja käytetään ilmeisesti enemmän pari työskentelynä, kuin yksin?
Suomessa taasen suosiossa yleisesti yhden koiran käyttö kerrallaan, ja paikoitellen kahden koiran yhtä-aikaista käyttöä jopa paheksutaan.
Eräs kotimaista rotua harrastava (tappanut koirilleen riistaa vuosien saatossa tolkuttomasti) sanoi, että hänestä metsä on tyhjä, ellei ole kahta koiraa yhtä-aikaa metsässä.

Pyytäisin kokemuksia kahden laikan yhtä-aikaisesta käytöstä käytön kannalta? Onko tullut tenkua ja sitkeyttä lisää? Onko vastaavasti yksilötyöskentely kärsinyt?

esukka

• Vieras
Vs: Yksilö vai parityöskentely?
« Vastaus #1 : 27.10.10 - klo:12:50 »
Hyvin nuo yhdessä toimivat!Se vähän riippuu siitä mitä metsästät.Minulla on koirat mukana kaikella riistalla!Maalinnulla ei oikein onnistu,kahden koiran kanssa,toinen kun aloittaa haukun on toinen heti mukana ja lintu ei monestikkaan kestä kahta koiraa.Vesilinnulla homma toimii hyvin ja on oikein kisa koirilla keskenään kumpi saa hakea saaliin.Näätä ja kettuhommissa kaksi koiraa toimii myös.Hirvi työskentely myös onnistuu kahden koiran kanssa,toki joskus hirvet ei kestä kahtakoiraa,ja silloin mennään ja pitkälle.Karhutouhuissa jos koirilla riittää kantti on hyvä yhteispeli verraton apu.Haku laajuus kahdella on tuplat jos koirat ei juokse peräkkäin.Minulla ainakin touhuilee omikseen,mutta kun toinen aloitaa haukun on kohta toinenkin mukana touhussa!

Poissa Jarmo_P

• Itälaikajaosto
  • Jäsen
« Vastaus #2 : 27.10.10 - klo:13:49 »
Aikuisia (yli 2 v)  koiria voi käyttää yhdessä näin ei välttämättä koiran itsenäinen toiminta kärsi.
Hirvenmetsästyksessä ei juurikaan löytöhaukkuja tule.

Parityöskentelyssä nuori koira menee pilalle. Itsenäinen työskentely  loppuu. Parhaassa tapauksessa odottelee jos vaikka jostain alkaisi haukkua kuulua niin sinne ja kiireesti.
Yleensä tällä tavalla saadaan nostettua "puuttuvaa" riistaviettiä.

Pari "kaverusta" metsästä voi tehdä vastaan tuleville koirille kipeetä joista silloin tällöin saa lukea.

Jos käytän kahta koiraa niin ainoastaan karhun metsällä ja harvoin silloinkin.
Riistavietin kennel: Syntynyt metsästäjäksi, Pakotettu palkkatyöhön :).

Poissa Taiga

• Jäsen
  • *
« Vastaus #3 : 27.10.10 - klo:14:25 »
Oman kokemuksen pohjalta: Älkää käyttäkö pentukoiraa liikaa aikuisen seurana. Näyttäis siltä, että omatoimisuus katoaa ja mennään päättömänä kanana vanhemman perässä. Sitten kun pääsee ilman vanhempaa metsään niin on ihan öönä aapisen kannessa, että mitäs tässä nyt pitäisi tehdä.

Kahta aikuista koiraa voi mielestäni ihan hyvin käyttää. Meillä ainakin koirat kulkee omia reittejään eivätkä mene edes toistensa haukulle. Tulee haravoitua huomattavasti laajempi alue ja metsässä on säpinää, kun on kaksi koiraa liikkeellä.
« Viimeksi muokattu: 27.10.10 - klo:14:27 kirjoittanut Taiga »
Itäsiperianlaikanartut

~Orismalaikan Aihki~
~Umpilammen Ronja~
~Stortallens Dixie~

Rikinä

• Vieras
« Vastaus #4 : 27.10.10 - klo:16:18 »
Tällä kaudella olen varsin säästeliäästi kahta i-laikaa löysännyt irti. Aina kun irti päästän niin meno on "kuin ennen vanhaan" - erästä pyyntikumppania lainaten.
Kairaa vaihtuu jos hirvi (-vet, karhu tms.) eivät suostu stoppaamaan. Salo kaikuu  haukusta lähes varmuudella.

Poronhoitoalueella on oltava varovainen kahden koiran kanssa.
Aikuisten koirien kanssa ei nähtäviä vaikutuksia ole ollut yksilötoiminnassa - vielä. Tosin varoituksia toimivan nartun sitkauden heikkenemisestä olen kyllä saanut kuulla. Kertokaa viisaammat ja kokeneemmat onko pelkoa?

Uros on muutenkin sellainen ookailija että kaverin seurasta on vain hyötyä.
Pisimmät haukut kahdella koiralla ovat tuollaista vuorokauden luokkaa.
Vasat tämä pari erottaa emästään jne - Hieman liiankin hurjaa menoa.

Teeri

• Vieras
« Vastaus #5 : 27.10.10 - klo:17:30 »
olen käyttänyt kahdestaan mutta kyllä koiran pitää yksin toimia! 2 huonompaakin sitkastuu kun kahdestaan laittaa mutta varjo puolina voi olla mm. saattaa kahdestaan päähän pälkähtää jotain muutakin ja nuorempi koira saattaa jäädä repsikan rooliin eli ei toimi ikinä välttämättä yksin (kunnolla). nuorta koiraa en kyllä kahdestaan laittaisi. korkeintaan sytytys vaiheessa kerran kaksi jos koira sitä kaipaa mutta ensin olisi kyllä hyvä testailla pitkään että koira syttyisi itsestään niin kuin hyvä yksilö tekeekin.
« Viimeksi muokattu: 27.10.10 - klo:17:31 kirjoittanut Teeri »

eraus

• Vieras
« Vastaus #6 : 29.10.10 - klo:14:05 »
Olen käyttäny muutaman kerran länsi-laika narttu pentua vanhan jämpti uroksen mukana lähinnä hakua opettelemaan.
Sitten ku yksin käyttää niin huomaa että haku on parantunu ja leikkiminen vähentyny. Jämptin haukulle ei menny vaikka yritettiin. kävi vain katsomassa ja tuli pois. Monilla käy niin että heti ku kuulee haukkua niin häntä suorana sinne, mutta näköjään poikkeuksiakin löytyy. ::)

Antsu

• Vieras
« Vastaus #7 : 29.10.10 - klo:16:03 »
Jos yksi koira kerralla ei riitä metsässä, ei se ole toimiva.
Jos pannaan viisi laikaa metsään porukkapyyntiin ei tarvitse ottaa
asetta mukaan oleenkaan, jos yhdellä on hyvä haku, kyllä
ne porukalla hoitaa lopetushommat.  Silloin kaikki eläväinen on
vaarassa, kattokaapa Venäjältä mallia.

esukka

• Vieras
« Vastaus #8 : 29.10.10 - klo:18:13 »
Tokko kukaan viidellä pyytääkään!Oli alunperin kyse voiko yhdessä koiria käyttää.Ei tietenkään aina yhdessä!!!Ei se ole koirien toimimattomuuta jos ne osaa toimia yhdessä.

Rikinä

• Vieras
« Vastaus #9 : 29.10.10 - klo:21:28 »
Täytyy nyt tosiaan sen verran myös täsmentää ettei tuo ryhmäpyynti ole vallitseva ominaisuus. Yhden koiran kanssa toimiessa moni asia on helpompaa. Mainittakoon esim. koiran ohjattavuus metsästystilanteessa. Kaksi koiraahan menee sinne minne lystää.
Näillä kilometreillä ei jaksais yökausia odotella koiria metsästä tai ajaa rallia pitkin naapurikuntia hurttia etsien...sekin huono puoli kaksikon kanssa tulee eteen.

Kahta koiraa olen käyttänyt säästeliäästi täsmäpyynnissä l. esim. vasan pyyntiin tämä kaksikko on ilmeisen hyvin erikoistunut.

Rudolf

• Vieras
« Vastaus #10 : 01.11.10 - klo:18:02 »
TOTISESTI tähänkin se AINOA ja OIKEA VASTAUS sekä TOTUUS ON/paras vaihtoehto, jotta TOINEN TEKEE ja TOINEN HUILAA sillä VÄLIN!? 8) :)

Jo kotona opin aikoinaan edesmenneeltä Isältäni joka neuvoi minua, KERRO TOTUUS ja VÄLITÄ TIETOA ns. NUOREMMILLE pukien se "HIEMAN VAIKKA ns.VALEASUUN", jotta saat VIESTIN PERILLE !

Ja tätä olen miettien sekä pohtien pyrkinyt noudattamaan PERIMÄTIETOON SEKÄ KOKEMUKSEEN NOJAUTUEN ?!

Mutta Isäkin jo silloin sanoi, jotta ei ne ns. "RÄKÄNOKAT" kuitenkaan usko vaan on niiden se tietämys kuitenkin hankittava ns. KANTAPÄÄN KAUTTA!
« Viimeksi muokattu: 02.11.10 - klo:19:43 kirjoittanut Rudolf »